må slettes - tak for svar :-)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

må slettes - tak for svar :-)

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Hej

Får forhåbentlig snart vores sten og sand hjem så vi kan få gang i vores nye akvarium. Osmoseanlæget er i fuld gang med at fylde badeværelset med spande og baljer med vand så vi er klar, men vi er lidt i debat her hjemme om hvordan og hvornår vi bedst får flyttet vores sten og dyr fra det gamle akvarium til det nye.

Vores nye akvarie er på 325 l. Og vi har købt 15 kg døde sten foruden de 10 kg vi havde liggende i forveje til at starte det store op med og vi havde så tænkt at skulle have de ca. 15-20 kg levende sten fra det gamle over så snart det er indkørt, men der er jo noget med at man starter ny algefase når man kommer nye sten i akvariet så blev lidt i tvivl om hvordan vi bedst gør det.

Kan vi tage en del af de levende ud af det gamle akvarie og over i det nye med det samme eller kan det gamle ikke "overleve" uden alle stenene imens det venter på at bliver overflyttet?

Eller er det bedre at leve med den ekstra algefase og først flytte de levende sten over i det nye når det er indkørt?

Det skal siges at vi har ret mange grønne alger i det gamle så der vil jo uden tvivl komme nogle alger med over.
Senest rettet af Leonhardt_3400 ons 8. okt 2014 23:44, rettet i alt 1 gang.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: råd til overflytning fra akvarie til akvarie

Indlæg af charlie saltvand »

Hej.

Spændende spørgsmål.

Har i fisk og andet levende gående i det gamle?

Jeg gik fra et system med ca 170 L vand til et med ca 330 liter vand nærmest på en dag, uden uheld. Jeg havde dog IKKE en masse døde sten der skulle indkøres i det nye. Jeg bryggede vand i det nye ca 200 L og smed lidt bundlag og et par ls i fra det kørende akvarie, dette stod en uge med ph pumper på. Ugen efter flyttede jeg resten af mine sten over, bundlag over, alt levende over og vand over i det nye på en gang.

Det tror jeg dog ikke kan lade sig gøre med døde sten.

Under alle omstændigheder vil der komme en algefase.

Følger tråden her og held og lykke med det.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Var det mig selv havde jeg enten:

Solgt det levende i det gamle
Eller købt nok sten til det nye og så solgt de gamle sten når det levende var flyttet over.

Personligt synes jeg det andet lyder lidt risikabelt og så kan det nemt blive noget hastværk.
Men det kommer jo an på hvad man er til :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Preben »

Jeg har også flyttet det hele på to dage, og alt har stort set klaret det.
Men der følger meget arbejde og problemer med
Så er du klar til det, kan det lade sig gøre. Men vent til sandet er faldet til bund, så du ikke fylder korallerne
Mvh Preben
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Men OBS!!!

Tror ikke det går at flytte det hele over, hvis du også har 10 - 20 kg. døde sten du lægger i den nye balje samtidigt.

Hvis du er lidt tålmodig, kan du så ikke modne en del af de døde sten ved at komme dem i det kørende setup? Bare vær helt sikker på at de er RENE

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Har ikke koraler endnu og ja der er levende dyr i det gamle.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"