Jeg overvejer zeolitter og/eller Rowaphos (men der skal meget til

Hvad vil I anbefale som strategi til at nedbringe næringsbelastningen? Det gør ikke noget hvis akvariet ser pænt og rent ud

Enig! Men rokker skal holdes i god foderstand for at være modstandsdygtige overfor svamp. Og når prisen er flere tusinde kroner pr. fisk, så...Carsten skrev:Hvorfor fodrer du så meget?
Fisk er i naturen ikke vant til at blive voldfodret hverdag. Rokkerne kender jeg ikke så meget til, og skulle de være mere fødekrævende så giv dem hvad de skal have og skær ned på maden til de andre.
Kan kun sige at den med Ozon er værd at prøve, foruden det binder partiklerne, så øger ozonen i vandet også omdannelsen af NO2 til NO3. I dit filfælde kunne det så mæske være værd at anvende et UV-Ozon anlæg.nbd skrev:Tak for feedback![]()
Begrænse fodring er ikke en option, i hvert fald ikke i forhold til rokker. Frostfoder sviner, og selv om jeg tør op og skyller, tilføres systemet meget næring. Men nu er årstiden god til at lyse regnorm, så måske skulle jeg skære ned på frostfoderet...
Cyano kom tidligt i akvariet, faktisk allerede før fiskene kom i. Jeg har fire store Anubias moderplanter, som ikke rigtigt gror, og en stor tot javamos, som vokser trods cyanobelægning. Lyset består af 6x 30W T8-rør. Vandværdierne er ikke målt, men vandet virker ikke krystalklart
Det er meget muligt at systemet bare ikke er kørt rigtigt ind endnu. Jeg vil prøve med tilsætning og biopelletsKraftigere cirkulation var måske også værd at prøve - det virker til dels i saltvand mod cyano. Jeg har et stort Eheim spandfilter mere, det kunne jeg jo supplere med. Sandfilter er ikke muligt af hensyn til plads.
Koi- og discusnørder bruger ferskvandsskummer med ozon. Er der nogen her, der har prøvet det?
Jesper ØH skrev:Hvis du ikke har prøvet Sera Siporax rør så prøv dem. Det er det bedste jeg har brugt da jeg havde Ferskvand. De har en enorm overflade pga de er lavet af glas. De første der kom hed Easy-Life Symbiont, men jeg syntes rørene er bedre pga der kommer mere flov gennem dem. Jeg har brugt sera siporax til mine Hypancistrus zebra(L046) Discus og tropheus. Mediet er klart det bedste jeg har prøvet.
Så kunne man jo bruge en dunk. Jeg kunne sagtens trække 200L med en 1½ L flaske, og det til et fyldt akvarium i kraftig vækst.Carsten skrev:Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem
Jeg har prøvet den der DIY CO2/Gær-løsning, det er enormt svært at styre hvor meget CO2 den afgiver. Så vil man have noget seriøs CO2 anlæg så skal man ofre det par tusinde det koster for sådan et anlæg.PederP skrev:Så kunne man jo bruge en dunk. Jeg kunne sagtens trække 200L med en 1½ L flaske, og det til et fyldt akvarium i kraftig vækst.Carsten skrev:Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem
Det er jo nemt sagt - så du vil øge belysningen?ole. skrev:det er lettere at ændre på lyset end på hvilket som helst næring og co2
Vel ikke mere end vores andres akvarier i samme størrelse.nbd skrev:Har overvejet det, Carsten. Men en pæn løsning kan jeg næppe lave.
Jeg finder åbne akvarier og paludarier utrolig spændende, og vandhyacinter ville kunne hive en del næring ud. Men 1,6 kvadratmeter vandoverflade i bevægelse (27 grader) giver massiv fugt i vores 30 kvadratmeter stue
Det var nu meget tilfreds med det i lang tid. Endte dog med at hoppe på flasken for at undgå at blande - det sæt som så styrer kalkreaktoren i dag.AndersGS skrev:Jeg har prøvet den der DIY CO2/Gær-løsning, det er enormt svært at styre hvor meget CO2 den afgiver. Så vil man have noget seriøs CO2 anlæg så skal man ofre det par tusinde det koster for sådan et anlæg.PederP skrev:Så kunne man jo bruge en dunk. Jeg kunne sagtens trække 200L med en 1½ L flaske, og det til et fyldt akvarium i kraftig vækst.Carsten skrev:Tvivler stærkt på at der laves nok co2 til et så stort akvarie i en flaske.
Men helt enig med at planter og co2 er vejen frem