Har jeg nok lys?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8464 Galten
Kontakt:

Har jeg nok lys?

Indlæg af anhdu »

Hej alle sammen.

Jeg er nu godt i gang med at starte mit første saltvandsakvarie og har stort set anskaffet mig alt teknisk udstyr.

- Akvarie
- Skummer
- Cirkulationspumpe
- Sump med pumpe der sender rent vand op igen
- PVC rør og slanger --> JEg må sige at jeg er helt væk i alt dette PVC og sammensætning. Det virker simpelthen uoverskueligt og meningsløs. Har bestilt noget PVC hos en professionel saltvandsforhandler så fik det med der kræves.

Lys.....

Pt har jeg 2 t5 rør og 2 t8 rør installeret internt i akvariet. Da jeg er rimelig tilfreds med lysets farve og placering føler jeg ikke det er nødvendigt at anskaffe mere lys (HQI). Er det helt forkert eller er det absolut et krav at have mere lys i mit 190 L hjørne akvarie? Er nemlig ikke så begejstret for at have en ekstra sol i stuen der lyser det halve af stuen op.

Mange tak på forhånd. JeG må sige at jeg er simpelthen overrasket hvor hjælpsomme i er.. Det er lækkert.
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Det jeg gerne vil have i baljen er som de fleste andre akvavister -- Fisk, sten, koraller og anemoner...
Billede

Billede
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Det vil være rigtig lækker hvis en af jer har en tegning der fortæller mig hvordan man sætter PVc'et sammen.. Mit akvarie har 3 huller.
Et hul til vandet nedad og et hul rent vand opad. Og et hul til sidst som er et Duso-hul som jeg fik fortalt. Den skummer jeg har er en Deltec AP600 - returpumpen er en aquabee 2000/l i timen. Det jeg fik af PVC er:

- kuglehaner
- 3 gennemføringer
- T-stykker
- 90 grader stykker
- og et eller andet aflang PVC som har en kugle i midten. Fik fortalt at hvis strømmen gik ud vil den stoppe vandet.
- og en langt rør som man skulle selv save i.

Jeg er bare fuldstændig væk i alt det PVC.. Det virker meget fustrerende.
Billede

Billede
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

har desuden også et overløb i akvariet med 2 huller... overløbet er lavet ind i hjørnet af akvariet. 2 huller til vand op og vand ned... det sidste hul er i akvariet som er duso:S...

det er et Juwel Trigon 190 hjørne akvarie
Billede

Billede
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Tror du gør os en stor tjeneste lige ved at nuppe et par billeder af de 3 huller og overløb.
Al din pvc skal bruges til at føre vandet fra dit overløb og ned til din skummer. Fra din returpumpe og op i overløbet.
Fortæl evt hvor du bor for så er der helt sikkert en eller flere i området der dels kan vise dig deres akvarie og setup. Det giver en rigtig god ide om hvordan tingene hænger sammen. Derudover kan de helt sikkert også fortælle dig lidt om hvordan du skal sætte dit sammen.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Det lyder til at være en god idé.. Jeg har desværre ikke et digitalt kamera så så'en et må jeg låne.. Så kan jeg lige sætte et billede op...:)
Billede

Billede
Brugeravatar
hanxa
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Geografisk sted: Galten

Indlæg af hanxa »

du kan også tegne det i paint. akvariet set fra oven, hvor er der boret huller, hvor har du overløb. osv.
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Jeg har lige spurgt en ven om jeg kan låne hans kamera imorgen og det kunne jeg:) så imorgen vil jeg vedhæfte billeder af både akvarie, sump og udstyr..

Jeg bor desuden i Århus V.
Billede

Billede
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Ville bestemt anbefale dig at besøge en i området... Det skulle ikke være helt umuligt at finde hvor du bor ;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Hehe.. Det håber jeg heller ikke.. Hvis der en fra Århus-områder som har tid og lyst til at give mig råd og vejledning bliver jeg dybt taknemmelig for den gestus. Det vil være lækkert.
Billede

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvad angår dit lys, så afhænger det af hvilke koraller, du ønsker at holde. Den mængde lys du har nu, er nok til nogle koraller, men alt for lidt til en masse andre arter (især småpolyppede stenkoraller).

Hvad angår dit pvc, så prøv evt. at søge på forummet. Der er en del tråde om det, hvor du også kan se tegninger.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Hej igen.. Jeg har nu fået alt teknik på plads da min far har hjulpet mig. hehe.. Så imorgen skal der vand i.. Det bliver spændende at se hvordan det egentlig fungere i et saltvandsakvarie fremfor ferskvand. Mange tak for hjælpen alligevel....
Billede

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

anhdu skrev:Hej igen.. Jeg har nu fået alt teknik på plads da min far har hjulpet mig. hehe.. Så imorgen skal der vand i.. Det bliver spændende at se hvordan det egentlig fungere i et saltvandsakvarie fremfor ferskvand. Mange tak for hjælpen alligevel....
Nu ikke fordi jeg har hjulpet med noget, men husk at vi herinde på forummet ikke forventer nogen tak, men derimod en masse billeder :wink:

Held og lykke, og herfra skal samtidig lyde et hjertelig velkommen i denne pragtfulde verden.
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

men husk at vi herinde på forummet ikke forventer nogen tak
Snak for dig selv! ;) :D
Men ja, kom med en masse billeder
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hehe :wink:
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

hej igen:)

Så er alt teknik på plads og jeg har fået startet mit akvarie op med vand.. PT har jeg dog kun vand og bundlag. HAr lige fået købt mig et nyt kamera for at uploade billeder :D

Her kan i se mit foreløbige projekt i billeder..
Vedhæftede filer
DSC04452.jpg
DSC04452.jpg (58.18 KiB) Vist 4005 gange
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Billede af akvariet.
Vedhæftede filer
DSC04471.jpg
DSC04471.jpg (36.01 KiB) Vist 4004 gange
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Jeg har dog stadig nogle spørgsmål angående min skummer. Som sagt er det en Deltec AP600(måske har nogen herinde erfaring med den) men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor meget vand der skal være i den og hvor højt den skal skumme.. Hmm.... Har sat den i gang...

Også selve hastigheden... JEg har 2 rør der fører tilbage til sumpen. Den ene direkte til skummeren og den anden til sumpen. Min skummer kan ikke rigtig følge med så den skummer ud over koppen så derfor skal jeg tænde for det anden rør der fører direkte ned til sumpen. KAn det være fordi der er for meget vand i skummeren?

På nedenstående billede har jeg dog slukket for alt udstyr...
Vedhæftede filer
DSC04472.jpg
DSC04472.jpg (57.67 KiB) Vist 3999 gange
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

Jeg kører selv med en APF600 som er stort set identisk med din skummer.
Vandstanden inden i din skummer skal være ved den sorte store krave på skummeren. Dvs. Når du skruer skummer koppen af står vandstanden lige under der. Det er også praktisk når du skal tømme koppen at du ikke behøver slukke for skummeren. Umiddelbart vil jeg sige din vandstand er for høj i sumpen. Du skal tænke på at hvis der er strømsvigt skal vandet i dit overløb + overfladevand kunne være i din sump. Det tvivler jeg meget stærkt på det kan nu. Men det kan du jo teste dig frem til.
Mit setup er også med 2 rør fra overløbet. Det ene går direkte ned i skummeren og det andet direkte ned i sumpen. Begge er justeret af en kuglehane. Hovedparten af vandet går i skummeren og resten går direkte i sumpen. Det er vel i omegnen af 10% af vandet der går direkte i sumpen.
Mvh Brian

Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Hej igen... jeg har lige sat den i gang til at køre igen.. Og har prøvet at justere mine kuglehaner så godt som muligt. For at det skal køre optimalt i mit akvarie fungere mit nok omvendt i forholdt til dit. 10 % går ind til skummeren og 90 % går direkte i sumpen. Hvis jeg skruer op for kuglehanen til ind til skummeren og ned for den ned til sumpen skummer den over koppen. Den kører som den skal nu. Men er det ikke ærgeligt at kun 10 % af vandet bliver renset:S....
Og ja... god idé at tømme lidt af vandet af sumpen hvis nu strømmen svigter.. som sagt har jeg en meget lille sump pga. ingen plads... men mon ikke det går... håber jeg. hehe,..
Billede

Billede
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

Det lyder som om et eller andet ikke er som det skal være hvis den kun kan klare 10% af vandet fra overløbet. Tror du får problemer med dine værdier hen ad vejen når så lidt af dit vand bliver skummet. Dog kan jeg ikke lige umiddelbart se hvad problemet skulle være.
Hvor store er dine gennemføringer i overløbet`?
Mvh Brian

Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Hmm.. altså jeg tror det er 25 mm.......
Billede

Billede
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

hej kan ikke lige hjælpe dig med din skummer, men vil bare lige sige at du risikere stenskred ved at putte bundlag i før stenene :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

Kom lige til at tænke på hvordan din luft indsugning står på skummeren?
Lige ved siden af udgangs røret sidder der en lille ventil med et rødt håndtag. Den justere du hvor meget luft der kommer i. Min står til ca 90%, dvs. ca kl 14. Mener jeg nok. Kan lige kigge iaften. Men så vidt jeg har forstået har det noget at skulle have sagt ang hvordan den skummer.
Mvh Brian

Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Der skal komme 600 l. vand igennem skummeren i timen. Har du noget knæk på skummerens udgangsrør, der giver modstand?

Hvor høj er vandstanden i din sump, når returpumpen kører?

Brian, hvis hanen står på, hvad der ville svare til kl. 2, så er den på ingen måde 90 % åben. Når disse haner er lukket helt vil drejehåndtaget være vandret (altså hvad der ville svare til kl. 3).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

hej igen.. jeg har lige leget lidt med den røde håndtag og ja der justere jeg luftmængeden... jeg må sige at man virkelig skal være helt konkret før det hele kører som det skal... ahh. det er noget svært noget det her... hvis jeg skruer helt op for den røde så skummer den over... så jeg ligge den ca lidt under 50 % før den lige når at skumme til topppen af koppen. Vandstanden er nok 60 % af sumpen lige nu-.

Til Mathias_C: Er det helt forkert at putte sand i før sten? hvad risikere jeg hvis sten kommer i efter sand? går min formodentlig stenopsætning i bananas?
Billede

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

anhdu skrev:
Til Mathias_C: Er det helt forkert at putte sand i før sten? hvad risikere jeg hvis sten kommer i efter sand? går min formodentlig stenopsætning i bananas?
Tillader mig at svare selvom jeg ikke er Mathias :wink:
For det første kan du, som Mathias nævnte, risikere at din stenopbygning vælter, hvis det sand stenene lå på, pludseligt fjernes (fiskene kan finde på at flytte rundt på sandet). Derudover er chancen for, der opstår døde områder under stenene langt større, hvis der er pakket op med sand. Det vil kunne forårsage ophobninger af affaldsstoffer.

Medmindre du ønsker at drive dit akvarium efter DSB-metoden, så bør du have så lidt sand som muligt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

jeg har heller ikke så meget sand.. men tak for rådet..... det ser ud til at min skummer virker fint nu.... mange tak for rådene... jeg vil nu ud og købe nogle levende sten... hvor mange kilo vil i anbefale jeg skal købe ud fra jeres personlige mening? det er et 190 liter akvarie,.
Billede

Billede
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

regn med omkring 30kg. Men 30kg kan være forskellige alt efter stenene. Men 30kg er nok ikke helt ved siden af.
Mvh Brian

Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

anhdu skrev:jeg har heller ikke så meget sand.. men tak for rådet..... det ser ud til at min skummer virker fint nu.... mange tak for rådene... jeg vil nu ud og købe nogle levende sten... hvor mange kilo vil i anbefale jeg skal købe ud fra jeres personlige mening? det er et 190 liter akvarie,.
Det kommer meget an på kvaliteten, og hvilken slags stenopbygning du synes bedst om. Hvis du kan få en god kvalitet, og ikke er til de overfyldte akvarier, så køb omk. 25 kg til at starte med, så kan du altid supplere op.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"