Hjælp til opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Skaaning
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 3550 Slangerup
Saltvand siden?: 1994

Hjælp til opstart

Indlæg af Skaaning »

Hej Forum.

Jeg søger input mht. hvor og hvad man skal købe/have " idag 2014 " for opstart af et saltvandsakvarie.

Lidt baggrundsviden om mig. Jeg har siden ganske lille haft ferskvand. For 20 år siden efter at have prøvet alle former for fisk inden for ferskvand, blev jeg fanget af saltvandet. Som jeg kan se idag er der heldigvis blevet udviklet en del på akvarierne, mht sump/skummer og især lyskilder.

Jeg har en ide om akvariets størrels skal være omkring 550-720 liter. Det jeg havde i sin tid var 450 liter.
Skummer og 2x150 HQi lamper, ozmose anlæg og PH/nitrit7Nitrat elektroniske målere samt automatisk kalk vands påfyldning.

Jeg har læst en del på de indkommende spørgsmål og er da blevet ret klogere om de nyere teknikker.
Dog mangler jeg en del og jeg er klar over at processen er lang lige nu til det færdigeresultat står der.

Håber på en god dialog omkring mit egentlige spørgsmål i toppen af denne smørre

:f2: Gert Skaaning
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til opstart

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Gert

Velkommen til.
Det lyder som om du havde saltvand dengang Detlef havde butikken ude på Folehaven.
Jeg synes den udstyrsliste lyder bekendt. Jeg havde det samme.
Sjovt at tænke på idag, vi havde disse elektronikske måle-ting Ph, Temp og vist en til. Men vi brugte dem egentlig ikke til andet end at vise værdierne.

Nu bor du jo lige rundt om hjørnet, så du er velkommen til at kigge forbi til en saltvandssnak. Skriv en Pb, hvis du har lyst.

Ellers er der en gratis bog som kan hentes her på forum.
Jeg kan altså ikke huske hvad den hedder, eller har linket til den. Men det er der nok en anden der kan hjælpe med.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

here you go:
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Skaaning
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Skaaning »

Hej Erik
Ja du har så ganske ret, har lagt mange penge hos Detlef
Har fundet Joachims bog og giver nogle hints mht hvad der er sket.
Har set din balje, ser rigtigt godt ud. Kommer gerne forbi og kigger/snakker men det bliver lige ude i fremtiden da de næste 2 måneders tid er lidt presset.
Som sagt er der ikke hastværk herfra mht anskaffelse, men fantastisk god tid til at undersøge alt.

Hilsen Gert
Skaaning
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Skaaning »

Tak Mchr
Jeg har fundet joachims bog her til aften og kigger den igennem
/Gert
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

tænk dig nu godt om hvad det er for nogen dyr du vil holde og hvad de kræver også finder man det passende udstyr.du burde allerede nu begynde at lede efter en god kilde til levende sten
Skaaning
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Skaaning »

Tak ole
Jeg vil bruge din viden og råd.
Jeg har som sagt ikke travlt.