Min research kommer hovedsagligt fra nettet!
Til valg af lys har jeg valgt led i den røde 660nm ende, da jeg mener det røde lys fremmer algevæksten bedst. lys i den blå ende 420nm bruges også I vækstlamper på til scrubbers og alm planter...
Denne artikel symbolisere meget godt min holdning til valg af farve til algernes vækst. Det jeg gerne vil have er hurtig kraftig vækst på algerne!
http://ing.dk/artikel/arhus-forskere-br ... ord-118063" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg valgt de røde led pga jeg vil have den kraftige vækst. Da jeg så hiver algerne ud af systemet ved rensning, ønsker jeg ikke specielt, at algerne stimuleres til at strække sig, som det fremgår i artiklen, at de gør ved det blå lys.
Det var lige hvad jeg havde som udlæg iaften, men vil samle prøve at samle lidt af den viden jeg har samlet igennem de sidste par år her og håber på I andre også vil være med

evt se billeder af min nuværende ats i min tråd over akvariet

Råd til opsætning:
1: gør det nemt at rense den! Eller bliver det ikke gjort...
2: brug kraftige led (660nm) da du slipper for skiftning af pære/rør 2700kelvin/vækst lys hver 3. måned ( De fleste vækst lamper er også blandet med blåt 420nm led, de kan sagtens bruges, men hvis man er til diy syntes jeg ikke disse nødvendige pga vi høster algerne inden de bliver for lange)
3: så kraftigt flow over filteret som muligt. Det er den bedste måde at føde filteret
4: tænk det praktiske igennem før du sætter ATS op og brug forum som sparings partner... mange af os har prøvet dumme løsninger. F.eks har jeg selv været udsat for vand på gulvet pga vandsprøjt fra ATS.
5: (update d. 15/11-14). Det er ekstremt vigtigt at få renset filteret, da det ellers vil blive besat af snegle, der æder algerne og reducerer pods produktionen.
Når først ATS filterest virker efter opstart alt fra en uge til ca 2 måneder, så har du et filter som holder NO3 og PO4 og bedst af alt tilsætter en masser pods til akvariet konstant, det vil dine fisk