Lys til hjørne akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Als

Lys til hjørne akvarie

Indlæg af krede99 »

hvad har jeg brug for af lys i et hjørne akvarie på ca 400 l og 100 cm vanddybde?
/Christian
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys til hjørne akvarie

Indlæg af pasex »

Det kommer helt an på hvad du vil ha i dit akvarie, hvis du skriver en lille plan ned hvori der står lidt omkring tanker om koraller, fisk, dine mål på akvariet osv, så er det meget nemmere at hjælpe :)
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

Det kan jeg godt se kunne være en god plan ;-)

det skal være noget meget farvestrålende.

fisk i forskellige kontraster og koraller i neon grøn/gul og blå og gerne en stor blå musling.

Jeg har selv tænkt en 250w hqi og noget lysstofrør, lyder det helt skævt?
/Christian
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

hov glemte mål på akvarie, de lige sider er 85 cm og den buede ca 135 cm og 100 cm vanddybde
/Christian
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

farvestrålende koraller er ikke ret præcis :-) snakker vi sps eller snakker vi blødkoraller eller måske lps? :-)
og i så fald hvilke :-) da du har en god dybde er det vel bare med at for rigtig graftig lys, for så kan du havde krævende koraller i toppen, og knap så krævende i bunden? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hvis du ønsker og holde en musling og denne evt skal stå på bunden så skal der altså smæk på lyset, hvis jeg forstår dig ret har du så et akvarie der er 100cm højt, hvis du har det og ønsker musling på bunden snakker vi ihverfald hqi på 400w. Evt du skulle kigge på nogle led lamper nogen af dem kan nå længere ned pga linserne.
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

Meller: typen (sps/lps eller blød) er ikke særligt afgørende for mig det er farverne jeg er ude efter, men som du skriver så nogle lyskrævende i toppen og mindre krævende mod bunden.

Thue: jeg har lige læst en del beskrivelser af muslingehold i akvarier, der findes flere slags der kan stå under en 150W hqi på 50cm dybde (siger USanerne), så måske den ikke skal helt på bunden men et sted midtvejs i akvariet... hvis jeg stadig holder fast i 250W
/Christian
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

kede99 hvis du ikke tænker over hvad koraller det er så er det vidst bare med at få ret meget lys:-) bare husk og sætte dig ind i korallerne inden du placere dem i akvariet :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

krede99 skrev:Meller: typen (sps/lps eller blød) er ikke særligt afgørende for mig det er farverne jeg er ude efter, men som du skriver så nogle lyskrævende i toppen og mindre krævende mod bunden.

Thue: jeg har lige læst en del beskrivelser af muslingehold i akvarier, der findes flere slags der kan stå under en 150W hqi på 50cm dybde (siger USanerne), så måske den ikke skal helt på bunden men et sted midtvejs i akvariet... hvis jeg stadig holder fast i 250W
Hvis du gerne vil have en blå musling, er det enten maxima eller crokea, begge er muslinger der skal have kraftigt lys, men helt korrekt hvis de kommer op midt i akvariet kan 250w godt klare opgaven, man skal bare have sådan noget i tankerne når man planlægger så man ikke skal hen og lave ting om senere
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du går efter de flouriserende farver, grøn og gul.
Så skal lyset være meget blåt for at få trukket de farver frem, og det er langt fra alle koraller der giver de farver.
Hvis det jeg har skrevet er korrekt med hensyn til farver, så skal du droppe muslingen. En blå musling under meget blåt lys, kommer til at forsvinde mere eller mindre. De vil se sort ud i det blå lys.

Man siger at 250w hqi duer indtil 60 cm i dybden og 400 indtil ca 1 meter.
Så at lægge sig meget fast på at lampen kun skal have 250w, lægger også en meget stor begrænsning på dit valg at koraller til alvariet.
Senest rettet af Carsten ons 26. mar 2014 10:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Der er flere typer lamper du kan kikke på, kommer også lidt an på din pengepung, for jeg ville kikke efter noget LED og så er spørgsmålet bare hvilken, men kan se du søger farver så skal du måske ud og kikke efter en LED lampe med farver i GHL laver denne. https://www.aquariumcomputer.com/en-GB/ ... o-1-detail" onclick="window.open(this.href);return false;
det kunne være en mulighed at bruge et par stykker af dem, hvis du kan leve med en lidt billiger lampe og en rigtig god lampe så kunne du kikke på denne.
http://www.decocean.dk/shop/p/1898" onclick="window.open(this.href);return false; køre selv med 10000K udgaven og de hænger pt. 70 cm over akvariet og så er akvariet 70 cm dybt og det klare de lamper ganske fint også til SPS på bunden.
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

Jeg er godt med på at hvis jeg vælger mindre lys vil det sætte begrænsninger for hvilke koraller jeg kan have i den nederste del af akvariet.
Men i mener at jeg bør have en 400 W hqi eller noget LED ?
Hvis jeg vælger en 400 W HQI kan jeg så nøjes med den som det eneste lys eller skal jeg stadig ha noget lysstofrør ved siden af for at få de rigtige farver?

Minedykker: hvad mener du at Maxspect Razor 160w, 16000 K kan sammenlignes med af HQI?
/Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

krede99 skrev:Jeg er godt med på at hvis jeg vælger mindre lys vil det sætte begrænsninger for hvilke koraller jeg kan have i den nederste del af akvariet.
Men i mener at jeg bør have en 400 W hqi eller noget LED ?
Hvis jeg vælger en 400 W HQI kan jeg så nøjes med den som det eneste lys eller skal jeg stadig ha noget lysstofrør ved siden af for at få de rigtige farver?

Minedykker: hvad mener du at Maxspect Razor 160w, 16000 K kan sammenlignes med af HQI?
Om du skal have ekstra lysrør også, kommer jo da helt an på hvilken pære du sætter i lampen, og hvilken farve du ønsker i akvariet
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

jeg havde kig på en Giesemann HQI Spectra 250w hqi + 4X24 w T5 = ~350W total og det er jo ikke meget langt fra 400 W ;-) Derfor spørgsmålet om hvis jeg vælger 400 W hqi så ville kunne nøjes med denne plus et eller andet svagt nat belysning
/Christian
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

det frække svar er jo at den kan samlings med en 16000 hqi pære Men men der er stor forskel fra producent til producent, så er rigtig svært for mig at sige hvilken hqi pære der vil gi det samme lys, der hvor jeg ser fordelen ved LED frem for hqi er at du på GHL kan lave lige den farve lys du lyster og du kan lave sol op og ned og måne lys plus du sparre strøm varm. Har kikket lidt på ghl men den er dyr og der er rigtig mange muligheder også mange flere ind de fleste har brug for ( Min personlig holdning ) men derfor er det en lækker lampe, men prisen på knap 7500kr skal man da tænke sig om.
men når man kikker lidt på dit ønske behov og dit akvarie er der fordel i måske at bruge lidt flere penge på lys og så måske bare køb to lamper og dække akvariet 100% også med alle farver hvilket måske kan gi udfordringer med 4 rør og en lampe at få puttet det ned og få ordentlig bladning af farver og få dækning
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

Jeg kan godt se at det måske var en god ide at bruge lidt extra på lys men jeg vil ikke bruge 7500kr.

Det jeg spurgte efter var ikke så meget farven med effekten, så en 160W LED hvor mange watt svarer det til i HQI?
/Christian
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jeg kører med 3stk Radion over mit hjørneakvarie
2 ude foran og 1 bagved

Kørte først med en Gisemann 2x150 +2x24t5
Den kunne ikke lyse ordentligt op inde bagved.
Selv om jeg tippede lampen lidt.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=45569" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

nu har jeg kigget lidt på det der internet og fundet nogle lamper der hedder Apollo 4 eller 6 kender nogen af jer noget til dem?
/Christian
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

nej kender dem ikke ;O)
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

Der må være nogen der har stjålet af min tommestok, akvariet er altså "kun" 60 cm dybt ;-)

det kunne eks. være denne lampe også 2-3 af dem: http://www.aliexpress.com/store/product ... 99646.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Christian
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø

Indlæg af Hareskov »

Hej Christian

Sad lige og kikkede på dem, så vidt jeg kan se er det kun Hvidt lys, så tror du vil komme til at savne muligheden for det blå. Samtidig er de lavet med jern kappe, ved ikke hvordan de er beskyttet, men jern og saltvand er ikke den bedste kombi.

Mvh Hareskov

Sorry så lige der også var blåt i min fejl
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

jeg har lige siddet og skrevet med deres salgs support og det bliver sådan 2 jeg køber.
Den kan efter deres udtallelser, programmeres til sunrise/sunset, månelys, der er fjernbetjening og de kan kobles sammen så de kan styres på samme tid.

Jeg så også en review af lillebroderen til denne hvor de sammenlignede den med 400w hqi mht til PAR, farver og koral vækst og de kom frem til at det stort set var det samme...... Nu skal det prøves så må de vise sig hvor godt eller måske skidt det er ~-)

Jeg er enig i at jern og salt ikke nødvendigvis er så godt sammen men det må tiden vise
/Christian
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Kan det svare sig kontra en maxspect 160W eller 120W med nye linser?
Mvh. Christian Raavig
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

ja, jeg får 2 lamper for ca 1000 kr mindre end 1 maxspect 160w koster - så er der selvfølgelig udfordringerne mht. garanti og den slags.
De passer også bedre i fysisk størrelse til mit akvarie end maxspect gør
/Christian
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Hareskov skrev:Hej Christian

Sad lige og kikkede på dem, så vidt jeg kan se er det kun Hvidt lys, så tror du vil komme til at savne muligheden for det blå. Samtidig er de lavet med jern kappe, ved ikke hvordan de er beskyttet, men jern og saltvand er ikke den bedste kombi.

Mvh Hareskov

Hvor ser du det med jernkappen? Der står da alu?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Du behøver ikke købe dem i Kina land.
De fås også i Jyde land.
http://saltvandsbutikken.dk/lamper-apol ... 1_172.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bevares, prisen er nok lavere, men til gengæld er der ingen garanti
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:
Hareskov skrev:Hej Christian

Mvh Hareskov

Hvor ser du det med jernkappen? Der står da alu?
I beskrivelsen lampen står der:
Body Material:Iron
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af krede99 »

Carsten skrev:Du behøver ikke købe dem i Kina land.
De fås også i Jyde land.
http://saltvandsbutikken.dk/lamper-apol ... 1_172.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja det gør de, det er bare til en helt anden pris samt de ikke er programerbare men manuelt justerbare, så ingen sunrise/sunset og moonlight med mindre man selv gider stå og skrue på lampen.
Saltvandsbutikken skal ha 5898 kr for 2 incl fragt, jeg skal gi 662$ for 3 fra kinøjserlandet - så selvom jeg har købt en extra til reservedele er der stadig sparet en masse.
Priserne kan desværre ikke helt sammenlignes da det ikke er samme model, men en helt magen til den saltvandsbutikken sælger koster 110$ med fri fragt og ja det er så stadig uden garanti - men tilgengæld så også kun 1/3 af prisen selvom den skulle blive nuppet i tolden.
/Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

krede99 skrev:
Carsten skrev:Du behøver ikke købe dem i Kina land.
De fås også i Jyde land.

Ja det gør de, det er bare til en helt anden pris samt de ikke er programerbare men manuelt justerbare, så ingen sunrise/sunset og moonlight med mindre man selv gider stå og skrue på lampen.
Saltvandsbutikken skal ha 5898 kr for 2 incl fragt, jeg skal gi 662$ for 3 fra kinøjserlandet - så selvom jeg har købt en extra til reservedele er der stadig sparet en masse.
Priserne kan desværre ikke helt sammenlignes da det ikke er samme model, men en helt magen til den saltvandsbutikken sælger koster 110$ med fri fragt og ja det er så stadig uden garanti - men tilgengæld så også kun 1/3 af prisen selvom den skulle blive nuppet i tolden.
Jeg kan godt se at den du linker til en mere opdateret udgave, men så meget havde jeg ikke lige studeret dem.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Jeg tænker lidt, at man kunne skille lampen ad, og så give jerndelen noget klarlak. Så ruster de ikke i hvert fald :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"