Jeg har for nylig startet med at dosere Red Sea NOPOX (NO3-PO4-X) i mit akvarie, da jeg ikke kunne få min NO3 lavere, og min PO4 er også stabil på 0,04. Jeg startede med at dosere 6ml pr dag, fordelt over 4 gange. Men er gået ned til 2ml pr dag.
Værdierne da jeg startede med at dosere:
PO4: 0,04
Ca: 500
Mg: 1500
NO2: 0
NO3: ca 10
Kh: 8,5
Men nu er et par af mine koraller begyndt at trække sig helt sammen, og ser sløje ud. Især min rigtig flotte store grønne sarcophyton ser enormt skidt ud, og nærmest ud som om den er ved at dø?!

Kan dette være et tilfælde nu hvor jeg er begyndt at tilsætte NOPOX? Jeg har ikke ændret andet - jeg ændrede lidt på mit lys for et par uger siden, men det synes jeg gav flottere koraller med mere farve.
Jeg skifter 27L vand (ud af ca 300) hver 14. dag, og tilsætter Carstens Kh blanding med doseringsanlæg.
Målinger i dag:
Kh: 9
Ca: 500
Mg: 1500+
NO2: 0
NO3: 5
PO4: 0,05 (på trods af rowa og nopox....måske en forkert måling? Er med Hanna)
Mange af de andre koraller ser helt fine og friske ud. Dem som viser tegn på svaghed er min sarco, bali slimer har ikke særlig lange polypper ude nu, duncan (den ene er foldet sammen, de to andre ser normale og fine ud. Hva pokker kan det være?
Min sarco har været foldet sammen i ca to uger (har kørt med nopox lidt over en uge), me nden ser værre og værre ud! Jeg skiftede vand i søndags som jeg plejer. Jeg har købt en ny hamerkoral i lørdags, som samme dag allerede var flot foldet ud. Jeg har nogle andre SPS i mit akvarie, som står rigtig fint (monti'er).
Hjælp - hvad overser jeg? Er jeg bare urolig og utålmodig? Den store sarco er en af mine yndlings koraller, og har været dyr...så håber ikke den dør - og den har været svær at finde! Jeg hra sat den ned på bunden nu, fordi jeg måske var nervøs for, at den lige pludselig får for meget lys. Den plejer at stå udfoldet oppe omkring toppen af akvariet.