1 kamelreje død = dårlig vand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

1 kamelreje død = dårlig vand

Indlæg af rfalken »

Hej,

Kan sådan en død reje lave dårlige vand værdier på et par dage?

Jeg har "fishonly" 190l Trigon, kun 5 fisk og 2 kamelrejer, nu kun 1 kamelreje :)

18/03
NH4 = <0.25
NO2 = 0
NO3 = 0.2
PH = 8
PO4 = 0.16 til 0.36 (Reasea test med usikkerhed)

Jeg har undret mig over at min Blå Palet har skjult sig en del de sidste par dage. Så i dag opdagede jeg den der kamelreje sad og var død i den ene af mine Tunze...

25/03
NH4 = <0.25
NO2 = 0.1
NO3 = 10
PH = 7,4
PO4 = 0.16 til 0.36 (Reasea test med usikkerhed)

Jeg har lige blandet 20 ltr demi-vand og håber det hjælp lidt på værdierne. Men er det måske en kombi med jeg foder for meget og så at jeg fik en død reje som jeg ikke havde opdaget.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: 1 kamelreje død = dårlig vand

Indlæg af soffer »

Er det ikke forholds vis ny startet det akvarie ???
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Jo, kan man da godt sige :) det har stået lidt over 1 mdr.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af soffer »

Oki tja jeg ved det ikke er også ny men så vidt jeg har læst mig til så er tålmodighed en dyd :)

Mit har kørt indkøring i 1 måned nu og der er ikke klar til fisk endnu... Men selvfølgelig det er forskelligt fra balje til balje
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Mit er ikke opstartet efter den opskrift :) jeg smed døde sten og vand i baljen og så lidt kemi i, og så fisk i efter 2 dage. Så det har gået meget fint indtil nu og har da ingen alger eller lign. endnu. Men synes bare det var "sjovt" at det lige gav sådan et hop i værdierne.

Men nu ser jeg lige når jeg har skiftet lidt vand om det bliver OK igen. Jeg må jo prøve mig frem, indtil jeg har styr på hvad der er godt og hvad der er skidt.

Men læste et eller andet sted at nogle smed døde rejer i når man laver en lang indkøring for så at få baljen til at eksplodere, så det kunne jo godt være det var det som skete for mig bare uden rejen var død da jeg kom den i :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af soffer »

Oki håber du finder ud af det :)
Vh
Søren
61 60 02 64

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Tror ikke NO3 på 10ppm er så stort et problem, men det er ikke godt at NO2 er målbar - har NO2 været højere end du har målt, kan det være et problem... - Jeg mistede begge mine dannebrogsrejer da jeg flyttede LS mv. + fisk over i større akv. - Tror mest at det var mit beskidte sand det lavede forurening - det gav osse nye algefaser...
(Genbrug ALDRIG sand, mere end 1 kop, uden at vaske det først...)

Tror ikke rigtigt på at dine sten virker optimalt fra døde så hurtigt, trods kemi... (Kan være derfor du kan måle NO2)

Bare underlige at der så ikke er kommer alger???

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Uden at lyde alt for negativ... Men du kan altså godt risikere at rende ind i problemer nu.. Siger ikke det sker , men du kan godt komme ud for at det er starten på fiskedød.. Og nej jeg er ikke ude på at overdramatisere, men har selv prøvet det! Hvor man har været liiige hurtig nok til at smide levende i.. Der viste problemerne sig først efter en 3-4 uger.. Og det startede i stil med det her! :wink:
Morten
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Ja, det bliver spændende at se hvad det udvikler sig til. Men jeg må jo bare sørge for at NO2 kommer ned på 0 igen hvis det er den som er den værste.

Nu skriver i det med sandet, jeg har tidligere skrevet lidt at jeg faktisk var lidt nervøs for det, da jeg købte noget meget fint sand og nogle steder har det lagt sig i bunker af 3-5cm , men da jeg startede havde jeg jo 2cm over hele bunden.

Hvordan fjerner man "fiskelort" i baljen, i ferskvand havde jeg sådan en støv suger :) men det bruger man nok ikke i saltvand hvis man ikke må røre sandet ....
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

rfalken skrev:Mit er ikke opstartet efter den opskrift :) jeg smed døde sten og vand i baljen og så lidt kemi i, og så fisk i efter 2 dage. Så det har gået meget fint indtil nu og har da ingen alger eller lign. endnu. Men synes bare det var "sjovt" at det lige gav sådan et hop i værdierne.
Hejsa,

Din opstart er årsag til dine problemer - og formentlig også kamelrejens død.
Bedste du kan gøre nu er at fodre minimalt og skumme optimalt - samtidig skal du ikke købe nogen fisk.
Få evt passet de fisk du har - jeg tror desværre ikke på den metode du har valgt at starte op på.

Den metode mangler totalt den nødvendige indkøring - og akvariets miljø bliver på 2 dage ikke af en kvalitet som man kan holde fisk og koraller i. Det tager ca 2 måneder, med den vigtigste og billigste metode - brug af tålmodighed.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Det helt ok, jeg prøver den her metode og hvis det virker så virker det og hvis ikke så er jeg den erfaring rigere. Jeg har ingen planer om at der skal koraller i før at jeg har 100% styr på de forskellige ting.

Jeg prøver at skrue lidt ned for fordringen også, så ser vi om det hjælper sammen med et vandskifte.

Men inden alting dør så regner jeg med at der ville komme nogle andre vandværdier og nogle tegn så som forskellige alger som ikke skal være der.

Lige pt. synes jeg alt ser fint ud på nær den døde reje som kan være død af 100 forskellige årsager og så at der måske gik for længe hvor jeg ikke havde opdaget det.

Men det vil tiden jo snart vise :) kan godt være jeg kommer tilbage og skriver at jeg bare skulle have taget en god lang indkøring.... Men indtil videre tror jeg at jeg klare det.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø

Indlæg af Hareskov »

Hej rfalken

Ikke for at være på tværs, kun ment som et godt råd.
Efter hvad jeg har læst om Dr Tims one and only, så anbefaler han jo at man tilsætter 1 fisk i akvarier under 450L og efter 14 dage så 1 til. Dette er for at bakteriekulturen kan nå at oparbejde sig, til et niveau hvor de så er klar til en til. Du har puttet 5 i på en måned, så din kultur er slet ikke klar til det. Så jeg ville hive 3 op asap og få dem i pleje. Så kan din kultur roligt bygge op og du slipper for at miste fisk. :y :y
God fornøjelse :beer:

mvh Hareskov
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Dr. Tims skriver at du inden for 24 timer skal sætte 1 fisk i hvilket jeg også gjore, og så kan man ellers tilføje fisk efter 20 dage, hvis ellers ens vand værdier er OK.

Mine har været OK og jeg har kun lige oplevet en lille spike som de også beskriver, også selvfølgelig det her med den dødereje.

Men hvad sker der i sådan et indkørt akvarie hvis du lader en død reje ligge et par dage ? jeg antager det heller ikke er sundt.

Nu ser jeg lige hvad der sker de næste par dage, og så tager jeg den derfra.

Alle råd bliver taget positivt :) så i må jo bare følge med i en crash and burn session hvis det altså sker.

http://www.drtimsaquatics.com/resources ... teria-faqs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Og du er sikker på at rejen er død? Og at den ikke bare har skiftet sit exoskelet?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

I ny opstartet akvarie vil værdier svinge meget, det er derfor man altid anbefaler at det skal modne i 3 md inden man gør noget, det er ikke altid bare pga alge faser man gør det. Værdier skal finde sin balance gang og dette er svært og sige hvornår de gør det, derfor de 3 md opstart.

Som peder skriver jeg er heller ikke tilhænger af denne opstarts metode, pga man tit bare skubber problemerne og man nærmest aldrig får akvariet op og køre 100% så jeg vil råde dig til og gøre som peder anbefaler. Ingen nye fisk eller andet, god skummer, og fodre meget varsomt og så lade akvariet gå sin gang
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En rejes død kan ikke få akvariet til mere eller mindre at vælte. Der skal andre årsager til.
Efter hvad jeg kan læse mig til, så har du puttet alt for mange fisk i, alt for hurtigt.
Og så er en palet ikke lige frem den fisk man kommer i som noget af det første, der til er den alt for sart.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det er rigtigt at det skal være lidt belastning for at bakterierne kan stige i antal, men det tager noget tid og derfor bør man kun tilsætte få fisk på én gang og så vente 2-4 uger før man kommer flere fisk i...
De levende sten skulle jo gerne blive til et BIO-Filter...

OG det filter tager kun den belastning det er gearet til = at bakterierne skal yde mere hvis det kommer mere bioload i akvariet, som flere fisk...

Ved ikke hvor meget de bakterier kan være på "overarbejde" før end der skal flere til via formering, men i et indkørt akvarie med mange LS og fine værdier skal der noget til før end der kan måles NH4 og/eller NO2 og endnu mere til får end det går helt galt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Jeg synes ikke min skummer laver en dyt.. den står altid sådan her " onclick="window.open(this.href);return false; lige meget hvad jeg skruer på.

Nogen bud?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Det ser galt ud... Forkert vandstand ??
Morten
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11

Indlæg af rfalken »

Synes jeg har prøvet at ramme den linje de skriver ret godt.

Kan det være fordi min Tunze peger over hvor skummeren også sidder, så der er "bølger" i overfladen.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre