Lille osmose anlæg til fluval edge??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Lille osmose anlæg til fluval edge??

Indlæg af kasbac »

Hej

Jeg er deværre kommet til den erkendelse at jeg må "genstarte" mit fluval edge. Kan simpelthen ikke få bugt med phosphat niveauet og tror desværre jeg i sidste uge fik lavet en OD på Rowaphos :(

Nå sumasumarum er at jeg mener at have identificeret kilde til det høje fosfat nivau til bla at komme fra det så kaldte distilerede vand jeg har fået. For at undgå samme fejl påtænker jeg at købe mit eget osmos anlæg og har derfor brug for lidt input til et godt lille anlæg. Da jeg blot skal køre med et ugentligt vandskifte på 2 liter behøver det ikke at være masivt. Hvad kan i anbefale?
Fluval Edge 23L in the making
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Lille osmose anlæg til fluval edge??

Indlæg af Casper T. »

Prøv at kigge på de her http://rent-postevand.dk/forskel-3trins-anleggene.shtml.

Men hvis du har for høj fosfat, skulle du prøve med vodka. Det lyder mærkeligt, men det virker. Det var Carsten fra decocean der anbefalede det. Jeg er selv ny, og har nu to gange lavede fosfat bombe i mit akvarium, ved at rode for meget i bundlaget, i forbindelse med omrokering. Fra at have et bundlag fuldstændig dækket af et snasket lag brunalger med bobler, er det forsvundet på 3 - 4 dage. Det eneste jeg har gjort er at dosere vodka. Han anbefalede at jeg startede med 0,1 ml første dag og øgede så til 0,4, med en stigning på 0,1 om dagen. For effektiv behandling, har læst at det bedst at halvere dosis men tilgengæld give morgen og aften. Prøv det, det har forbavsende godt hos mig. Og det skal siges at intet levende er gået tabt under behandlingen.
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

Casper T. skrev:Prøv at kigge på de her http://rent-postevand.dk/forskel-3trins-anleggene.shtml.

Men hvis du har for høj fosfat, skulle du prøve med vodka. Det lyder mærkeligt, men det virker. Det var Carsten fra decocean der anbefalede det. Jeg er selv ny, og har nu to gange lavede fosfat bombe i mit akvarium, ved at rode for meget i bundlaget, i forbindelse med omrokering. Fra at have et bundlag fuldstændig dækket af et snasket lag brunalger med bobler, er det forsvundet på 3 - 4 dage. Det eneste jeg har gjort er at dosere vodka. Han anbefalede at jeg startede med 0,1 ml første dag og øgede så til 0,4, med en stigning på 0,1 om dagen. For effektiv behandling, har læst at det bedst at halvere dosis men tilgengæld give morgen og aften. Prøv det, det har forbavsende godt hos mig. Og det skal siges at intet levende er gået tabt under behandlingen.

Lyder interrasant og tænker jeg lige så godt kan prøve det da jeg jo ikke har så meget at miste, hvor stor er dit akvarie?
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

men så vidt jeg har hørt tager vodka da nitrit/nitrat og ikke fosfat, eller husker jeg forkert?
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Det er et 25L Fluval Chi, så det passer meget godt med dit akvarie. Det er vigtigt at du overholder dosis. Carsten fra Decocean fortalte mig, at det er samme process der sker med NB bio pellets som med Vodka. Men i vores små akvarier, er det nemmere at dosere vodka med en lille sprøjte, end bio pellets i et filter.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Jeg har lavet et indlæg i "PO4 bombe" tråden, hvor jeg linker til en artikel, der beskriver hvad det er Vodka gør ved både nitrat og fosfat.
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

perfekt tak for det Casper jeg kigger på det
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"