Identifikation af koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Identifikation af koraller

Indlæg af Palle B »

Hejsa.

Håber der er nogle af jer der kan hjælpe en nybegynder med lidt koral-kendskab.

Jeg har bestilt et lille akvarium på 40x36x30 cm hvortil kommer en lille sump på ca 10 liter. Et ”gadekryds” mellem Fluval Edge 46 og Aqua Medic Blenny. Min viden om saltvandsakvarium er meget begrænset, men har lyst til at starte et lille nano op. Jeg har for en del år tilbage haft ferskvand og discus.

Som sagt, så er selve akvariet bestilt (hos Claus i Tropeakvarier), og jeg kan hente det om ca. 2 uger. Sidder og ”savler” lidt over nogle akvarier som jeg har set på youtube. Især dette: " onclick="window.open(this.href);return false;.

Jeg vil meget gerne hente inspiration i dette smukke akvarium.

Så vidt jeg kan se, er det fortrinsvis bløde koraller, hvilket jeg har læst mig til også skulle være de nemmeste.
Er der nogen der kan hjælpe med at sætte navn på de enkelte koraller i dette akvarie og eventuelt give en angivelse af, om det er en nem/svær koral.

Så til lidt teknik. Jeg overvejer at anskaffe mig et Tunze LED Marine lys, en Tunze 9004 skummer og en Tunze 6045 pumpe. Er det et godt valg, eller er der nogle der har et bedre forslag.

Tak for et godt og lærerigt forum

Hilsen Palle :)
Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Identifikation af koraller

Indlæg af TOSTRA »

Der er et par forskellige Euphyllia'er - ret nemme, et par bubbletip anemoner, som jeg ikke har nogen erfaring med, en Seriotopora - relativt nem SPS, men skal have meget flow for ikke at visne fra bunden, nogle zoas/palys - meget nemme, En Stylopora, tror jeg det er(ved ikke helt, hvor svær jeg synes den er), en Duncanopsammia - meget nem, en Goniopora(tror jeg) - temmelig svær og et par rørorme, som ikke er koraller, men orme, og ikke særlig svære.
Håber, at det hjalp dig :-)
Du kan slå korallerne op på http://www.saltvandswiki.dk" onclick="window.open(this.href);return false; hvis du vil vide mere om dem.
Der er sikkert også andre herinde, der kan give et bedre svar.
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Identifikation af koraller

Indlæg af Palle B »

Hej Tobias.

Mange tak for din fine information.Den er til stor hjælp. Hopper lige ind på saltvandswiki og læser lidt mere om korallerne.

MVH Palle
Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"