Velkommen til min tråd om hvordan jeg holder saltvand, de tanker jeg gør mig om det og de udfordringer jeg støder ind i.
Først er her nogle indlæg om mit shallow reef akvarie, version 1.0 som kørte ml. Juni 2013 -oktober 2014.
Jeg fortsætter i denne tråd med min version 2.0 tilgang til denne skønne hobby
Jeg flyttede fra min samlever i oktober 2014 og her derfor holdt pause ml. November 14 - april15, men nu er det praktiske så meget på plads at jeg skal igang igen. Jeg glæder mig. Tjek de nyeste indlæg, startende i april 2015. hvis du vil følge med derfra.
Fra 2014.
Jeg har endelig fået taget mig sammen og besluttet målene på min næste tank. De blir 100x60x45 cm (l x b x h).
Jeg har bestilt hos Bima/Henning herinde fra.
Det blir en tank med 3 sider i optiwhite ( 2 lang sider og en ende) og med poleret kanter og bølge bryde

I overløbsboksen blir der 3 stk 25 mm huller.
Bordet laver jeg selv, da jeg er begrænset af total højde, fordi vi har skrå vægge her i stuen. Møblet bliver 65 cm højt så total højden bliver 110 cm og lidt højde til lys, på den måde kan jeg lave et sump rum der er ca. 60 cm højt ( kører med skimz 161 skummer der er 54 cm høj).Bordet bliver beklædt med formalux plader som jeg har adgang til

Jeg satser på en anderledes indretning/aquascaping, der blir ikke noget med en bagVÆG af sten her. Jeg håber meget på at skabe et meget åbent look med masser af svømmeplads, jeg kan altid smide LS i sumpen hvis jeg ikme får brugt nok i DT.
Jeg er SUPER INSPIRERET af den måde disse 2 meget dygtige akvarister fra henholdsvis Korea og holland har indrettet deres baljer på.
Tjek dem!
http://spsholic.com/entry/MRkangTank" onclick="window.open(this.href);return false;
http://robertus-reeftanks.nl/pages/2849 ... _tank.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg når dem ikke til sokkeholdernde ( endnu) mht. Dygtighed og erfaring, så jeg har ikke ambitioner om at jeg kan holde samme høje standard mht. Sps mangfoldighed og farverne på disse, men det er jo fint at have noget at sigte efter

Jeg kan se at de begge er totalt zeovit freaks, er dette fordi artiklerne er lidt gamle primært, eller er det stadig det de fleste i det store udland bruger som div tilsætninger????
Af teknig har jeg indtil videre.
2 stk tunze PH. En 6015 og en 6045 + en jebao wp 25 til at smide i baljen hvilket giver ca 25000 L i timen, jeg ønsker mig en wp 25 mere

Min nuværende retur er en newjet 2500, denne satser jeg på at skifte til en tumze eller eheim.
Af lys har jeg fået fingre i en Giesemann 150 w hqi m 2 stk T5 rør, her vil jeg supplere med noget mere T5, jeg er faktisk usikker på om jeg vil bruge denne lampe? Det må komme an på en prøve........
Jeg laver selv min sump i akryl, i denne blir der 5 rum. Nedløb m sok, skummer, rum til div reaktorer, ELLER omvendt ATS, refugie ( sikkert m LS og makro alger) og retur. Jeg håber også på at få plads til en lille frag tank i møblet, med udskæring i lågen så denne kan ses. Sidst håber jeg også på at få min osmolator og vandbeholder presset ind!
Jeg har tænkt mig at køre m balling og har en 6 kanals doserings sjover til dette.
Jeg skal nok smide fotos af hele forløbet op, når jeg får noget mere at vise, indtil videre er jeg v at indkøre LS til aquascaping i min nuværende balje.
Det var vidst det hele lige nu, kan bare tilføje JEG GLÆDER MIG til at komme igang!
Go weekend.
Charlie