Jeg kunne godt tænke mig at se eksempler på nano reef i størrelsen 30-90 liter. Overvejer nemlig selv at starte sådan en lille fætter op for at få fornemmelsen af det at holde saltvandsakvarie i et mindre målestok.
Hvad bruger man af udstyr til nano reef. Adskiller det sig fra de store baljer? Kan man klare sig med mindre lys, cirkulation eller er det hele bare i et mindre målestok?
Jeg skal også have fundet et sted hvor jeg kan købe hardware i de små størrelser, dvs. skummer, lys, pumper mv. Det må jo ikke fylde ret meget
Jeg kører mit 54L nano med 2 x 36W compact T5 lys, 2 x 500-600 L/t powerheads, og en miniflotor skummer (som er forkortet lidt for at passe). Jeg har bygget mit overløb i den ene ende at det 60x30x30 cm store akvarie, så der går 10-15 cm på overløbet. Akvariet er altså effektivt 45x30x30 cm.
Jeg har ikke lige nogle nye billeder, men måske Juliette har nogen liggende som hun vil lægge op. Og ellers er det også mig der har bygget overløb i hendes, som desværre gik i stykker.
Men du kan se billeder af overløbet her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight= (se bort fra skaden, og forestil dig at skummeren blev sat i.)
Mit 54 l. køre med 2*36 w t5 compact, overløb med en 1000 l. pumpe og 2 tunze mini pumper i selve baljen... Jeg har ikke skummer eller andet på baljen og skifter ca. 2 l. vand om ugen. Jeg har caulaperalger i baljen som jeg høster af en 1 gang om ugen ca. Snegle og koraller er det eneste liv jeg har i indtil videre, men tror jeg vil have en lille fisk eller et par rejer måske.
ReeZer: Hvor spændende at du har købt sådan et. Hvordan fungerer det - er der modnet vand med, eller har du selv modnet noget vand? Og følger der noget levende med? Kunne godt tænke mig at se et billede af dit
det fungere fint. ingen problemer.
Ja jeg fik modnet vand med- det var jo lækkert, så kunne man gå hjem og have det oppe at køre med det samme.
Men udover det liv der nu må have været i vandet, så fik jeg ikke mere med. Men købte så en levende sten og en hammerkoral samtidig.
Så da weekenden var gået, købte jeg så lige 2 klovne og 2 dannebrogs rejer.
Men jo- tager lige nogen billeder og smider op
Så fik jeg langt om længe taget nogen billeder der kan bruges. (svært at tage billeder af sit akvarie med sony ericsson k790i Cybershot mobilen)
plus at man derefter skal resize dem ned til ikke så god kvali
ReeZer skrev:det fungere fint. ingen problemer.
Ja jeg fik modnet vand med- det var jo lækkert, så kunne man gå hjem og have det oppe at køre med det samme.
Men udover det liv der nu må have været i vandet, så fik jeg ikke mere med. Men købte så en levende sten og en hammerkoral samtidig.
Så da weekenden var gået, købte jeg så lige 2 klovne og 2 dannebrogs rejer.
Men jo- tager lige nogen billeder og smider op
Tjah, der er jo nogle der lever på chancen. Jeg håber ikke din utolmodighed, vil volde dig problemer i fremtiden.
jeg har også et 54L og køre som peter også med 2 x 36 watt compact. derudover har jeg 2x 800/L i akvariet og en tunze mini bliver forhåbentligt snart tilføjet. billede kan ses i tråden i min signatur. akvariet har kostet mig rundt 2000 kr så kan ikk se formålet ved at købe et allerede opsat som samtidigt er dyre. og ved selv at starte op får du dig jo også nogle flere erfaringer
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
dette akvarie er nok også et af de aller flotteste nano akvarier jeg har set, kan ikk lige finde den orginale tråd, så ved mindre andre kan må i nøjes med disse billeder
Vedhæftede filer
p9250494_std (Small).jpg (59.49 KiB) Vist 11090 gange
p9250535_std (Small).jpg (84.32 KiB) Vist 11090 gange
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef