Justerbare fødder.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Justerbare fødder.

Indlæg af Han$en »

Hej

Jeg skal til at bygge mit bord, og er på jagt efter justerbare fødder, der er så korte som over hovedet muligt. De skal udelukkende tjene det formål at sætte det hele i vatter, uden at hæve bordet mere end absolut højest nødvendigt. Og til dette har jeg så fundet disse:

http://www.ebay.co.uk/itm/Adjustable-fe ... 20de3d044d" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse kræver et 11mm hul, 20mm dybt.

Mit bord bliver bygget i 19mm MDF, uden skelet af Reglar, Lægter eller noget som helst andet - Ren plade. Så hvad der skræmmer mig en smule er det scenarie at disse fødder skal stikke op gennem bunden, hvilket logisk nok ikke kommer på tale.

Alternativet er at bore dem op i de lodret stående sider som så er 19mm tykke, og det kunne i og for sig sagtens være en mulighed. Men jeg er ikke tryg ved tanken om at have et næsten 80x60 cm svævende spænd støttet så langt ude i siderne.
Akvarie, Frag tank, Refugie og sump giver et samlet litermål på omkring 300 - målt udvendigt på glasset. Det bliver til en del kilo!

Mit skab bliver bygget således at bund og top plade er 80x60 som akvarie og hviler på sider + bagvæg - Lige efter bogen. 28cm inde fra højre side mod midten kommer endnu en lodret plade, da jeg her ovre skal have fragment akvarie, refugie og osmose kar i etager.

Hvad jeg så lige hurtigt hovedregnede var at montere 6 stk af disse fødder. Et i hver af de 4 ydre hjørner, og to stk igen i den lodrette skillevæg der er 28cm ind fra højre. Det skulle i følge mine hurtigere skitser i mit eget hoved give en ganske fornuftig og stabil konstruktion, og stadig rig mulighed for at justere som jeg ønsker.

Hvad siger folket? Jeg er selvfølgelig også åben over for andre bud, nu var dette blot de laveste fødder jeg selv kunne finde. Jeg gider ikke have et 6cm ben under akvariet, så må det hellere stå lige så skævt som gulvet er.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Justerbare fødder.

Indlæg af PoulD »

Kunne det ikke være en mulighed at lægge en ekstra plade (eller nogle lægter) ind i bunden af skabet og så alligvel lade skruerne stikke op igennem bunden? Jeg tænker, hvis du så skar en kærv i skruerne, ville du kunne komme til at justere dem oppe fra.
Du kunne du måske endda i så fald tillade at dig at fræse et lidt større hul nogle milimeter op i bundpladen, således at der måske kun er få mm af føderne som stikker nedenfor skabet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Akvarie begynder »

Hejsa. Jeg tror simpelthen ikke at mdf pladen kan holde, tror gevindet i benene simpelthen bliver presset igennem med alle de kilo på. Mdf er jo et ret blødt materiale. Så tror du skal sætte en liste på under pladen de kan sættes op i :)

Mvh christian
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Det er en mulighed - Dog bliver der ikke skåret kærv osv, bunden i skabet skal være en helt glat plade.

Men det var bestemt en mulighed at have dobbeltplade i bunden, denne kunne jeg dog af kosmetiske årsager helst tænke mig at være fri for, af rent kosmetiske årsager..

Men det kan ikke udelukkes, hvis det vil være den bedste mulighed.

Idéen med udfræsningen til selve foden var glimrende! Men jeg har en forestilling om at et helt lukket og lakeret kabinet er bedre mht fugt i det lange løb. Det kan jo næsten ikke undgås at man kommer til at dryppe lidt med vand i ny og næ, og det ville være ærgerligt hvis det skulle ende med at komme en dråbe i sådan et hul, og begynde at arbejde.

Vi ved alle hvordan MDF ser ud når det har mødt bare en smule vand :shifty:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Akvarie begynder skrev:Hejsa. Jeg tror simpelthen ikke at mdf pladen kan holde, tror gevindet i benene simpelthen bliver presset igennem med alle de kilo på. Mdf er jo et ret blødt materiale. Så tror du skal sætte en liste på under pladen de kan sættes op i :)

Mvh christian
Det er jo ikke sort snak du lukker ud, desværre også en tanke jeg har gjort mig..

Alternativet skulle være nogle massive men stadigt flade fødder - Ved ikke om folk er bekendt med de fødder der sidder på Juwel akvariernes møbler. De er ikke justerbare desværre, men mener de er Ø60mm eller sådan, hvilket jo giver en fornuftig kontaktflade. Men synes ikke jeg kan finde en justerbar fod i denne type. Så er jeg ude i ben på 5-6cm højde, og det kommer bare ikke til at ske, det er simpelthen for grimt i mine øjne. :rolleyes:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

En anden mulighed kunne måske være at bruge dobbeltplader på siderne, og lade den inderste plade stå på en ramme af lægter. På den måde kunne de yderste side plader jo gå stort set helt ned til gulvet. Gevindet ville kunne helt sikkert kunne holde i lægterne. Bundpladen kunne enten ligge løs oven på rammen, eller den kunne limes i, efter nivelering.
De yderste sideplader kunne så også dække toppladen og evt. bunden af akvariet. I min optik den kønneste løsning. Yderpladerne er dermed udelukkende til pynt, og kan skrues på med skruer fra indersiden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Jeg ved sgu ikke hvad de knækkiler tømrer brugte da han satte mit mdf bord med akvarie på i vatter sådan bare lige vupti, men har du stadigvæk din gang på Vesterbro, så kan du selv komme op og tjekke det ud. Det kan kun ses hvis man ved det.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Problemet med disse konstruktioner er massefylden af dem. Jeg har tænkt alle tænkelige muligheder igennem - Problemet er at alt det jeg skal have i skabet ikke tillader mig at "fråse" med pladsen.. :(

Jeg skal have Sump med Skummer, Po4 reaktor, Pellets reaktor, Kalkreaktor, 2kg Co2 flaske ved siden af sump, samt PH-controller. Og inde ved siden af dette skal øverst stå et fragmentakvarie på 35L, under dette et refugie på 35L og under dette et Osmosereservoir - så stort det nu kan blive.

Jeg har virkelig ingen plads at "rode" rundt med, og bare rørføring i sig selv bliver en mindre udfordring..

Alternativt kunne jeg bruge samme for og banke sådan en fætter her i bunden:
Billede

Den løber i hvert fald ingen vegne - Så skal jeg bare lige finde ud af om sådan nogle fås tynde nok til ikke at suse gennem pladen også!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Tykki skrev:Jeg ved sgu ikke hvad de knækkiler tømrer brugte da han satte mit mdf bord med akvarie på i vatter sådan bare lige vupti, men har du stadigvæk din gang på Vesterbro, så kan du selv komme op og tjekke det ud. Det kan kun ses hvis man ved det.
Hvis alt glipper med justerbare fødder jeg gider have på, bliver det også bare kilet. Men det er stadig en kedelig løsning der vil irritere mig lidt, så det vil jeg nu helst gerne undgå! :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Tja, kedelig og kedelig, det var den eneste løsning for mig pga den piv skæve lejlighed jeg bor i.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Så skal du se det hus her.. Det kommer helt bag på mig at et glas vand rent faktisk holder sig i vage!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Jeg tænker det samme her, og derfor havde jeg absolut ingen anden mulighed, men dit kar er jo ikke så tungt som mit, så mon ikke det løser sig?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Det kommer det til i hvert fald.. PÅ den ene eller den anden måde..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Hvad med at lave en ramme rundt af et bræde altså under den nederste mdf, og lade siderne køre ned overbrædet. Så kan du sagtens skrue de ben op i
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af den_ »

Hvor meget må de max. Hæve bordet fra gulvet
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Beslag[align=][/align]
http://www.beslagskassen.dk/shop/monter ... rebup51n17" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben
http://www.beslagskassen.dk/shop/stille ... rebup51n17" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

den_ skrev:Beslag[align=][/align]
http://www.beslagskassen.dk/shop/monter ... rebup51n17" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben
http://www.beslagskassen.dk/shop/stille ... rebup51n17" onclick="window.open(this.href);return false;
Du reddede lige mit projekt - Tak!!!
Det var lige præcis sådan et beslag jeg har ledt efter.

Fedt, så ryger der 6 af dem under. Tak!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Han$en skrev:
den_ skrev:Beslag[align=][/align]

Ben
Du reddede lige mit projekt - Tak!!!
Det var lige præcis sådan et beslag jeg har ledt efter.

Fedt, så ryger der 6 af dem under. Tak!
Det var så lidt..
Man er vel uddannet snedker og selv om man ikke har arbejdet med det i 10 år kan man stadig huske lidt
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Det var sgu godt du lige kendte et beslag!
Nu jeg tænker over det kender jeg dem udmærket, dem havde jeg sgu bare ikke lige tænkt over!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvad med at lade den nederste plade være "trailer-krydsfiner" i stedet for MDF - MDF har grundlæggende meget dårlige brudstyrke, og hvis der kommer en dråbe vand gennem forsegling knækker det ?
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Eller måske bare almindelig krydsfiner?. Trailer krydsfiner er rimelig dyre i forhold til almindelig krydsfiner :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Har overvejet det, men jeg betror konstruktionen til at holde.

Det ryger til min kammerat når det er bygget som er autolakere. Der får det en fylder, grunder og farve + alle samlinger vil få en 2mm fuge som sidste touch.

Så det skulle gå an :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"