VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Klargøring af søjler
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Klargøring af søjler
Hej
Har netop idag lavet nogen små søjler.
Søjlerne er lavet af koralsten, de stammer fra akvariet hvor de har været i drift for en måneds tid siden.
Efter de blev taget op af akvariet har de ligget og rodet rundt ude på terrassen i en spand med vand.
Pladerne fik en tur med en hammer, og jeg fik bygget et par dekorationer af dem.
En god ven af mig syns lige jeg skal spørge eksperterne til råds mht hvilken behandling de evt skal have inden de kan tages i brug igen. Der er jo givetvis noget organisk materiale inde i alle de små kanaler og sprækker der er i sådan nogen sten, vel at mærke dødt organisk materiale.
Har netop idag lavet nogen små søjler.
Søjlerne er lavet af koralsten, de stammer fra akvariet hvor de har været i drift for en måneds tid siden.
Efter de blev taget op af akvariet har de ligget og rodet rundt ude på terrassen i en spand med vand.
Pladerne fik en tur med en hammer, og jeg fik bygget et par dekorationer af dem.
En god ven af mig syns lige jeg skal spørge eksperterne til råds mht hvilken behandling de evt skal have inden de kan tages i brug igen. Der er jo givetvis noget organisk materiale inde i alle de små kanaler og sprækker der er i sådan nogen sten, vel at mærke dødt organisk materiale.
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: Klargøring af søjler
Hvad har du limet dem med?
Spul dem godt med en vandstanden eller lignende.
Hvis du har brugt cement skal de ligges i vand som du skifter hver dag i nogle dage..
Spul dem godt med en vandstanden eller lignende.
Hvis du har brugt cement skal de ligges i vand som du skifter hver dag i nogle dage..
Mvh Anette og Kristoffer
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
De er limet med reefbound.
Tak for svaret
Tak for svaret

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
Ville man kunde tage sten op af baljen og lime det sammen med det der og så lige lade det tøre lidt og så tilbage i baljen igen? Hvor har du købt det? Det ser sku godt ud
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Vil i mene at man i Lennarts tilfælde bør rense stenene i brintoverilte inden de genbruges? Eller er det nok blot at spule dem?
Ville bare være så synd hvis de begynder at lække po4 mm.
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Du kan roligt sætte dem ned i vandet - bruger det selvLennart skrev:De er limet med reefbound.
Tak for svaret

Der kommer en ny indkøring af stenen/ stenene, men det er det.
Det har jeg gjort før, og det gik fint. Kan ikke engang huske, om der kom en lille smule alger på kun den sten, men mindes jeg ikkewitzner skrev:Ville man kunde tage sten op af baljen og lime det sammen med det der og så lige lade det tøre lidt og så tilbage i baljen igen? Hvor har du købt det? Det ser sku godt ud

Nej det behøver du ikke, blot skylle dem, hvis de er støvet/ lidt beskidte. Der kommer i hvert fald ikke Po4 fra Reef Bond'enMarkBruhn skrev:Vil i mene at man i Lennarts tilfælde bør rense stenene i brintoverilte inden de genbruges? Eller er det nok blot at spule dem?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Tænker her mere på om der kan lægge skidt inde i stenene, da de har været i brug indtil for en måned siden..? 

Venlig hilsen Mark 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Så kan der nok komme noget Po4, men jeg har prøvet at tilsætte lidt nye sten ned til indkørte, og der var det kun den/ disse sten, som fik nogle alger, og de forsvandt hurtigt igenMarkBruhn skrev:Tænker her mere på om der kan lægge skidt inde i stenene, da de har været i brug indtil for en måned siden..?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg skyller dem grundigt inden brug.
Mange tak for guiding :0)
Mange tak for guiding :0)
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Det er købt i Tyskland hos Das Futterhaus i Flensborg.witzner skrev:Ville man kunde tage sten op af baljen og lime det sammen med det der og så lige lade det tøre lidt og så tilbage i baljen igen? Hvor har du købt det? Det ser sku godt ud
Mest af alt minder det om fliseklæb i konsistens og udseende.
Det skal helst hærde noget tid, vil tro et døgn, før det kan klare en belastning. Mine søjler havde stået siden middag i dag, men alligevel røg den øverste plade af da jeg ville flytte den. Tænker det er bedst til at bygge med ude af akvariet hvor det kan stå og tørre og hærde. Det kan vist godt hærde under vand. Men det holder ikke fast her og nu som sekundlim eksempelvis.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Lennart skrev:witzner skrev:Ville man kunde tage sten op af baljen og lime det sammen med det der og så lige lade det tøre lidt og så tilbage i baljen igen? Hvor har du købt det? Det ser sku godt ud
Mest af alt minder det om fliseklæb i konsistens og udseende.
Jeg viste det engang for en VVS'er og han sagde at det lignede utroligt meget det hurtigt hærdende cement de bruger til f.eks at sætte toiletter fast med.