Sæbeøje -> er fint igen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Sæbeøje -> er fint igen

Indlæg af PoulD »

Hej forum,

Vil bare lige høre om der er noge jeg kan og/eller bør gøre.

Det ene øje på min palet er lidt udstående i dag. Den var lidt oppe at toppes med min Achilles i går, jeg tænker det måske kan være årsagen. Den kan vel også have ramt en koral eller lign. Jeg formoder det vil gå i sig selv igen? Skal det smøres med noget desinficerende? Eller skal jeg bare se tiden an? Eller er der andet jeg bør gøre?

Beklager det dårlige billede, men selvom det lyder som om jeg en skrue løs, skulle man faktisk tro fisken er lidt forfængllig og ikke vil have taget billeder af øjet. Den nægtede i al fald pure at vende den side mod kameraet
DSCF9549 (Medium).jpg
Medens jeg har alligevel har låget af vil jeg også gerne spørge om følgende. På min ene trachy, i to af folderne ser det ud som om skelettet er vokset ret højt op og har gennembrudt vævet. Det er min ynglingskoral og jeg er lidt øm over den. HVad skyldes det? Noget jeg kan/bør gøre?
DSCF9547b (Medium).jpg
PFT
Poul
Senest rettet af PoulD tirs 4. feb 2014 20:52, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Sæbeøje eller ???

Indlæg af pederrevnørd »

Du er sikker på at det ikke er "pølle" der har været på spil igen ......

Mht øjet, så skal det nok blive fint - mig bekendt er det bedste du kan gøre, ikke at gøre noget :-)
Den har jo ikke et hævet øje pga vandkvaliteten er røget, men pga kamp.

Mht din smukke koral, så ligner det herfra at den har rørsnegle - er det ikke et lille "rør" der gennemborer vævet ?

Hvis korrekt gættet, så kom et strikkepind eller lign. I hullet, og luk med epoxy.
Alternativ, lyt til andre - for det er kun et gæt.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Tak Peder,

M.h.t. fisken var det også hvad jeg regnede med, men jeg vil hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt.

M.ht til korallen synes jeg altså ikke det ligrner rørorme. Det på den modsatte side er meget mere aflangt, men umulig at tage billede af. Når korallen er oppustet kan man slet ikke se det. Jeg har lige forsøgt at skyde et billede med lidt mere zoom, men den ligger tæt på frontruden så jeg er nødt til tage billedet meget skråt ned igennem glasset. Den foreste er nogelunde rund og vel 8 mm i diameter. Den overfor er nok ca. 7 x 20 mm. Vil tro de er ca. 60 mm høje , målt fra bundlaget
DSCF9551b (Medium).jpg
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er du sikker på at det ikke er din palet der har været på spil??
vi er jo nogle stykker som har observeret at den ikke er reefsafe når den kommer op i størrelse.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Min trachy har præcis det samme og har altid haft det.
Har dog også undret mig over hvad det var :-)
Kan heller ikke tage billede, da den er pustet op.
/Kasper

Website: Reef App
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Jeg har også haft paletter der er blevet store og de begyndte også at gå i koraler.
Det var også sidste gang jeg gad have dem i baljen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jeg har aldrig set paletten vise den mindste interesser for koraller. Men den er selvfølgelig heller ikke kæmpestor endnu.
Den er ret nem et holde øje med da den er den første her i huset til at gå i seng om aftenen og den sidste der står op, langt op ad fomiddagen.

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Bare lige en hurtig follow up på paletten. Øjet er allerede blevet fint igen
DSCF9558 (Medium).jpg

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Sæbeøje -> er fint igen

Indlæg af pederrevnørd »

Tillykke Poul

Mht "skaden" på korallen, vil jeg gætte på at den trods alt har mærket de problemer, som du tidligere havde i baljen - og som viste sig på SPS først.

Kun et gæt, men en mulighed.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"