-Drømmeakvariet måler 300x120x80 = 2880 L.
-Akvariet Skal være lydløst når man sidder i stuen.
-Akvariet skal enten indbygges i væg med 1 display side ud mod stue. _eller_ også skal det stå som rumdeler med 3 display sider. Gavlen som vender ind mod væggen skal være overløb. Bag væggen skal være teknikrum. Vi har ikke besluttet os endnu.
-Indhold skal være SPS på 3-5 Ø'er af sten. Lys over hver ø. Ikke så meget lys på sandbund.
-Sump skal stå frit og ikke under akvariet men i knæhøjde. Design? Her er jeg meget i tvivl. Vil gerne ha’ at alt vand fra tanken opsamles i filtersokker som jeg renser jævnligt.
-Har en travl hverdag, så der skal så lidt vedligeholdelse som muligt = semi-automatisk vandskifte.
-Styring: Profilux computerstyring. Har i forvejen Profilux II ex.
-Skummer: Har pt. BK250internal. Den er nok ikke stor nok, så der skal suppleres eller opgraders.
-Kalkreaktor: Har været vant til balling, men tror der skal blandes for meget. Skal ud og finde en reaktor.
- Lys: Overvejer at opgradere fra 2x400 hqi til x antal LED.
- Fisk: Hellere få fisk end mange.
- Osmoseanlæg: Har kørt med vandhanevand og uden vandskift i 3 år. Det var ok til mit behov, men ønsker at prøve kræfter med sps og få farverne frem og så er der nok ingen anden vej end rent vand og jævnlige vandskift.
- Returpumpe: Afhænger af skummer og total vandvolumen, men ca. 5.000-8.000 L/T.
- Cirkulationspumper: Skal kunne styres af profilux computeren.
Håber det gav et billed af de mange, mange overvejelser der opstår. Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte med spørgsmål, for jeg er absolut ikke erfaren nok inden for det hele, men tænker at folk her på forum plejer at være venlige til at komme med tips, tricks og inputs til planlægningen. Ved bare at det da er utroligt hvad man vil gøre for sine dyr.
Kan det lade sig gøre at lave have et så stort akvarie som rumdeler eller skal det ind i væggen?
Hvis det nu er _rumdeler_, hvad så med:….
Hvad med fugt i “lyskassen”? Kan det fjernes passivt vha. huller i væg til teknikrum?
Tænker at der skal være udsugning i teknikrummet.
Hvad med varme problemer i så lille et areal over akvariet?
Hvad med støj ud i stuen? Vil det brumme selvom alt teknik står i et seperat rum?
Hvad med circulation? Kan pumperne lave nok circulation hvis de kun sættes fast på enden der vender ind mod teknikrummet - også med sps i baljen?