Hinde på vandet
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Hinde på vandet
Der dannes tilsyneladende hurtigt en hinde på vandet i et saltvandsakvarie.
Nu kan jeg se at der også dannes en hinde i sumpen, men da det jo ikke er til udstilling, tænker jeg om i andre overfladeskimmer i sumpen?
Nu kan jeg se at der også dannes en hinde i sumpen, men da det jo ikke er til udstilling, tænker jeg om i andre overfladeskimmer i sumpen?
Never say oops, allways say ahhh interesting
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
Re: Hinde på vandet
cirkulation og mere afskumning. sumpen laver film da du har meget protein i vandet endnu, min sump er der ingen cirkulation i ud over den gennemstrømning fra retur pumpen, og den er helt uden hinde, men ind til du får styr på din afskumning skal du ha mere cirkulation i overfladen og sikre der ikke er døde zoner så alt ikke kommer med i overløbet. 

- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det er jo derfor en sump er indrettet som den er, med en glasplade efter refugiet hvor vandet har et lille fald efter, så hinden kan blive fjernet fra overfladevandet!
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
ikke helt enig, så vil du holde overflade hinden tilbage i refugiet og ikke i skummer kammer..?
Glaspladen er en del af boblefælden, til at stoppe bobler inden de kommer ned i retur kammeret, og derved retor i DT.
Kan godt være den kan holde noget film tilbage også, men så skal vandet løbe under boblefælden, jeg har som sagt ingen film i vandet i refugiet, det hele skulle gerne afskummes i skummren jo
Glaspladen er en del af boblefælden, til at stoppe bobler inden de kommer ned i retur kammeret, og derved retor i DT.
Kan godt være den kan holde noget film tilbage også, men så skal vandet løbe under boblefælden, jeg har som sagt ingen film i vandet i refugiet, det hele skulle gerne afskummes i skummren jo

- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Hinden vil jo netop ikke blive holdt tilbage i refugiet.
Skummer kammeret vil stadig holde overfladevandet fra display tanken tilbage, så det kan blive afskummet.
Skummer kammeret vil stadig holde overfladevandet fra display tanken tilbage, så det kan blive afskummet.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Dannes hinden af proteiner ? Hvor kommer de fra ?
Er hinden et udtryk for forurenet vand ?
Er hinden et udtryk for forurenet vand ?
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Proteiner er affaldsstoffer fra alger, bakterier, fisk og de andre dyr i akvariet og de har det med at ligge sig som en hinde på vandoverfladen.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Så havde jeg forstået det du skrev forkertmipe skrev:Hinden vil jo netop ikke blive holdt tilbage i refugiet.

Du skriver det rigtige

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Samt en stor del af det kommer fra foder der ikke er omsat, men løsningen her du her i trådene Lennartmipe skrev:Proteiner er affaldsstoffer fra alger, bakterier, fisk og de andre dyr i akvariet og de har det med at ligge sig som en hinde på vandoverfladen.

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hvsi jeg forstod rigtigt i Lennarts nitrat tråd, er der slet ikke tale om en decideret sump med refugie og boblefælder m.v. men blot et helt simpelt ekstra 60L akavarie.
Er der en overløbskam i dit display akvarie Lennart? Alt efter hvordan du får indrettet din ATB "sump" kunne du måske et eller andet sted i kredsløbet lade overfladevandet passere igennem noget filtervat, som du så skifter en gang om ugen (eller oftere om nødvendigt)
Er der en overløbskam i dit display akvarie Lennart? Alt efter hvordan du får indrettet din ATB "sump" kunne du måske et eller andet sted i kredsløbet lade overfladevandet passere igennem noget filtervat, som du så skifter en gang om ugen (eller oftere om nødvendigt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Det er netop sådan en skimmer jeg har bygget og sat i display akvariet. Det er egentlig bare 3 glasplader, en kam, en pumpe, og lidt vat. Det virker upåklageligt. Vattet bliver i hvert fald hurtigt farvet.
Når jeg nu får mit tunze overløb på behøver jeg sikkert ikke denne, da overløbet vel kan fungerer som overflade skimmer, ja det håber jeg i hvert fald.
Så kan jeg evt. flytte det her overløb over i 60 literen.
Er hinden skadelig eller er den bare ulækker at se på ?
Når jeg nu får mit tunze overløb på behøver jeg sikkert ikke denne, da overløbet vel kan fungerer som overflade skimmer, ja det håber jeg i hvert fald.
Så kan jeg evt. flytte det her overløb over i 60 literen.
Er hinden skadelig eller er den bare ulækker at se på ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du også hinden på vandet i hoved akvariet??
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Nej, det sørger min indbyggede kasse netop for. Men den dannes meget hurtigt hvis ikke den kører.
Dannes der ikke hinder i alle saltvandsakvarier ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo det gør der. Hvis cirkulationen ikke er god nok.Lennart skrev:Nej, det sørger min indbyggede kasse netop for. Men den dannes meget hurtigt hvis ikke den kører.
Letteste måde er at rette en pumpe en anelse op med overfladen, så der kommer bevægelse i overfladen.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ja det har jeg også, 2 stk endda
men alligevel syntes jeg det er nødvendigt med kassen hvor overfladen decideret falder ned i og filtreres bort af vandet. Men måske jeg danner meget hinde pga. mine nitrat problemer, der gerne snart skulle være overstået.

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Præcis, det er det der er hele ideen. Snavset samles i overfladen og trækkes ned i overløbskassen. Vandet fra overløbskassen burde så egentlig pumpes over i din "sump" til skummeren i stedet for at blive pumpet ud i display akvariet igen. Hvis ikke du har mulighed for det nu, skal det i hvert fald virke på den måde når du får fat i en overløbsbox.Lennart skrev:Ja det har jeg også, 2 stk enddamen alligevel syntes jeg det er nødvendigt med kassen hvor overfladen decideret falder ned i og filtreres bort af vandet. Men måske jeg danner meget hinde pga. mine nitrat problemer, der gerne snart skulle være overstået.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Yes netop.....pt er skummeren jo i displayet. Men det ændres jo så snart det andet blir sat i værk. Måtte lave en manøvre for at få fingre i overløbet( det koster jo 800 kr, gisp) Jeg måtte sige det var en julegave, så slap min kone for at finde noget til mig. Så den ligger under træet pakket i julepapir. Der er derfor pause i projektet indtil 24.12 sådan ved 20.00 tiden hehe
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Lyder som om toget er kørt, for eller havde det måske været billigere (og bedre) at købe et komplet akvarie brugt, med en rigtig overløbskasse.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ja helt sikkert. Hvis jeg engang skal begynde helt forfra med evt. et større akvarie, vil jeg helt sikkert gribe tingene anderledes an. Problemet er jo at man ikke har erfaringen når man starter. Det betyder så at man ryger i en masse problemer, men det lærer man jo også en masse af. Nu VIL jeg ha dette setup til at fungere, så må jeg tage udfordringerne som de kommer.