Lys 24x7 under opstart?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Lys 24x7 under opstart?

Indlæg af kasbac »

Hej

Jeg mindes for nogle år siden at dette spgm var oppe og vende men kan ikke huske svaret. Giver det nogen mening at køre med belysning 24x7 i opstarts fasen? Jeg tænker umiddelbart at det vil kunne fremskynde indkørings tiden men høre meget gerne jeres mening?

Det skal naturligvis nævnes at jeg kun overvejer dette i perioden hvor der ingen fisk eller koraller er i vandet.
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Lys 24x7 under opstart?

Indlæg af iceMD »

Nej det vil det umiddelbart ikke :) Det du ønsker under opstarten er, at de alger der kommer optager den næring der nu skulle være hurtigst muligt, hvilket de kun gør ved at gro :) En del af denne proces er, at algerne får lov til at respirere hvilket de gør, når lyset er slukket :)
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

det modtaget! :) 24x7 er off the table :)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Lennart »

Alger respirerer hele tiden ikke kun i mørke :wink:
Never say oops, allways say ahhh interesting
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

hmmmm så Lennart du ville sige go ahead?
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Jeg ved det ikke for at være helt ærlig. Jeg ved dog at alle planter danner energi ved to processer fotosyntese og respiration. Dette foregår i hvert sit organel i den eukaryote plantecelle. Fotosyntesen forløber kun i lys, respirationen kører hele tiden. Præcis som at du og jeg også ånder om natten såvel som om dagen. Om der sker andre processer om natten ved jeg ikke. Måske planterne hviler. Andre må på banen med et svar på det. Men jeg forstår godt logikken i at fremskynde en algeprocess på den måde :0)
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

ok tak for dit input Lennart, er der nogen andre der har nogen meninger/holdninger til dette?
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Dit indlæg har optaget mig lidt, det er lidt interessant om planter sover, og om de har behov for det.

Hvis man ser på dit spørgsmål udelukkende ud fra om algerene vil fungere eller ej, så tror jeg roligt du kan køre på. De vil simpelthen knokle derudaf indtil næringstofferne er væk.

Jeg har undersøgt sagen lidt, og på gartnerier bruger man faktisk lys døgnet rundt.

Her fra en naturfagsside, jeg fandt på nettet

"Planterne ''sover'' normalt, når der ikke er sollys. Derfor vokser de ikke. Det har man ikke tid til på et gartneri. Derfor sættes der kunstig sol på hele døgnet rundt, så planterne gror hurtigere."

Så vidt så godt, MEN der er sikkert mange andre processer der forløber (bakteriedannelse mv.) om de processer er afhængige af døgnskift aner jeg ikke. Tror ikke simple encellede organismer sover, eller har behov for hvile. Men jeg ved det ikke præcist. Syntes du skal gøre hvad du har lyst til. Har du lyst ril at køre med lys hele tiden så gør det. Fisk derimod har behov for at sove.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Altså når man kører ATS må man ikke have lys på 24/7 - og det her er jo i principper den samme proces
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Det kommer vel også an på om man starter op med levende eller døde sten. Hvis man har en masse makroliv i akvariet, vil det vel give noget stress til en del af de små kræ?

Jeg må nok hellere understrege at jeg gætter, og at jeg faktisk ikke er sikker på hvorvidt så simple organismer er afhængige af en døgnrytme. Det ville dog give mening for mig :)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Bingocaller, kan du evt. uddybe. Jeg tænker på hvad du mener der sker hvis man kører lys på en ATS døgnet rundt?
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Lennart skrev:Bingocaller, kan du evt. uddybe. Jeg tænker på hvad du mener der sker hvis man kører lys på en ATS døgnet rundt?
18 hours. Never run the lights 24/7, because the algae will "burn" and stop growing near the light. Algae needs rest. Amazingly, algae does most of it’s filtering in the dark; it just grows bigger in the light
prøv at læs her http://algaescrubber.net/forums/showthr ... RUBBER-FAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Super god info. demian.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Lennart skrev:Dit indlæg har optaget mig lidt, det er lidt interessant om planter sover, og om de har behov for det.

Hvis man ser på dit spørgsmål udelukkende ud fra om algerene vil fungere eller ej, så tror jeg roligt du kan køre på. De vil simpelthen knokle derudaf indtil næringstofferne er væk.

Jeg har undersøgt sagen lidt, og på gartnerier bruger man faktisk lys døgnet rundt.

Her fra en naturfagsside, jeg fandt på nettet

"Planterne ''sover'' normalt, når der ikke er sollys. Derfor vokser de ikke. Det har man ikke tid til på et gartneri. Derfor sættes der kunstig sol på hele døgnet rundt, så planterne gror hurtigere."

Så vidt så godt, MEN der er sikkert mange andre processer der forløber (bakteriedannelse mv.) om de processer er afhængige af døgnskift aner jeg ikke. Tror ikke simple encellede organismer sover, eller har behov for hvile. Men jeg ved det ikke præcist. Syntes du skal gøre hvad du har lyst til. Har du lyst ril at køre med lys hele tiden så gør det. Fisk derimod har behov for at sove.
hej man har jo heller ikke lyskilden så tæt på gartnerier som på ATS er det måske 2-4 cm fra algen lys får planter til at vokse så gartneren kan sælge sine planter hurtigt vel. vi ønsker at algen optager nærringsstoffer
Experience has shown that at least a 23 Watt Compact Fluorescent (CFL) bulb, of the 2700K or 3000K (“warm” or “soft”) color, works best. One on each side of the screen, about 4" from the screen,
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ja det er godt nok en informativ side :)
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

ok jeg tror jeg holder mig til den "sikre" løsning her og vil køre med nat perioder fra start. Selvom det naturligvis ville være lækkert med en kort opstarts fase så er der jo ingen grund til at stress det igennem, tålmodighed er jo som bekendt en dyd i denne hobby.

God aften til jer alle derude og tak for inputs:)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"