Skummer

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Skummer

Indlæg af Lennart »

Jeg har et 160 liters saltvandsakvarie. Jeg har en lille spandpumpe med filter, samt en cirkulationspumpe med påmonteret filter, samt en tunze skummer.
For noget tid siden måtte jeg grundet omplaceringer aftage selve opsamlingsbeholderen på skummeren og den har nu kørt i 14 dage uden denne.

Nu tænker jeg om det egentlig overhovedet er nødvendigt med en skummer? Hvad gør den egentlig af gavn ? Jeg ved godt den hiver urenheder ud af vandet via bobler, men er det overhovedet nødvendigt? Jeg tænker på om man ikke også fjerner vigtige næringstoffer i vandet, jeg mener mad til koraller, snegle mv.?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Skummer

Indlæg af Jerslev »

jeg synes du skal læse lidt mere om saltvandsakvarier og skummerens nytteværdi.
Rigtigt: den fjerner også nyttige næringsstoffer - det er også derfor, den kan overdimensioneres, men den fjerner rigtigt mange næringsstoffer, før de bliver til farlige ammoniakforbindelser, og så tilfører den livsnødvendig ilt - en skummer ville jeg nødigt undvære - så hellere undvære andre ting
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Lennart »

Tak den er allerede sat til igen. Fint med en reminder om det vigtige i apparatet. Den fylder jo også og er rimeligt unaturlig. Vil lige sige at jeg lod den køre, bare uden opsamlingsdåsen. Så jeg har fået vandet iltet.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis den afskummer, som den skal, altså indstillet rigtigt ville den jo skumme over uden top, så måske den skal indstilles når du har samlet den igen...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Michael87dk »

Skummer nej. Den skal være der selvom det måske er træls. Så hellere tilføre de vigtige nærringstoffer via vandskifte eller sporestoffer hvis man mener det skulle være sådan. Så meget fjerner det heller ikke at det har noget betydning. Den fjerner mere skidt som er farligt for dine fisk og koraller end som de rigtige kvalliteter fra dit akvarie. Ville nødig undvære den selv. For mig ville det være katastrofalt ikke at ha den i mit akvarie med hensyn til min måde at fodre på. Tester du dit vand ugenligt? Jeg tester hver lørdag og kh tilføjer jeg hver dag da jeg har et forbrug. Min skummer har jeg valgt at være overdimensioneret kontra mit akvarie netop for at være på den sikre side. Jeg har et 200l akvarie og kører med en skummer til 800l akvarie og fungere perfekt. En gang om ugen for mit vedkommende Torsdag fodre jeg ikke så det kan få lov at booste af.

Nogen spørgsmål med det ene eller andet så er du velkommen til at sende en pb da der er mange meninger om måden at køre akvarie på.

Vh. Michael.
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"