Alverdens problemer
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Alverdens problemer
Måske jeg har taget munden for fuld med et saltvandsakvarie. Drømmen om et flot koralrev i stuen er begynd at krakkelere. Jeg begyndte med et lille nanoakvarie på 60 liter. Men en dag uden varsel knækkede bagruden og vandet løb ud på gulvet. Så fik jeg "lov" at købe et 160 liters, der så bare skulle stå i køkkenet.
Mine problemer vil ingen ende tage.
Først en masse alger, så cyano, så ingen alger overhovedet. Flere fisk er forsvundet, rejer er blevet ædt af krabber. Klovnfiskesyge har jeg også haft. En flot Naso elegans der intet ville spise og døde efter 2 dage. En fisk er blevet blind minsandten. Jeg har været hårdt angrebet af snegle der åd mine polypper. Atter andre fine og dyre koraller der bare er sygnet hen stille og roligt. Alt imens jeg spæner rundt og forsøger at redde hvad reddes kan, køber designersalt, testudstyr, led lamper, osmoseanlæg, og dit og dat og dut, alt imens konen river sig i håret over alle de penge der hele tiden skal bruges. Og jeg tænker gid jeg kunne sætte mig ned og glædes over mit akvarie, men der er bare hele tiden noget galt. Jeg har jo ikke noget imod at passe og pleje mine fisk osv. Men det er godt en kompliceret affære at få det hele til at spinde. Undskyld mit indlæg, skulle bare lige have luft......tænker det nok er en begynderfase hvor man lærer gennem sine fejltagelser, og hvor der også bliver drevet en lukrativ handel, man står jo med store øjne i butikken og køber måske alt for ofte noget med hjem man reelt ikke aner hvad er.
Mine problemer vil ingen ende tage.
Først en masse alger, så cyano, så ingen alger overhovedet. Flere fisk er forsvundet, rejer er blevet ædt af krabber. Klovnfiskesyge har jeg også haft. En flot Naso elegans der intet ville spise og døde efter 2 dage. En fisk er blevet blind minsandten. Jeg har været hårdt angrebet af snegle der åd mine polypper. Atter andre fine og dyre koraller der bare er sygnet hen stille og roligt. Alt imens jeg spæner rundt og forsøger at redde hvad reddes kan, køber designersalt, testudstyr, led lamper, osmoseanlæg, og dit og dat og dut, alt imens konen river sig i håret over alle de penge der hele tiden skal bruges. Og jeg tænker gid jeg kunne sætte mig ned og glædes over mit akvarie, men der er bare hele tiden noget galt. Jeg har jo ikke noget imod at passe og pleje mine fisk osv. Men det er godt en kompliceret affære at få det hele til at spinde. Undskyld mit indlæg, skulle bare lige have luft......tænker det nok er en begynderfase hvor man lærer gennem sine fejltagelser, og hvor der også bliver drevet en lukrativ handel, man står jo med store øjne i butikken og køber måske alt for ofte noget med hjem man reelt ikke aner hvad er.
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3450 Allerød
- Kontakt:
Re: Alverdens problemer
Hej. Det lyder ikke godt. Et par gode råd fra en som selv kun har været i gang siden marts.
Tålmodighed! Evt start forfra. Ryd akvariet helt rent op. Tøm det og start forfra. Rent osmose vand, salt og lys. Lyder som om du har fået købt noget fint udstyr.
Start akvariet op med vand, salt, pumper og lys, og giv det et par måneder til at blive klar. Stille og roligt. Lad faserne komme og passere og tilføj derefter langsomt levende
Tålmodighed! Evt start forfra. Ryd akvariet helt rent op. Tøm det og start forfra. Rent osmose vand, salt og lys. Lyder som om du har fået købt noget fint udstyr.
Start akvariet op med vand, salt, pumper og lys, og giv det et par måneder til at blive klar. Stille og roligt. Lad faserne komme og passere og tilføj derefter langsomt levende

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Find en i lokal området som har haft akvarie i nogle år - her er erfaringen vigtig. Og lad vedkommende se om der er noget du snubler over hvergang.
Nu ved jeg ikke hvad du har haft af fisk ud over en naso og så nogle klovnfisk.
Nasoen har været totalt uegnet til et så lille akvarie, og det kan have været med til at stresse den, så den ikke spiste.
Hvad er klovnfisk syge??
Nu ved jeg ikke hvad du har haft af fisk ud over en naso og så nogle klovnfisk.
Nasoen har været totalt uegnet til et så lille akvarie, og det kan have været med til at stresse den, så den ikke spiste.
Hvad er klovnfisk syge??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det er en begynderfase du har været igennem - du har haft for travlt og af skade bliver man klog.
En koralrev tager tid at bygge op, og det er nok det du er ved at have erfaret.
Naso elegans i et 60 L - vi taler om en fisk der bliver knap en halv meter - man må også godt tænke sig om
Sørg for at få lavet en ordentlig stensætning med god luft bag så der plads til cirkulation og døde zoner undgåes. Sørg for tilstrækkelig cirkulation dvs min 30-40 x akvariets volumen i timen - i dit tilfælde 4.800-6.400 L/h fordelt på min. 2 pumper.
Ordentlig overfladeskimning, med et overløb enten til intern eller ekstern sump.
En god skummer til at ilte vandet, men også til at fjerne næringsstoffer.
Alger og cyano er en del af opstarten og det må man forvente at skulle igennem for akvariet er tilstrækkelig indkørt - dvs at overskydne affaldstoffer er nedbrudt og en tilstrækkelig bakterieflora er opbygget.
Du har haft for travlt, sæt dig på hænderne og nyd akvariet og den udvikling det gennemgår i opstarten - det lærer man faktisk en del af.
En koralrev tager tid at bygge op, og det er nok det du er ved at have erfaret.
Naso elegans i et 60 L - vi taler om en fisk der bliver knap en halv meter - man må også godt tænke sig om

Sørg for at få lavet en ordentlig stensætning med god luft bag så der plads til cirkulation og døde zoner undgåes. Sørg for tilstrækkelig cirkulation dvs min 30-40 x akvariets volumen i timen - i dit tilfælde 4.800-6.400 L/h fordelt på min. 2 pumper.
Ordentlig overfladeskimning, med et overløb enten til intern eller ekstern sump.
En god skummer til at ilte vandet, men også til at fjerne næringsstoffer.
Alger og cyano er en del af opstarten og det må man forvente at skulle igennem for akvariet er tilstrækkelig indkørt - dvs at overskydne affaldstoffer er nedbrudt og en tilstrækkelig bakterieflora er opbygget.
Du har haft for travlt, sæt dig på hænderne og nyd akvariet og den udvikling det gennemgår i opstarten - det lærer man faktisk en del af.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ja bestemt ligger noget af fejlen ved mig og til dels også utålmodighed. Har nu haft saltvand siden marts, og mange af problemerne er da også overstået. Røg bare lige ned i et hul over at den naso døde, det var nu ikke min skyld da jeg kun havde den i 2 dage og butikken erstatter da også tabet. Jeg spørger altid om fisken kan gå under de betingelser jeg har at byde, også mht. Hvad de spiser om de kan gå med de andre fisk etc. Men tak for jeres input og gode råd, dem kan man ikke få for mange af
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis butikken erstatter den, så lad være med at købe en ny.
Det er en svømmeglad fisk, som kræver markant mere plads end du kan tilbyde den i et 160 liter. Satte du et 0 bagved, ville det nok være mere passende plads for en fisk der svømmer meget og bliver stor.
Der er masser at spændende fisk som kun bliver omkring 10 cm. som vil være en mere passende maximal størrelse, akvariets størrelse taget i betragtning
Det er en svømmeglad fisk, som kræver markant mere plads end du kan tilbyde den i et 160 liter. Satte du et 0 bagved, ville det nok være mere passende plads for en fisk der svømmer meget og bliver stor.
Der er masser at spændende fisk som kun bliver omkring 10 cm. som vil være en mere passende maximal størrelse, akvariets størrelse taget i betragtning
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
-------------------------------
Moralsk opsang start
Det er lige præcis din skyld - nu må du ikke misforstå mig - men det er kun en at pege fingre ad i den sag og det er ham/hende der passer på dyret.
Det er dit ansvar - længere er den ikke. En fisk som en Naso hører ikke hjemme i en balje så lille.
Du skal aaaaaaaltid læse på dyret inden du anskaffer dig det.
Meerwasser-lexicon.de som vel anses som den mest seriøse side med artsbeskrivelser - skriver 10.000 L ved Nasoen. Det er ikke for sjov. Det er de færeste der kan tilbyde det, og man kan da tvinge den ned i mindre baljer men 160 L er helt skævt.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... legans.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan bare ikke stole på hvad de siger i butikken.
Moralsk opsang slut
-----------------------------------------
Moralsk opsang start
Det er lige præcis din skyld - nu må du ikke misforstå mig - men det er kun en at pege fingre ad i den sag og det er ham/hende der passer på dyret.
Det er dit ansvar - længere er den ikke. En fisk som en Naso hører ikke hjemme i en balje så lille.
Du skal aaaaaaaltid læse på dyret inden du anskaffer dig det.
Meerwasser-lexicon.de som vel anses som den mest seriøse side med artsbeskrivelser - skriver 10.000 L ved Nasoen. Det er ikke for sjov. Det er de færeste der kan tilbyde det, og man kan da tvinge den ned i mindre baljer men 160 L er helt skævt.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... legans.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan bare ikke stole på hvad de siger i butikken.
Moralsk opsang slut
-----------------------------------------
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Det er e trist omgang du har været udsat for, men som de andre siger så er tålmodighed vigtigt........
Jeg har selv prøvet at det hele væltede, da jeg mente at NU var det klart efter 4 måneders indkøring godt og vel. Det var det som sådan også, men problemet var bare at jeg var for ivrig efter putte levende i på én gang. Så selvom jeg havde haft godt med tålmodighed, så gik det galt da jeg belastede akvariet alt for meget på for kort tid. Det sved noget i pengepungen og lidt på stoltheden, da næsten samtlige fisk stod af inden for ca. 14 dage. kirurger,klovnfisk,kardinal,mandarin osv osv.
Jeg valgte på baggrund af dette og skifte ca. 50% vand med osmosevand, skille mig af med det sidste levende, lave ny stensætning, sætte mig på mine hænder og vente et par måneder. Efter ca. 2 måneder hvor akvariet havde fået lov til at rette sig, puttede jeg lidt fisk i. Jeg tog det dog meget mere roligt hvilket gav pote.
Så som de andre siger, tøm det eller skift meget af vandet og lad det få ro til at rette sig. Derefter starter du stille og roligt på at tilsætte lidt fisk, når det er klart til det. SÅ skal det nok gå
Jeg håber da for resten ikke at det var en forhandler der rådede dig til et køb af en Naso, som skulle gå i et 60/160 liters!?
Jeg har selv prøvet at det hele væltede, da jeg mente at NU var det klart efter 4 måneders indkøring godt og vel. Det var det som sådan også, men problemet var bare at jeg var for ivrig efter putte levende i på én gang. Så selvom jeg havde haft godt med tålmodighed, så gik det galt da jeg belastede akvariet alt for meget på for kort tid. Det sved noget i pengepungen og lidt på stoltheden, da næsten samtlige fisk stod af inden for ca. 14 dage. kirurger,klovnfisk,kardinal,mandarin osv osv.
Jeg valgte på baggrund af dette og skifte ca. 50% vand med osmosevand, skille mig af med det sidste levende, lave ny stensætning, sætte mig på mine hænder og vente et par måneder. Efter ca. 2 måneder hvor akvariet havde fået lov til at rette sig, puttede jeg lidt fisk i. Jeg tog det dog meget mere roligt hvilket gav pote.
Så som de andre siger, tøm det eller skift meget af vandet og lad det få ro til at rette sig. Derefter starter du stille og roligt på at tilsætte lidt fisk, når det er klart til det. SÅ skal det nok gå

Jeg håber da for resten ikke at det var en forhandler der rådede dig til et køb af en Naso, som skulle gå i et 60/160 liters!?

Morten
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Nej det var ikke forhandlerens skyld, det var min skyld. Eller det var mit ansvar jeg fik den Naso med hjem. Jeg kan godt se den ikke kan gå i sådan et akvarie, det er jo helt ude i hampen og jeg skammer mig over overhovedet at ha taget den med hjem. At den så døde var til gengæld ikke min skyld. Jeg forestiller mig i virkeligheden noget der er langt værrer.
At fisken ikke har spist i LANG tid og at den blot udåndede hos mig, måske ingen har givet den det special foder den behøvede nemlig Nori tang i rigtig lang tid. Jeg tror faktisk den døde af sult, selvom jeg styrtede rundt som en skoldet skid i går for at skaffe Nori tang, og saltvandsklemme. Men tak for rådene, jeg vil fremover aldrig tage noget med hjem jeg ikke kender og tak for linket til meerwasserleksikaet
At fisken ikke har spist i LANG tid og at den blot udåndede hos mig, måske ingen har givet den det special foder den behøvede nemlig Nori tang i rigtig lang tid. Jeg tror faktisk den døde af sult, selvom jeg styrtede rundt som en skoldet skid i går for at skaffe Nori tang, og saltvandsklemme. Men tak for rådene, jeg vil fremover aldrig tage noget med hjem jeg ikke kender og tak for linket til meerwasserleksikaet
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Vi har allesammen lavet sådan noget lort og dem der ikke vil indrømme det lyver 
Tricket er så bare at man skal lære af fejlen - hvilket jeg ikke er i tvivl om du har. Det er bestemt ikke for at pege fingre af dig!
I situationer som denne hvor tingene går galt og især som nybegynder er det en god ide at have en akvarietråd og sørg for at del så meget som muligt - så kan du hurtigt få hjælp. Det kan spare dig - og konen - for mange penge (og bekymringer)!

Tricket er så bare at man skal lære af fejlen - hvilket jeg ikke er i tvivl om du har. Det er bestemt ikke for at pege fingre af dig!
I situationer som denne hvor tingene går galt og især som nybegynder er det en god ide at have en akvarietråd og sørg for at del så meget som muligt - så kan du hurtigt få hjælp. Det kan spare dig - og konen - for mange penge (og bekymringer)!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg gad så egentlig gerne vide hvad en Naso elegans laver i en mainstream akvariebutik som zoo ove i Flensborg vel egentlig er. Hvis fisken er svær at holde og kræver over 10.000 liter vand er den vel forbeholdt steder som Danmarks akvarium eller lign. Ja det er mit ansvar, men ellers kom der vel nok et andet fjols og købte den. Når man går ind i en akvariebutik regner man jo med at dyrene til dels er egnet til at købe og holde for almindelige mennesker, men her tog jeg så fejl. Og den tar jeg gerne på min kappe.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jamen der er jo "mange" der har baljer omkring 800-1500 L og der kan fisken som ungfisk trives i en rum tid - men det ændre ikke på at fisken fra naturens side er bestemt til at blive 45 cm og med dens adfærd som enormt svømmeglad og pladskrævende, hører den reelt set kun til i akvarier på den enorme størrelse - eller måske helst bare blive i naturen.
Fisken er i butikken fordi der er kunder der køber den. At det så er de færreste der reelt set kan tilbyde fisken de forhold den kræver for at kunne have et fuldt liv i fangeskab, er en anden sag. Det handler jo også om den moral man har som akvarist, eller ikke har.
Jeg prøver ikke at sige at man kun må holde fisk hvis man kan tilbyde dem 2 mio liter vand, vildtfangede frisk-importerede artemia og caribisk luft på flaske. Selvfølgelig er det "ringe" forhold vi tilbyder dem ift. naturen, men nogle fisk kan "trives" med de forhold vi tilbyder dem og andre kan ikke. Nasoen er så en af dem der kræver rigtig meget plads for at kunne "trives".
Fisken er i butikken fordi der er kunder der køber den. At det så er de færreste der reelt set kan tilbyde fisken de forhold den kræver for at kunne have et fuldt liv i fangeskab, er en anden sag. Det handler jo også om den moral man har som akvarist, eller ikke har.
Jeg prøver ikke at sige at man kun må holde fisk hvis man kan tilbyde dem 2 mio liter vand, vildtfangede frisk-importerede artemia og caribisk luft på flaske. Selvfølgelig er det "ringe" forhold vi tilbyder dem ift. naturen, men nogle fisk kan "trives" med de forhold vi tilbyder dem og andre kan ikke. Nasoen er så en af dem der kræver rigtig meget plads for at kunne "trives".
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Vi kan stille samme spørgsmål hvad laver Zanclus i butikkerne. De er helt fantastisk flotte, og mere end extremt svære at holde i længere tid.
Der er nogle enkelte som har haft held med at holde dem i live i et par år, men det hører til i promille klassen.
Noget som ligner 99,99% dør inde for få måneder.
At den Naso elegans kræver minimum 10000 liter for at trives, er måske nok lige i overkanten. Men fra 1500 liter og op vil jeg nok men kan gå, indtil fisken kommer op i størrelse (30cm)
Der er nogle enkelte som har haft held med at holde dem i live i et par år, men det hører til i promille klassen.
Noget som ligner 99,99% dør inde for få måneder.
At den Naso elegans kræver minimum 10000 liter for at trives, er måske nok lige i overkanten. Men fra 1500 liter og op vil jeg nok men kan gå, indtil fisken kommer op i størrelse (30cm)
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Principielt set enig, men artsbeskrivelsen er lavet ud fra et fuldt liv og så naturlig adfærd som nu kan lade sig gøre i fangeskab.Carsten skrev:At den Naso elegans kræver minimum 10000 liter for at trives, er måske nok lige i overkanten. Men fra 1500 liter og op vil jeg nok men kan gå, indtil fisken kommer op i størrelse (30cm)
Så de 10.000 L er jo ikke lyv. Men vil man "nøjes" er jeg enig, så kan mindre - meget mindre - sagtens gøre det.
Men 45 cm torpedo i et 1500 L er altså ikke at spøge med

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2002
Fuldt liv..
Ja, hvad er et "fuldt liv". Er det når fisken har opnået den maksimale størrelse, eller når den fanges til at blive spist eller for den sags skyld når vi akvarister og tilskuere skal fascineres for til sidst at dø i fangenskab. Uanset hvad så er jeg overbevist om at langt de fleste fisk aldrig opnår deres maks størrelse om de så lever i havet eller i vores akvarier.
Syntes personligt at det med størrelse er ret mærkeligt, specielt hvis liter antal skal overholdes ifh til merwasser... Ikke sagt at en Naso trives i et 160 liters
Ja, hvad er et "fuldt liv". Er det når fisken har opnået den maksimale størrelse, eller når den fanges til at blive spist eller for den sags skyld når vi akvarister og tilskuere skal fascineres for til sidst at dø i fangenskab. Uanset hvad så er jeg overbevist om at langt de fleste fisk aldrig opnår deres maks størrelse om de så lever i havet eller i vores akvarier.
Syntes personligt at det med størrelse er ret mærkeligt, specielt hvis liter antal skal overholdes ifh til merwasser... Ikke sagt at en Naso trives i et 160 liters

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jamen vi er ikke uenige - man må jo tage et standpunkt. Personligt går ikke i små sko hvad det angår - jeg har to kirurger i et 180 L. Det er der da mange der vil stå på hælen over - nuvel det er midlertidigt, men stadig.
Det må jo være op til ens egen samvittighed.
Du kan også vælge at læse meerwassers beskrivelse som; "hvor meget plads kræver en fuldvoksen"
Det må jo være op til ens egen samvittighed.
Du kan også vælge at læse meerwassers beskrivelse som; "hvor meget plads kræver en fuldvoksen"
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Også enig. Den gennemsnitlige levealder for fisk i havet, er vist ikke al for lang.Lord Mike skrev:Fuldt liv..
Iøvrigt kan man måske glæde sig over, at nogle fisk lever længere i et akvarie end de efter al sandsynlighed ville have gjort i naturen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har valgt at se helt bort fra deres anbefalet liter-antal, derudover en glimrende sideAndersGS skrev:Du kan også vælge at læse meerwassers beskrivelse som; "hvor meget plads kræver en fuldvoksen"

- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Haha læg mærke til hvordan fokus flyttes i tråden. Jeg takker ærbødigt for alle jeres besvarelser, de har oplivet mig, og i morgen drager jeg ned til zoo ove og forlanger de 39 euro tilbage nasoen kostede. Måske man kan få et bette fragment for de penge
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
Hvorfor euro?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Se hvor manden bor - Abenrade...TOSTRA skrev:Hvorfor euro?

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
Nåh ja, det kan jo være 

- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeps Zoo Ove ligger i Flensburg 30 km herfra
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Var det ikke en ide at vente med at tilføje noget levende før bajlen er kommet på rette køl også måske gemme pengene eller måske købe noget rowa eller lignende til at hjælpe med po4Lennart skrev:Haha læg mærke til hvordan fokus flyttes i tråden. Jeg takker ærbødigt for alle jeres besvarelser, de har oplivet mig, og i morgen drager jeg ned til zoo ove og forlanger de 39 euro tilbage nasoen kostede. Måske man kan få et bette fragment for de penge
Hvad siger dine vandværdier??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Helt enig med den_ få helt styr på akvariet og algerne inden du kommer noget som helst levende i akvariet ud over hvad der er nu.
Men hvad med lige at lade os få et og på akvariet og teknikken?
Men hvad med lige at lade os få et og på akvariet og teknikken?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
for at genoprette trådens oprindelige fokus:
saltvand er en pragtfuld men dyr hobby, især hvis man som trådstarter fortæller, oplever en lang række uheld. Om de er selvforskyldte eller ej er ligegyldigt - i alle tilfælde er det dyre lærepenge, hver gang vi gør noget forkert, og det gør vi alle.
jeg har haft saltvand siden 2004 og har egentlig først nu fået styr på akvariet - var ved at gro til i nogle mærkelig ubehagelige røde "vatlignende" alger (der er andre tråde om dem) og har brugt en mindre formue på alle mulige lige så mærkelige mærkelige løsninger - UV - mere vandcirkulation, osv osv, men kom først af med dem, da jeg i sommers ikke gad/glemte at slutte min køler til - resultat 14 dage med 31,5 grader: Alle dyre stenkoraller stod flot hvide med tomme porer, da jeg kom hjem - fiskene havde det fint - men alle rødalger var også væk - i øvrigt sammen med de utålelige Xenia og Anthelia.
det kostede mig ca 4500 kr i nye indkøb af koraller og er ikke færdig endnu men mit akvarium har aldrig stået flottere, synes jeg. (konen blev lidt sur for at sige det mildt)
Min pointe: vejen kan være lang og trang - det er selvfølgelig ingen trøst - men for enden af den venter en forhåbentlig god oplevelse. Og hvis man er stædig nok, skal man n ok finde ud af det. Og så er det en fed oplevelse
Held og lykke fremover med dit projekt
tag den med ro og start forfra - gennemtænk hvad der gik galt sidst og start småt op - køb eventuelt kun små og billige fragmenter - de skal nok vokse sig store
Suk Su"
saltvand er en pragtfuld men dyr hobby, især hvis man som trådstarter fortæller, oplever en lang række uheld. Om de er selvforskyldte eller ej er ligegyldigt - i alle tilfælde er det dyre lærepenge, hver gang vi gør noget forkert, og det gør vi alle.
jeg har haft saltvand siden 2004 og har egentlig først nu fået styr på akvariet - var ved at gro til i nogle mærkelig ubehagelige røde "vatlignende" alger (der er andre tråde om dem) og har brugt en mindre formue på alle mulige lige så mærkelige mærkelige løsninger - UV - mere vandcirkulation, osv osv, men kom først af med dem, da jeg i sommers ikke gad/glemte at slutte min køler til - resultat 14 dage med 31,5 grader: Alle dyre stenkoraller stod flot hvide med tomme porer, da jeg kom hjem - fiskene havde det fint - men alle rødalger var også væk - i øvrigt sammen med de utålelige Xenia og Anthelia.
det kostede mig ca 4500 kr i nye indkøb af koraller og er ikke færdig endnu men mit akvarium har aldrig stået flottere, synes jeg. (konen blev lidt sur for at sige det mildt)
Min pointe: vejen kan være lang og trang - det er selvfølgelig ingen trøst - men for enden af den venter en forhåbentlig god oplevelse. Og hvis man er stædig nok, skal man n ok finde ud af det. Og så er det en fed oplevelse
Held og lykke fremover med dit projekt
tag den med ro og start forfra - gennemtænk hvad der gik galt sidst og start småt op - køb eventuelt kun små og billige fragmenter - de skal nok vokse sig store
Suk Su"
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Noget af det vigtigste når akvariet er klar (uden fisk/koraller) - er at nøjes med at sætte et par stykker i akvariet ad gangen og så vente et par uger eller mere før man kommer mere levende i... - Dette for at der kan komme de ekstra bakterier på/i de levende sten som kræves for at omsætte den ekstra belastning (Bioload) der nu er kommet i akvariet...
Så sættes for store og/eller for mange fisk i på samme tid eller for hurtigt efter hinanden, er det skyld i at vores sten (Biofilter) ikke kan følge med og kan give for høje værdier af NH4 og NO2, hvilket kan resulterer i dødsfald...

Så sættes for store og/eller for mange fisk i på samme tid eller for hurtigt efter hinanden, er det skyld i at vores sten (Biofilter) ikke kan følge med og kan give for høje værdier af NH4 og NO2, hvilket kan resulterer i dødsfald...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)