VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Fugt
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Fugt
Du skal i hvert fald gøre noget - det du oplever, kan give store problemer med mug og skimmel som er meget sundhedsskadeligt.dyr200 skrev:Hej forum jeg har virkelig problemer med at mit akvarie afgiver meget fugt min vinduer løber og mit træ gulv føles fugtigt hvad kan jeg gøre for at dette ikke ske udover at lufte ud??? Håber virkelig i kan hjælpe for ellers må jeg desværre lukke ned ;-(
Hvordan er dit akvarie setup? HQI, blæser osv?
Du kan fx. redde meget ved at bruge LED og sætte en akrylplade over akvariet og sænke fordampningen på den måde.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nej, uden at kende temperaturen på dit akvarium så vil jeg skyde på at du kører med ca 25 grader, det vil du ikke ændre på.dyr200 skrev:Tror du evt en køler ville kunne gøre nået ?
Hvis du har en GHL LED lampe er der nok heller ikke meget at hente ift at putte en plade over akvariet.
Måske du skulle kigge på sumpen istedet.
Hvad er luftfugtigheden i rummet? Det kan også hjælpe at sætte varme på rummet. Er huset dårligt isoleret? en kold væg/punkteret termorude vil også få vandet til at kondensere.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Der hvor mit midlertidige akvarium står er en lille lukket rum på ca 12 kvm, der blev meget fugtigt og ubehageligt. Det hjalp gevaldigt at få varme på rummet.
Som nbd skriver, prøv at pakke sumpen ind, måske bare med tape/plastikpose som en test og se om det kan klare opgaven - så kan du senere få lavet akryl eller glas til at ligge over den hvis det virker.
Som nbd skriver, prøv at pakke sumpen ind, måske bare med tape/plastikpose som en test og se om det kan klare opgaven - så kan du senere få lavet akryl eller glas til at ligge over den hvis det virker.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
Jeg kører jo også med LED, men har alligevel lagt en plade over akvariets lyskasse, og det har allerede gjort at jeg nu fylder 50% mindre vand på om ugen - næste skridt er at lave acryplader til sumpen, så det også bliver lukket af - Så er der også lidt strøm at spare på varmelegmet 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Når vandet i akvariet er varmere end lokalet det står i, vil det konstant forsøge at udligne forskellen i temperaturen.dyr200 skrev:Ingen vinduer er der nået med og der er varme på men ikke overdrevet varme dernede da jeg godt kan lide det er en smule køligt i de rum jeg er i så er vel omkring 19- 20 grader i rummet men min stue er nok omkring 75 kwm så det er et stort ariale der skal varmes op
De eneste ting du kan gøre er at enten hæve temperaturen i lokalet, eller lægge "låg" på akvariet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Da jeg står i samme situation med fugt i ruderne vil jeg gerne høre, om låg på sumpen virkede. Ellers må jeg nedgradere, hvis det altså vil kunne afhjælpe mit problem? Men det burde det vel?. Det går ikke med det vand i ruderne. Det er helt nye energiruder, så det er ikke der problemet ligger.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
du kan også hvis du bor i hus overveje at investere i et genvindings anlæg og så hent alt fugt og varm fra akvariet og bruge til at varme resten af huset op.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
dyr200 skrev:jeg skruede op for varmen i huset også havde jeg ikke problemet mere

eller prøv at se om der er krypesalt det kan skabe en kapilar efekt og fugte gulv m.m.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Kan du ikke tilslutte en ventilator der suger fugt ud af rummet og ud i det fri?Schwensen skrev:Da jeg står i samme situation med fugt i ruderne vil jeg gerne høre, om låg på sumpen virkede. Ellers må jeg nedgradere, hvis det altså vil kunne afhjælpe mit problem? Men det burde det vel?. Det går ikke med det vand i ruderne. Det er helt nye energiruder, så det er ikke der problemet ligger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Desværre :S Vi har allerede to udluftningsventiler (godt nok uden ventilator i), men tvivler på det vil give det store. Rummet er på omkring 50 kvadratmeter.Olsen skrev:Kan du ikke tilslutte en ventilator der suger fugt ud af rummet og ud i det fri?Schwensen skrev:Da jeg står i samme situation med fugt i ruderne vil jeg gerne høre, om låg på sumpen virkede. Ellers må jeg nedgradere, hvis det altså vil kunne afhjælpe mit problem? Men det burde det vel?. Det går ikke med det vand i ruderne. Det er helt nye energiruder, så det er ikke der problemet ligger.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Prøv at undersøg mulighederne med et genveksanlæg hvis du selv er fiks på fingeren så kan du selv sætte det op på en weekend, og den fjerne fugt og bruger varmen til at varme resten af huset op, plus du får luftet helle huset ud et par gang om dagen og giver et godt inde klima og kan fås for ca. 12500 kr.Schwensen skrev:Desværre :S Vi har allerede to udluftningsventiler (godt nok uden ventilator i), men tvivler på det vil give det store. Rummet er på omkring 50 kvadratmeter.Olsen skrev:Kan du ikke tilslutte en ventilator der suger fugt ud af rummet og ud i det fri?Schwensen skrev:Da jeg står i samme situation med fugt i ruderne vil jeg gerne høre, om låg på sumpen virkede. Ellers må jeg nedgradere, hvis det altså vil kunne afhjælpe mit problem? Men det burde det vel?. Det går ikke med det vand i ruderne. Det er helt nye energiruder, så det er ikke der problemet ligger.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
købt dette anlæg for et år siden i silvan og fandt lige min kvitering på den og er mig der husker forkert vi gav 13500 for denne pakke på tilbud.
http://eshop.silvan.dk/vare/duka-villaventilation-pro" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eshop.silvan.dk/vare/duka-villaventilation-pro" onclick="window.open(this.href);return false;