Har netop indkøbt en brugt HQI lampe. Der er plads til 2 T5rør i lampen, og kan se de findes i mange variationer. Både hvide og blå mv. Hvilke to typer ville være de bedste?
Der er pænt stor forskel på hvilke rør man køber, af hvad jeg har ladet mig fortælle.
Jeg holder mig personligt altid til ATI. Det har jeg aldrig hørt dårligt om.
Der er mange fabrikater af blå rør.
Giesemann, Narva, Aquametic for at nævne nogle af dem.
Det kan være svært at sige hvilke rør der er bedst, for hvad er det for et lys man vil have.
ATI aquablue er så vidt jeg husker lysere i den blå farve en ATI Arctinic
Ja jeg ønsker en lettere blå nuance, syns ikke det er pænt/naturligt med alt for blåt lys, så aquablue lyder til at være det rette valg. Man kunne jo også lave en kombination, når der nu er hele 2 fatninger i lampen...... Men så blir det nok for kompliceret. Kan se de laver alle mulige slags, både purple, coral etc.
Da jeg havde min Giesemann 400 watt HQI havde jeg en BLV 14.000 K brænder i og 4 x ATI actinic. ATI actinic laver som sådan ikke blåt lys, men det fremhæver korallernes farver. Det vil blive for "fladt" hvis du ikke får nogle actinic-rør på.
Lennart skrev:Så måske et blåt, samt et arctinic i kombination?
Du vil ikke få noget ud af at sætte et blueplus rør i.
Din HQI-brænder skal nok sørge for at sende et godt sundt bredspektret lys ned til dine koraller. Det du kan bruge T5 rørene til er effektbelysning, det udnytter du bedst med 2 actinic rør. Sætter du to blue plus rør i, vil jeg vove den påstand, at du ikke kan se de er tændt. Effektmæssigt ift vækst og trivsel på koraller vil det ikke gøre nogen forskel med 2 blue plus.