VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Panik! Montiporaspisende nøgensnegle?

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Panik! Montiporaspisende nøgensnegle?

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg er lidt nervøs for at jeg har fået disse kræ indenfor i mit akvarie :(
Et par af mine montiporaer har smidt noget væv i bunden i de sidste uger. I starten meget langsomt, men nu noget hurtigere, specielt for den ene. Jeg har ikke været bekymret, men har dog undret mig lidt, da de samtigigt har haft fine vækstspidser. Dog var KH'en nede at dykke på omkring 6 da det startede, så jeg har tænkt at det nok var grunden. Men så igår fandt jeg en hvid fnuldret dims på min montipora capriconis, hvor den også pludseligt havde tabt væv, og syntes også jeg kan se dem på de andre angrebne montier.

Spørgsmålet er nu: Er det de frygtede snegle? Eller bare almindelig STN?
Her er et billede af den værst andgrebne koral
Billede
Jeg har ikke lige kunnet komme tættere på, så det er ret svært at se noget brugbart, er jeg bange for. Jeg prøver lige igen når det kraftigste lys er slukket, så det hvide ikke er helt brændt ud.

Den lillebitte frag forest fik jeg i øvrigt med det manglende væv, så den kan man ikke regne med :)
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Panik! Montiporaspisende nøgensnegle?

Indlæg af khl »

Vent nu med at gå i panik, når dit lys er slukket lister du lige så stille ud af sengen og tager en lommelygte og lyser ind i dit akv...ser du nogle små hvide "ting" med nogle tentakler på sidde og gnaske i dine montier, ja så er du desværre ramt
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tror godt du kan regne med at der er kommet uønsket besøg.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jeg er 99% sikker på at jeg lige har taget en på fersk gerning Den var meget lille, men da jeg fiskede den op med en pincet, var det ret tydeligt at den strittede med sine "rygvedhæng" :(
RØV!!!

Som jeg har forstået det, er den eneste 'sikre' metode manuel fjernelse. Og så dyp i forskellige medikamenter, der kan dræbe udklækkede snegle?

Min kæreste foreslog at "jeg skulle komme 'Rejen' op i akvariet igen". Hun mente min wurdemannireje, der før har fortæret alt hvad der var af stomatellasnegle (og stort set alt andet der rørte sig). Selvom jeg var skeptisk søgte jeg dog på nettet, og kunne se at der var et par stykker, der mente at have haft held med disse rejer. Er det noget der er nogen herinde der har hørt om? Ligeledes har jeg set kamelrejer nævnt. Er det noget?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

khl skrev:Vent nu med at gå i panik, når dit lys er slukket lister du lige så stille ud af sengen og tager en lommelygte og lyser ind i dit akv...ser du nogle små hvide "ting" med nogle tentakler på sidde og gnaske i dine montier, ja så er du desværre ramt
Hehe. Panik er nok også så meget sagt. Nok mere bare en fornemmelse af at have lyst til at råbe høje skældsord ;)
Men jeg har lommelygte og pincet liggende klar til lyset går ud. Så går jegten ind :)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

jeg fik mine væk med at give korallen et ferskvands ferskvand dyk i 2 min og 2gange med ca en uge imellem, så kommer evt æg også væk
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Desværre ser det ud til at du har fået dem også.
Dog kan det med din Kh der er dykket også være en forklaring.
Men, skulle det være disse snegle, så er det altså ikke umuligt. Men det er hårdt arbejde. Og det er hver dag.
Men slår du dem ihjel, så kan de ikke blive til flere og jeg tror på, at deres larver vil blive udfordret af de mindre fisk du har i akvariet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Erik.
Jeg har selvfølgelig lige gennemlæst din tråd om sneglene. God læsning! Og jeg giver selvsagt ikke op - da slet ikke overfor bløddyr ;) Men jeg kan da se at det bliver fast arbejde. Jeg dosserer alligevel altid KH, Ca og Mg manuelt, lige før jeg går i seng (godt efter lys-sluk), så der må jeg jo bare indarbejde en rutine med at give montierne en tur med tandbørsten. Forhåbentlig er viser det sig at være nok til at få bugt med dem :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

En lille update.
Jeg må sige at jeg er kommet i tvivl om hvorvidt der faktisk er tale om nøgensnegle, alligevel. Jeg har ikke set noget jeg bare var nogenlunde sikker på var sådan en karl siden jeg så den første. Der har været lidt fnuller ved de angrebne områder, men kan det ikke være dødt væv i stedet? I hvert fald snakker vi fnulder/snegle på max 1 mm, så det er ikke helt nemt at skelne.

Jeg har dog også gjort et andet tiltag, nemlig at rette ind på lysperioden over sumpen. Jeg havde lagt mærke til at de kørte med et lille overlap i den ene ende, og dermed også en periode uden lys overhovedet. Det så ud til at mine sarcophytoner og duncaner foldede sig sammen lige når lysene slukkede og igen når de tændte. Min teori er at det kan være pHen der er hoppet lidt rigeligt i forbindelse med lyspauserne. Dog har jeg ikke noget pH testsæt, så jeg har ikke kunnet efterprøve det. Dog står de nævnte koraller nu bedre ved lysskift, og det ser på samme tid ud til at vævet på montierne er stoppet med at forsvinde.

Jeg holder dog, selvfølgelig, stadig øje med om der er nogen bæster at finde på dem :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Har du evt nogle af de der Asterina (små søstjerner) ? For den skade ligner 100% snegle, eller andet der har taget et par godbidder.

Mvpeder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

pederrevnørd skrev:Har du evt nogle af de der Asterina (små søstjerner) ? For den skade ligner 100% snegle, eller andet der har taget et par godbidder.

Mvpeder
Hej Peder. Jeg har et par stykker. Men de fleste af dem er forsvundet ud i det blå. Har dog aldrig set nogen af dem i nærheden af montierne. Men det kunne da være at jeg skulle fjerne dem jeg ser...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Synes mere de trækker spor...... Men blot for en sikkerheds skyld.
Prøv at lyse en af nætterne(når du alligevel skal tisse) og se om der er noget at se(altså i baljen)

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Haha. Når jeg alligevel har fat i pincetten for at få fat om 'nøgensneglen', så kunne man jo lige så godt slå et smut forbi akvariet også ;)
Men spøg til side, så har jeg nu været igennem akvariet på flere forskellige tidspunkter hen over natten med en lygte, uden dog at kunne spotte nogen snegle.

Som sagt, så er jagten ikke indstillet endnu.

Tak for rådene!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som Peder skriver laver de små søstjerner et langt tyndt spor, og mener ikke at kunne huske at korallen er kridhvid bagefter, snarere som om der er raspet lidt i overfladen, så farven er lysere men ikke hvid
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

IMG_20130926_211746.jpg
Satans til små lodne bæster!
Man vender ryggen til en dag eller to, og straks skal de gøre sig til gode med mine koraller :angry:
I gang med pincet og tandbørste igen...
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Var det ik noget med at daglig brug af seaklaer slår snegle ihjel?

så kunne det måske være løsningen ;-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hvam skrev:Var det ik noget med at daglig brug af seaklaer slår snegle ihjel?

så kunne det måske være løsningen ;-)
Tror stadig ik helt på den... Men

Nogen her på SF der bruger Seaklear, og HAR nøgensnegle....?

Ku være sjovt at se svarene :y
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Det er noget rigtigt skidt at få ind.
Jeg har nu i næsten en måned ingen angreb haft.
Alle tre tanke er kigget grundigt efter og de er ikke at se nogen steder og heller ingen angrebne koraller.
Jeg kom nogle gule gylter i alle tre steder + en mandarin i fragtanken.
Jeg måtte igennem en hel flok gule gylter før jeg har fået dem til at leve i tankene. Enten dør de kort efter de er sat i, eller også hopper de ud.
Jeg ved ikke hvorfor de er så sarte, men hos DJ skriver de at de er sensitive over for transport. Måske er det derfor.
Madarinen tror/håber jeg, tager sig af deres larver i det mindste. Men måske ryger der en snegl eller to med i købet.

Har du plads og kan få fat i en, så prøv den gule gylte. Det var Anders GS der foreslog det og det ser ud til at hjælpe hos mig.
Men jeg føler mig på ingen måde på sikker grund, så jeg tjekker løbende for nye angreb, da det virker som om de kommer i bølger.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Peder og Hvam.
Jeg har, så vidt jeg kan afgøre, ikke noget videre fosfat i akvariet, så seaclear er nok ikke lige vejen ;) Men ellers smart, hvis man kan slå to fluer med et smæk.

Erik, ja, det virker virkelig til at være noget skrammel. Jeg har desværre ikke mulighed for en gul fyldte lige nu, da jeg jo har meget lidt vand, og allerede har en ny fisk i sigte.
På længere sigt har jeg dog måske en idé om at få mig en wetmorella af en slags. Om den kan tage nøgensnegle er jeg dog ikke klar over.

Det kan sagtens passe med bølgerne, i forhold til det mønster jeg ser. Heldigvis har jeg ikke så mange montier, at det er uoverskueligt at holde øje med nye angreb, så jeg fortsætter med at holde et halvt øje åbent.
Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
13
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Kim Bauer »

Seaclear har ikke på de montipora ædende nøgensnegle, sneglene er først forsvundet efter der er blevet tilført en kanarie gylte.
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af khl »

Kim Bauer skrev:Seaclear har ikke på de montipora ædende nøgensnegle, sneglene er først forsvundet efter der er blevet tilført en kanarie gylte.

Tjaah....Hos mog var det omvendt, jeg har en 6 stribet og en gul gylte og masser af Montispisende snagle, først efter at jeg doserede SeaKlear forsvandt de
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Det er jo et meget godt eksempel på, at når man gør flere ting på en gang, så er det frygtelig svært at vide hvad der gjorde forskellen.
Eller, om det var tingene i fællesskab der gjorde det.
Men jeg kan sagtens forstå at man prøver, for det er dyrt i Montier.

Nu kan det godt være jeg husker galt og jeg har ikke tid til at kigge lige nu, men havde Istedgade drengene ikke monti snegle samtidig med, at de dosserede Seaclear? Og var der en gul gylte i? Og forsvandt sneglene eller montierne?

Erik

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hvis seaclear overhovedet har en effekt på sneglene, kan der så ikke være ret stor forskel efter hvordan det bliver brugt?
Hvis det er den nærmest uopløselige fosfatforbindelse der giver forstoppelse alá ferromol - så ville det vel gøre en forskel om man får bundfaldet i baljen eller ej.

Self. bare en hypotese..
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af khl »

crazy seahorse skrev:Det er jo et meget godt eksempel på, at når man gør flere ting på en gang, så er det frygtelig svært at vide hvad der gjorde forskellen.
Eller, om det var tingene i fællesskab der gjorde det.
Men jeg kan sagtens forstå at man prøver, for det er dyrt i Montier.

Nu kan det godt være jeg husker galt og jeg har ikke tid til at kigge lige nu, men havde Istedgade drengene ikke monti snegle samtidig med, at de dosserede Seaclear? Og var der en gul gylte i? Og forsvandt sneglene eller montierne?

Erik
Ja MEN jeg gjorde jo netop ikke tingene på en gang.....tilførte først en 6 stribet lang tid før udbruddet af sneglene, så kom sneglene, så kom den gule gylte....den fik lov til at boltre sig i baljen 3 måneder UDEN resultat....Efter min ferie tilførte jeg dagligt 3 ml SeaKlear i 7 dage,( Det var lige nøjagtig så meget at vandet begyndte at blive uklar/hvidt, ved hver dossering) efter de første 2 dage forsvandt mine snegle...Ja måske er det et tilfælde, MEN det er da lidt tankevækkende ikk ??
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

khl skrev: Ja MEN jeg gjorde jo netop ikke tingene på en gang.....tilførte først en 6 stribet lang tid før udbruddet af sneglene, så kom sneglene, så kom den gule gylte....den fik lov til at boltre sig i baljen 3 måneder UDEN resultat....Efter min ferie tilførte jeg dagligt 3 ml SeaKlear i 7 dage,( Det var lige nøjagtig så meget at vandet begyndte at blive uklar/hvidt, ved hver dossering) efter de første 2 dage forsvandt mine snegle...Ja måske er det et tilfælde, MEN det er da lidt tankevækkende ikk ??

Det er i hvert fald en interessant observation!
Som jeg synes vi skal se om kunne være en vej ud af problemerne.

Jeg har et akvarie som bliver sat op her i weekenden, som kunne bruges til forsøget.
Seaklear har jeg også.
Så hvis nogen vil donere et par koraller med snegle. Kan forsøget komme igang næste weekend.

Du doserede 3 ml seaklear i hvormange liter vand totalt?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Spændende! :)
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af toni »

Carsten skrev:
khl skrev: Ja MEN jeg gjorde jo netop ikke tingene på en gang.....tilførte først en 6 stribet lang tid før udbruddet af sneglene, så kom sneglene, så kom den gule gylte....den fik lov til at boltre sig i baljen 3 måneder UDEN resultat....Efter min ferie tilførte jeg dagligt 3 ml SeaKlear i 7 dage,( Det var lige nøjagtig så meget at vandet begyndte at blive uklar/hvidt, ved hver dossering) efter de første 2 dage forsvandt mine snegle...Ja måske er det et tilfælde, MEN det er da lidt tankevækkende ikk ??

Jeg har et akvarie som bliver sat op her i weekenden, som kunne bruges til forsøget.
Seaklear har jeg også.
Så hvis nogen vil donere et par koraller med snegle. Kan forsøget komme igang næste weekend.

Hvis du kommer nordpå, har vi rigeligt at donere fra vor karantæne... Vi kan ikke komme af med dem og har nu prøvet i godt 2 mdr.

Men hvis nogen kunne hjælpe med at identificere denne wrasse, bliver jeg glad, så vil jeg forsøge med denne

" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

toni skrev:
Carsten skrev:

Seaklear har jeg også.

Hvis du kommer nordpå, har vi rigeligt at donere fra vor karantæne... Vi kan ikke komme af med dem og har nu prøvet i godt 2 mdr.

Men hvis nogen kunne hjælpe med at identificere denne wrasse, bliver jeg glad, så vil jeg forsøge med denne

Mvh Toni

Mon ikke det er denne her Halichoeres marginatus

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... inatus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af khl »

Carsten skrev:

Seaklear har jeg også.

Det lyder jo forrygende med et forsøg.....jeg har 600 liter vand i dt og ca 175 liter i vandskiftetank og sump

Det
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af toni »

Carsten skrev:
toni skrev:
Carsten skrev:

Seaklear har jeg også.

Mvh Toni

Mon ikke det er denne her Halichoeres marginatus

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... inatus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tak Carsten

Er enig i at det ligner meget. Kunne godt tænke mig at få fat på en sådan og teste det af. Ellers så ryger der en del montier i skralden snart eller bedre sagt rester af montier...
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"