Vandskift ved fine værdier?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Vandskift ved fine værdier?

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg har mit 128L Boyu kørende, og det hele ser umiddelbart ud til at køre ganske udemærket. Jeg har ikke så megen gro ved alle mine koraller, men koraller som hammerkoral og skiver vokser fint.

Men, når jeg så skifter vand, så jeg så skrue ned for mængden jeg skifter? Jeg bruger osmosevand (brygger nu) og salt fra Marine Life (fra Reeffarmer). Jeg plejer at skifte ca. 16-18L vand, men er det for meget, eller betyder det ikke så meget?

Jeg har INGEN fisk endnu, akvariet har kørt siden 25. marts. Kun koraller samt nogle krebs/snegle og en sand dollar. Min skummer skummer næsten ingenting ud af vandet. Det er kun gråligt/brunligt vand der kommer i skummeren.

Men alt i alt, hvor meget vand bør jeg skifte?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vandskift ved fine værdier?

Indlæg af pederrevnørd »

Du behøver slet ikke at lave vandskifte, førend at du får fisk i.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Haha hvad? Er det rigtigt? :D Så er det sgu da spild af tid og penge det jeg har gang i her ... kan jeg bare nøjes med at toppe af med RO vand?
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

nej dine koraller lever af noget i vandet som du tilføjer med vandskifte. Hvis du kun tilføjer RO ville de dø af sult til sidst ;)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

hvis dine værdier ligger som de skal så kan jeg ikke se grunden til et vandskift som Peder også siger.

Men hvis din ca eller Mg ligger forlavt eller No3 og Po4 ligger forhøjet så er der en god ide i at lave et vandskift, da det vil tilføje mere Ca/Mg eller hjælpe med at sænke din No3/PO4.

Du kan sagens toppe op med Ro vand så du holder samme vandstand hele tiden da dette også vil gøre at din skummer ydre optimalt.

Så tjek dine værdier og saltindhold og tag den der fra
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Alright. Tak for svarene :) Jeg tilføjer også Grotech A,B,C en gang om ugen. Men så holder jeg igen med vandskift, medmindre mine værdier kommer lidt ud af kurs.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Michael

Enig med de andre. Skift vand hvis Ca, Kh eller Mg skal buffes.

Jeg ville droppe sporstofferne fra grotech. Hvis du ikke har et særligt stort optag af Ca og Kh så har dit akvarium heller ikke et nævneværdigt optag af sporstoffer. Uden vandskifte kan du lave noget fælt overdosering.

Faktisk, så ville jeg slet ikke overveje sporstoffer i dit akvarium, heller ikke når du skal til at skifte vand af og til for at følge med korallerne. Ved vandskifte buffer du sporstoffer i et fornuftigt forhold til makroelementerne ;)
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Er der også nok naturligt indhold af nødvendige sporstoffer, når jeg bruger osmosevand? Eller skal jeg så i stedet toppe af med vandhanevand?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Fortsæt med osmose :)

Ja, der er et naturligt indhold. Det salt som du har startet op med indeholder rigeligt sporstoffer til at det passer med den mængde Ca og Kh der er i vandet. Har du intet forbrug af de to, har du intet forbrug af sporstoffer - ergo skal du ikke tilføre noget.

Det er de færreste der jævnligt tilsætter rene sporstoffer. Hvis du ender med at bruge balling er der inkluderet sporstoffer i opskriften, så det følger med i en fast ratio til Ca og Kh. På samme måde er der sporstoffer med i det kalkmedie man bruger i en reaktor.
Folk med store fyldte baljer har af og til brug for at tilsætte lidt ekstra sporstoffer. Men det er IMO for ekstremerne og eksperterne ;)
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Super - tak for at skære det lidt ud i pap for mig :) God forklaring!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"