Brænder vi vores koraller??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Brænder vi vores koraller??

Indlæg af palamo123 »

Hej alle,

Er vores lys blevet for kraftigt?

Som mange af jer herinde har jeg fulgt udviklingen i LED markedet.

Dette indlæg et håb om erfaringsudvekslingudveksling ift. vores LED lamper og om man med fordel rent faktisk kan vælge en lampe med lavere PAR målinger og derved og derved udgå frygten for at vores koraller bliver stegt under de kraftige lamper.

Jeg har selv kigget meget rundt ved de forskellige forhandlere og har oplevet montipora, som ikke har kunne li’ overgangen fra HQI til LED. Ikke pga kvaliteten af lyset – Men simpelthen fordi tilvendingen ikke har væres lang nok.

Hvad gør I ? benytter I nogle programmer på jeres LED system, der kan håndtere dette og gradvist skrue mere og mere op for styrken. I gamle dage var der nogle der havde nogle mellemlag for at bryde lyset – Måske er det stadigvæk brugt?

Jeg har selv forsøgt at lave mit P1 kanal på mine maxspect til ”ankomst af nye koraller – lad os tage den stille og roligt” program. :-)

Hav en fantastisk lørdag 
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Brænder vi vores koraller??

Indlæg af michael26 »

Jef har selv gået med den tanke, da jeg synes mine koraller ser bedre ud om aften når lyset bliver dæmpet lidt? Ikke at deres polypper kommer frem og det, men de ser bare friskere ud
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

8) Jeg mindskede blot lystiden da jeg gik fra hqi til Radion, netop for ikke at brænde dem.

Det "sjove" var at det ikke hos mig var sps i toppen der var problemet, men lps på bunden... Vildt, med så stor en forskel.

Ja, enig med trådstarter - vi har meget PAR nuomdage, det skal bruges med omtanke.

Nye acros, som jeg køber placerer jeg altid midt i baljen i en uges tid, indtil de kommerop i lyset.....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad Peder siger - da jeg gik til LED var det mine LPS der blev ristet - nogen blev næsten hvide - men overlevede dog.

Heldigvis er mange af de koraller vi køber nu om dage hos forhandlere og privat - opfostret under LED - så jeg bilder mig ind de er vant til det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"