Automatisk rensning af skummerkop

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
MOL
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 1988

Automatisk rensning af skummerkop

Indlæg af MOL »

Hejsa,

Jeg har prøvet at lave en simpel søgning i forumet men finder ingen tråde af nyere dato syntes jeg.
Jeg syntes jeg hørte på vandrørene at der findes skummere der automatisk kan rense skummerkoppen?
Er der nogen af jer der ved noget om det?
Hilsner
MOL
Brian Mollerup
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Automatisk rensning af skummerkop

Indlæg af Bingocaller »

http://www.deepoceanshop.dk/vectra-engine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
MOL
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12

Indlæg af MOL »

Hej Bingocaller.

Jeg har problemer med Deep Ocean hjemmesiden.
Mit antivirus går banannas hver gang jeg skifter side. Jeg kan ikke læse nærmere om produktet og produktets billeder skifter ikke.
Sker det også for jer?
Hilsner
MOL
Brian Mollerup
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Ahhhh super - det skete også for mig! Jeg troede jeg havde lavet lort i den selv!

Dejligt at høre jeg ikke var den eneste!

https://www.google.dk/#safe=off&biw=146 ... 00c50258c6" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Bubble King skummere har sådan nogle i tilvalg til produktet.
Sådan ser det ud i aktion:

" onclick="window.open(this.href);return false;
MOL
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12

Indlæg af MOL »

Simon Lillebrohus skrev:Bubble King skummere har sådan nogle i tilvalg til produktet.
Sådan ser det ud i aktion:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Simon.

Ah så de findes. Takker mange gange.
Ved du om andre skummer fabrikanter har noget tilsvarende?

Den er jo fin nok, men den renser jo kun kanten på det indvendige af den inderste del af koppen.

Jeg tænker også i retning af tømning af selve koppen?
Jeg har set hos en saltvandspusher at der var tilsluttet en slange til koppen så den drænede sig selv af ned i en større spand.

Tænker, findes der ikke systemer der sprayer vand i selve koppen så affaldet vaskes ud af koppen og ned igennem sådan en ovennævnte slange?

Grunden til jeg spørger er at jeg vil nå frem til et saltbalje system der kan køre "automatisk" så man ikke skal rense eller vedligeholde systemet i mindst 2-3 uger, f.eks så man kan tage på ferie og lignende uden at være afhængig af andre der kommer og renser og gør ved.
Hilsner
MOL
Brian Mollerup
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Langt de fleste fabrikater som laver de rensere, laver dem specifikt til en skummer. Og de er hammer dyre.
Det som du efterlyser med vand som sprayes, har jeg aldrig set eller hørt om.
Og skulle det findes kan jeg garantere dig at det vil være svinsk dyrt.

Er det ikke meget godt at der lige kommer en forbi et par gange om ugen og ser om alt er som det skal være?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

MOL skrev:
Hej Bingocaller.

Jeg har problemer med Deep Ocean hjemmesiden.
Mit antivirus går banannas hver gang jeg skifter side. Jeg kan ikke læse nærmere om produktet og produktets billeder skifter ikke.
Sker det også for jer?
Moby skrev en tråd idag om at hans hjemmeside var blevet hacket.
Det kan måske være derfor den laver støj.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg har en vertex på min bk. Vertex skulle passe på de fleste skummere i den dyre ende.
Men køber en motordel hvor der følger en skraber med, og et låg der passer i diameter. (Skummer model 180, 200, 250 osv. plejer at angive diameter på skummerkoppen hos de fleste fabrikanter) Låget kan finindstilles med skruer, så der er en vis tolerance. Det samme kan selve skraberens "arm" så den passer i boblerøret.
Selve skraberen er så lang at den renser hele boblerøret. Og det er kun over vandlinien en skummer bliver snasket. Resten af skummeren får kun en tur ved den jævnlige grundige rengøring.

Ja, man kan også montere en ekstern opsamler så snask drænes fra koppen. Men så er det en god idé med en flydekontakt i opsamleren, der kan slukke skummeren hvis den bliver overfyldt.
Hvis ikke, så kan man tømme flere ugers snask + akvarievand på gulvet eller i sumpen hvis der skulle sætte sig en snegl i skummeren, returen stopper osv., så skummeren løber over.

Mvh.
Peder
Senest rettet af PederP søn 2. jun 2013 07:35, rettet i alt 2 gange.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hva skummer har du ? Det med spray inde i selve koppen for rensning findes kun på de aller største modeller fra atb og de er nærmest beregnet til offentlige akvarier så hvis du søger sådanne noget tror jeg du selv skal igang, med og lave det. Er heller ikke så bøvlet men kræver lidt snilde. Den der renser inde i selv stige røret er også nok da det mest er der slammet sætter sig fast.

Ideen er god men i mine øjne kræver det nærmest du har vand hane lige omkring akvarie og et afløb ellers ryger planen næsten ;)
MOL
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12

Indlæg af MOL »

Carsten, Peder og Thue

Takker for jeres input.

Jeg har ingen skummer endnu men er i planlægningsfasen som nok tager noget tid.

Planen indtil videre er ikke at have teknik under saltbaljen men i en 18m2 garage tilstødende til den 1 sal hvor baljen skal stå.
Garagen har vand og kloak og det er tænkt hele teknikken med tiden bliver så ”automatisk” som det kan blive. Eller tæt på.
Skulle noget blive utæt så sker der ingen skade på huset.

Da baljen bliver et sted imellem 1000 og 1500 liter så forventer jeg en skummer af en ret stor størrelse. Ja det kan da være man selv må i gang med at konstruere noget selv, men så langt er jeg ikke nået.
Hilsner
MOL
Brian Mollerup
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg har en Bubble King til salg for tiden :)
Den er rated til 1500 L. men det ved jeg ikke om den kan klare. Men 1000 burde nok kunne. Og den kan du jo så købe en renser til ;)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=60445" onclick="window.open(this.href);return false;
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af niko9260 »

lyder somom der er tænkt rigtigt godt over tingene glæder mig til og følge det hele :D
'håber du for det hele til og køre :D

mvh Nikolaj
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Ved ikke om din plan er og købe en ny eller brugt, men hvis det er en ny kunne du evt kigge på denne side og evt skrive til dem om de kunne strikke en fuld automatisk skummer sammen til dig. Disse skummere er virkelig kram men ligger også i den dyre ende

http://www.aquariumtechnik.at/SPA1000DE.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"