Stueakvarium uden resonans?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Stueakvarium uden resonans?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej alle

Jeg har siddet og kigget lidt efter en løsning på det, der blandt andet, fik mig til at sælge mit større setup,
nemlig støj fra akvariet.
Cirkulationspumper støjer lidt, men er man ikke enige om, at af større pumper er Tunzes de mest lydsvage og af mindre pumper er det Hydor koralia?

Men det værste er vel støjen fra sumpen!? Skummer, kølere m.m., som giver resonans i hele underskabet!?
Jeg havde et Effect Line - eller hedder det Akvastabil bord, dækket med T-hansen dæmpbare plader, men det brummede alligevel!

Er den perfekte næsten lydløse løsning fundet? Hvor ALT er i ét møbel og ikke gemt i rummet ved siden af eller i kælderen?
Findes det støjsvage setup? Og i så fald - HVAD HAR GJORT DET STØJ OG RESONANSFRIT?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Stueakvarium uden resonans?

Indlæg af Miwes »

Hej Kenneth

Jeg tror det er derfor man ender med teknikken i kælder eller tilstødende rum.

Der er ikke noget setup, som ikke "larmer" og hvis det skulle lykkedes, så er det noget, hvor man undgår skummer og kun gør brug af mange små cirkulationspumper fra f.eks Tunze eller Hydor.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Tror nu godt du kunne få det tæt på helt lydløst, selvom det er i underskab og ikke er separat rum! Køb bubbleking skummer, red dragon retur + resonansfri returslange, tunze cirk pumper, sump på flamingo eller andet, og så vær ekstrem grundig med lydisoleringen af skabet, hvor du bruger de dyre æggebakke-lignende støjisolerende plader... Der kan problemet jo så bare være fugten....
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg bruger som Morten skriver en BK skummer og en Red Dragon retur. Jeg har ingen som helst støjisolering mit underskab, men kan overhovedet ikke høre hverken skummer eller retur når dørene er lukket (returen kan heller ikke høres med dørene åbne). Derimod kan jeg høre i hvert fald den en af mine circulations pumper (Tunze 6055) samt ventilatorerne i mine 2 LED lamper (Ecotech Radion). Dog overdøves dette regelmæssigt af fordampningsventilator og/eller kompressor i vores (ellers ret dyre) køleskab, da vi har åbent ud til køkkenet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Saltvand siden?: 1985

Indlæg af Miwes »

MoG skrev:Tror nu godt du kunne få det tæt på helt lydløst, selvom det er i underskab og ikke er separat rum! Køb bubbleking skummer, red dragon retur + resonansfri returslange, tunze cirk pumper, sump på flamingo eller andet, og så vær ekstrem grundig med lydisoleringen af skabet, hvor du bruger de dyre æggebakke-lignende støjisolerende plader... Der kan problemet jo så bare være fugten....
Her kommer jeg da lige i tanke om et lille fif :wink:

Jeg har en kæmpe luftpumpe stående i et af vores køkkenskabe, der giver luft til et søjleakvarium. Pumpen gav en forfærdelig brummen ud i hele køkkenet og jeg måtte finde en løsning til at stoppe denne resonans. Der er prøvet alt fra gummi til flamingo, men det eneste der kunne stoppe denne kraftige resonans, viste sig at være flere lag af det materiale man bruger til at dæmpe trægulve med. Det er et kunststof (i dette tilfæde nogle tynde grønne plader) og de blev lagt med skumgummi nederst og så disse plader ovenpå. Nu kan vi faktisk ikke høre pumpen overhovedet.

Hvis du beklæder et skab med disse plader kunne det også dæmpe.

Okay...den med bubbleking....det er faktisk en imponerende skummer, fortæller alle, så noget må der jo være om snakken.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Okay, så nogle har held med det. Men hvilket type skab er det så? Gerne billeder.
Mht luftpumper har jeg altid hængt dem op i en lille snor, det har taget det meste af brummen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Mit skab er bare MDF plader på stel af Porsa. Billeder af skab og setup kan ses i tråden der er linket til i min signatur.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Problemet med diverse bløde former for lydisolering til akvariebrug, er at de bedst fanger det højfrekvente støj. Problemet er ofte i den dybe ende.

Hvis der er bund i underskabet vil vibrationerne altid forplante sig, sætte sidderne i bevægelse og kan give resonans.

En måde at angribe det på er ved at have sumpen stående direkte på gulvet og kun beklæde omkring den, med effekten er så afhængig af om du har et gulv der kan sættes i bevægelse.

Man kunne måske også lave et "flydende gulv" i skabet. Kort fortalt en gulvplade med gummiklodser under.

En helt anden vinkel er at tune frekvensen af de ting der bliver sat i svingninger.
Når man f.eks. bygger et lydtæt vindue i et lydstudie bruger man glas af forskellig tykkelse, så de ikke kan sætte hinanden i sving .
Det værste larm man kan have er hvis frekvensen fra pumpen passer med svingningsfrekvensen i beklædningen. Men dette kan afhjælpes ved hjælp af mere tyngde på beklædningen.
En god idé kunne være at klæbe noget relativt tungt gummi på indersiden af skabet, alá gummi fra bildæk (eller noget kønnere med lignende tyngde ;) )
Man skal bare passe på ikke at gøre det stivere samtidig med man gør det tungere, da det vil modvirke det hele.

Man kan også dæmpe resonansen der kommer via slange/pvc fra returen.
Hvis man har et stykke silikone slange mellem retur og pvc, så kan man modulere lidt med støjen ved at montere noget tungt på slangen. Sådan at der fra pumpen er et længere stykke slange, så et punkt hvor der er viklet/klæbet noget tungt til slangen, og så ingen et kortere stykke frit slange før pvc.
Det vil give en højere frekvens, men en kraftigt reduceret amplitude :)

mvh.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har også Bubbleking skummer og RD retur og synes ikke de støjer.
Men hvis det er selve kabinettet der giver resonans, så kommer jeg i tanke om noget vi brugte i rigtig gamle dage.
Det var da vi selv (for at spare penge) byggede de her kæmpe højtalere.
Der klæbede man et materiale på indersiden af kabinettet for at gøre det helt dødt.
Det var nogle plader af asfalt af en slags. De var til at arbejde med, dvs man kunne skære i dem så de passede.
Jeg kan desværre ikke huske hvad det hed, men det må være til at finde ud af gennem nogle hifi klubber (findes de mon endnu?)
Men hvordan de vil reagere i et fugtigt miljø ved jeg ikke. Vi gik kun op i at kabinettet ikke blafrede og det gjorde det ikke, så vidt jeg husker.

I grunden mærkeligt vi gjorde os så store anstrengelser, i betragtning af hvilken slags musik vi hørte - og specielt hvilket lydtryk der blev spillet med.
Måske er det en medvirkende årsag til, at jeg ikke synes mit setup siger ret meget idag :wink:

Erik

Edit: Ja nu så jeg ikke Peders indlæg (hvorfor viste den egentlig ikke det, det plejer den da?)
Men det var det samme princip vi brugte på højttalerne. Vi brugte bare et asfaltbaseret produkt i stedet for et gummibaseret.
Senest rettet af crazy seahorse man 13. maj 2013 17:20, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Når nu Peder har gjort det lidt nørdet. Hvis du vil være virkelig fancy kan lavfrekvent støj praktsik talt elimineres ved at udsende samme lyd i modfase. Bølgelængden på lavfrekvent støj er stor så man kan relativt let opfange støjen med en mikrofon og udsende samme lyd i modfase via f.eks. en subwoofer

Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Jeg kører selv med Bubble king, samt red dragon returpumper, og kan stort set ikke høre noget her heller, Men man kan jo bare skifte sine pumper i skummer og retur til DC pumper, i mit tilfælde fra Red Dragon så vil det være slut med den lavfrekvente brummen, hvis man altså kan høre den. Men kan ligeledes med god virkning, lade være med at køre sine cirkulationspumper på fuld blus, og evt. have et par stykker mere.

Men Bubbleking+Red dragon retur= minimal støj. :-)
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Tak for alle de rigtig gode, og nogle High tech svar! ;-)
Det virker slet ikke umuligt. Men jeg har aldrig været meget for porsa borde, da jeg synes skelettet sjældent er pænt. Men hvordan kan det beklædes så det ser elegant ud men samtidig ikke medvirker støj, men derimod hjælper til at lukke den inde?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

I musik studier benytter man skumgummi på vægende :) der ønsker man så lidt lyd som muligt, da det vil give genlyd i mikrofonen da vægene vil kaste lyden tilbage, da lyd er bølger skal man stoppe dem ved at "fange" dem. ved ikke om det vil fungere men vil være midt bedste bud :)
http://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_c ... s_grey.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
der findes mange forskellige variationer af hvad skum der kan bruges (har bare linket til det første og det bedste jeg ligge kunne finde), men jeg kunne forestille mig en ujævn overflade vil være det bedste da det giver størst overlade til at fange lyden med :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Da vores akvarie står lige over vores soveværelse, stod jeg med samme udfordring.

Købte Bubbleking skummere, Red dragon returpumpe og lyddæmpede skabet med noget skum-måtte.
De 2 x grej fra RoyalExclusive er det mest lydløse der findes, i min verden. Men 100% lydløst bliver det aldrig.

Resonansen vil altid være der i et lille omfang, og vil blot forstærkes, ved at lydbølgerne kastes frem og tilbage inde i et skab.... og forplanter sig ud i alt muligt...

Men skift til Royal Exclusive, hvis du vil ha de mest lydsvage...
Jeg har en Red Dragon 3500 returpumpe, (som nu er udskiftet med en 6500 l i kælderen) som begge er nærmest lydløse...

selvom Aquabee, Newjet osv, ikke siger ret meget, så giver de markant mere resonans når de lukkes inde, end Red Dragon (royal exclusive).
Magneten/rotor og pumpehus, er bare af en helt anden kaliber i Royal exclusive udstyret, og jeg tror på at det er dette der gør den store forskel, i svingninger/resonans osv..
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Tak for de mange svar.

Hvor køber I jeres skummere og returpumper.
Royal Exclusive er dælme mange penge. Men det koster det måske!?
Er bare vant til en Tunze skummer koster 2000kr.

Er nu pt. ude i et 530 liters setup på porsabord med 3 låger forrest. Dvs. venstre side skal være med 2 hylder og måske skal midterste ikke være en låge, men bare en plade der på en eller anden måde hænger fast.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Kenneth Jensen skrev:Tak for de mange svar.

Hvor køber I jeres skummere og returpumper.
Royal Exclusive er dælme mange penge. Men det koster det måske!?
Er bare vant til en Tunze skummer koster 2000kr.

Er nu pt. ude i et 530 liters setup på porsabord med 3 låger forrest. Dvs. venstre side skal være med 2 hylder og måske skal midterste ikke være en låge, men bare en plade der på en eller anden måde hænger fast.
Jeg har købt min skummer hos deepocean.
Men der er måske alternativer som Skims og ATI, kender dem ikke selv men de får ros for deres støjniveau her på siden. Du kunne jo høre om du må komme forbi hos folk og lytte lidt til deres setup.

Hvis du laver dit kabinet tæt, og med så meget gods i som muligt, så er du halvvejs i mål :beer:
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Jeg synes bare ikke jeg kan se priser på bubble King på deepoceans hjemmeside. Men hvad skal jeg regne med at betale for en bubble king og red dragon til et 600-650 liters system?
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre

Indlæg af huttelihut »

Jeg har ikke læst alle indlæg igennem så det kan godt være at jeg gentager noget som allerede er sagt.

som nogen er inde på så gælder det om at begrænse vibrationerne. hvis vibrationerne går ud i konstruktionen så er det lige vidt at lydisolere skabet.

det gælder derfor om at alting der laver vibrationer ikke må have kontakt med en flade som igen er i kontakt med konstruktionen. en bubbleking skummer har f.eks. små silikone dutter under sig og spreder derfor ikke vibrationer til sumpen/konstruktionen.
det er også derfor at red dragon pumper er så lydløse

jeg har selv en kældersump og havde en masse resonans fra returpumpen/røret. det er løst ved at indsætte et stykke blødt silikoneslange på ca 40 cm. det bevirker at vibrationerne stopper.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Jeg synes 6-7000kr for en skummer er rigtig meget!
Så hellere betale det halve og høre en svag snurren.
Skummeren skal trods alt stå i vand, i et lukket skab! Hvor meget kan det lige larme!?
Nogen der har gode erfaringer med følgende, både effekt og støjmæssigt;
ATI Powercone 200
Super devil cone 900

Mener de passer til et 700 liters system.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hvis det var mig, som ikke ville/ havde pengene til en BK-skummer, så havde jeg helt sikkert valgt Skimz, da de også yder super, og er rigtig lydsvage, og der er ved at være en del herinde, som roser dem meget, og de koster ca. det halve til et, som er dobbelt så stort som dit akvarie :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"