Sump opbygning

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lunds
Reactions:

Sump opbygning

Indlæg af Lunds »

Jeg vil høre jeres mening omkring min ide til opbygning af min sump samt akvarie for et 720 l som jeg skal til at bygge op.
:D :(

Se min vedlagte skitse
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Så mangler vi bare skitsen :D
Lunds
Reactions:

Ups her er skitse

Indlæg af Lunds »

Her er den
Vedhæftede filer
Skitse
Skitse
Sump.JPG (40.06 KiB) Vist 1017 gange
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det ser fornuftigt ud. Dog ville jeg ikke lave opdelingerne så høje da sumpen derved vil have en ret høj vandstand. Det er vigtigt at der kan være noget ekstra vand i sumpen hvis strømmen en dag skulle gå og noget af vandet fra akvariet ryger i sumpen vha hæverteffekt
Lunds
Reactions:

Indlæg af Lunds »

Tak
Er det nr. 1 og nr. 3 set fra højre du mener eller er det dem alle sammen ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg ville ikke lade den sidste plade i bobbelfælden gå helt ned til bunden, da det betyder, at vandet skal løbe over pladen, og dermed vil plaske ned i returkammeret, hvilket blot kan forårsage endnu flere bobler.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Lunds
Reactions:

Indlæg af Lunds »

mads-fisk skrev:Jeg ville ikke lade den sidste plade i bobbelfælden gå helt ned til bunden, da det betyder, at vandet skal løbe over pladen, og dermed vil plaske ned i returkammeret, hvilket blot kan forårsage endnu flere bobler.
Kan jeg så bruge den sidste plade til nået ?
Er det ikke et spørgsmål om hvor høj min nivau forskel på vandstanden i returkammer og pladen er ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Lunds skrev:
mads-fisk skrev:Jeg ville ikke lade den sidste plade i bobbelfælden gå helt ned til bunden, da det betyder, at vandet skal løbe over pladen, og dermed vil plaske ned i returkammeret, hvilket blot kan forårsage endnu flere bobler.
Er det ikke et spørgsmål om hvor høj min nivau forskel på vandstanden i returkammer og pladen er ?
Jeg ville fjerne den sidste plade i bobbelfælden.
Jo hvis vandstanden er høj nok i returkammeret, vil det selvfølgeligt ikke plaske, men hvis du i forvejen har lidt rigeligt vand i sumpen i forhold til overløbsvandet ved strømsvigt, ville det jo være meget godt, at kunne sænke vandstanden lidt i overløbet, hvor vandstanden ellers ikke behøver at være særlig høj.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Lunds
Reactions:

Indlæg af Lunds »

mads-fisk skrev:
Lunds skrev:
Jeg ville fjerne den sidste plade i bobbelfælden.
Jo hvis vandstanden er høj nok i returkammeret, vil det selvfølgeligt ikke plaske, men hvis du i forvejen har lidt rigeligt vand i sumpen i forhold til overløbsvandet ved strømsvigt, ville det jo være meget godt, at kunne sænke vandstanden lidt i overløbet, hvor vandstanden ellers ikke behøver at være særlig høj.
Kunne jeg ikke lave mine skilleplader lavere og dermed sænke vandstanden i sumpen.
Ellers vi jeg overveje at fjerne den sidste plade.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

jeg ville bestemt lave skillepladerne lavere, men om den sidste plade skal væk ved jeg ikke.. Jeg havde selv nogenlunde samme sump på mit gamle og der var ingen plasken... Synes alligevel det er begrænset hvor langt vandet falder.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"