Tung luft igen ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Tung luft igen ?

Indlæg af siqu »

Hej alle.

Jeg har fundet ud af hvornår det er at der komme tung luft i stuen som påvirker vores lunger , som giver hoste, tryk i brystkassen, sener udvikler det sig til tungt hoved, lille smule feber og koldsved igennem natten.

Jeg ved ikke hvad der dannes af kemiske ting, men en ting er sikkert. Jeg har haft slukket min skummer gennem natten af konstruktive ændringer og dermed er skummeren blevet tør. Ligeså snart jeg satte den på igen , så gik der ikke mere end ½ time så kunne vi mærke luften igen skummerkoppen har kun været tømt ellers ikke andet, hverken vasket eller noget. ( bare af og på) . :(

Er der nogle der har oplevet noget ligende.

Er der ikke et par kemiker herinde ? Annette du må vide noget. :lipssealed: :hehe:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: Tung luft igen ?

Indlæg af MoG »

Lyder altså meget underligt det der...
Morten
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Jeg tænker at det er placebo effekten.
Journalist på www.andeposten.dk
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Indlæg af Nemme »

Har du ozon på din balje ? Kunne evt. Lyde som bivirkninger?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Jeg har ikke ozon eller noget. KUN min sump og min skummer.

Det er 3 gang det her sker :( Jeg tør jo ikke sætte skummeren til nu. Så venter til imorgen også skrider vi fra lejligheden hele dagen :/

Men ligeså snart jeg slukker for skummeren, og den ikke har kørt i et par timer, altså biver tør, efter jeg så tænder den igen, bom så sker det :(

Har prøvet med 2 skummere og det er det samme.

Er der måske krav om at skummeren skal være krystal ren inden man sætter den til igen efter den har været slukket og tør ?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

søvnig skrev:Jeg tænker at det er placebo effekten.
Uddyb placebo effekten?
Keddekrudt
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af Keddekrudt »

Prøv lidt udelukkelses metoden.. Prøv at gøre det du plejer som giver den tunge luft, men prøv nu at have gjort skummeren ren:-).. Det kan jo være at der bliver hvivlet nogle meget meget små vanddråber op i luften som i ikke kan tåle.... Eller hvad nedsat smide et billede op af din sump så vi måske bedre kan visualisere det for os.... Eller prøv at invitere nogle hjem der ikke kender til problemet og ikke sige det.. Hvis de reagere på det kan i også udelukke placebo effekten......
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Ja prøv med billeder af sump og skummer - evt prøv at tage en Vaskepose til bher -fyld den med aktivt kul og læg den oven på skummerkoppen
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Placebo effekten er ofte brugt som reference i den medicinske verden.
Kort fortalt er det, når folks overbevisning spiller dem et puds.
Mest kendt er det ved afprøvning af piller.
Den ene halvdel af testgruppen får medicin, mens den anden halvdel får almindelige kalktabletter.
Ofte ser man at dem der fik kalktabletter mente at pillerne virkede godt, simpelthen fordi de troede at det var den rigtige medicin de fik - placeboeffekten.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Mon ikke "bare" det er lugten af snasket i skummerkoppen? Det er jo reelt set afføring og død der ligger der i ;)
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

For at prøve at løse dit problem, ville jeg nok overveje at lufte kraftigt ud i cirka 15 minutter inden sengetid.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Har du udluftning i dit underskab..? Der kan godt opbygges en hel del fugt i skabet som lukkes ud når man ikke kan holde nallerne i ro og åbner for lige at se om det hele er som for en time siden (taler fra egen erfaring) :-) Jeg syntes den luft var tung og klam og gav en smule tungt hoved, det hele stoppede da jeg tilførte en 92mm kabinetblæser der køre døgnet rundt, og sørger for at lufte helt ud 2 gange dagligt...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Kan der være skimmelsvampe i dit underskab...??

Måske en grundig afrensning med rodalon og udluftning i underskabet kunne hjælpe...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg synes mere det lyder som om der er meget elektronik tændt.
Det har det med at lade luften på en kedelig måde.
Søg og du skal lede.....
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Kan det tænkes at der opstår elektrolyse af saltvandet pga. manglende isolering eller sådan noget?

Hvis det er tilfældet, så dannes der jo klorgasser.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Jeg tager billeder i aften også beskriver situationen yderlige. Sidder i hjørnet og gemmer mig på mit arbejde og svare på jeres besked herinde. For er spændt på hvad folk kommer med af bud.. Vi skrives ved sener på dagen . hehe
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Stefan skrev:Kan det tænkes at der opstår elektrolyse af saltvandet pga. manglende isolering eller sådan noget?

Hvis det er tilfældet, så dannes der jo klorgasser.
Så skulle det være i skummeren yes? For det virker som om det er der problemet opstår
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

engelquist skrev:Kan der være skimmelsvampe i dit underskab...??

Måske en grundig afrensning med rodalon og udluftning i underskabet kunne hjælpe...
Jeg er enig med Engelquist. De symptomer du beskriver passer meget godt med de gener som skimmelesvamp kan give, så vidt jeg husker.
Det passer også meget godt med, at du oplever det når din skummer kører/har kørt.
Det er ikke selve skummeren der er problemet, men de aerosoler (luftbårne partikler, vanddamp) der kommer når boblerne brister.
Skimmelsvampesporer er uendeligt små og bæres fint rundt af disse aerosoler.
Bla derfor stopper man altid affugtere når der, i forbindelse med en vandskade, er konstateret skimmelsvamp netop for ikke at sprede sporerne.
Skal man affugte kører man med en speciel type affugtere (sorbtionsaffugtere vistnok benævnt). Disse skal sættes op af proffesionelle.

Har du skimmelsvamp kan du desværre ikke klare den med Rodalon, da det ikke slår skimmelsvamp ihjel.
Du kan bla bruge et produkt der hedder Protox Hysan. Det kan købes i større byggemarkeders proff. afdeling.
Det er dyrt. Sidst jeg købte det kostede det 1.150,00 for 5 L
Hvis du bor til leje, så kunne/bør du kontakte din udlejer og sige at du har mistanke om skimmelsvamp.
En fugtteknikker vil hurtigt kunne konstatere om det er tilfældet.
Sådan nogle fyre er dyre, det samme er den efterfølgende behandling - som man helst ikke skal give sig i kast med selv.
Vi har, i mit firma lavet flere af den slags behandlinger, men altid efter instrukser fra en fugtteknikker. Det er også ham der efter behandling skal udfærdige en attest på, at skimmelsvampen er fjernet.
Det gode ved det her er - hvis det er skimmelsvamp du har, at det som udgangspunkt er en forsikringssag og altså uden omkostninger for dig.
Men det giver selvfølgelig nogle gener mens det står på.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg har sjovt nok sådan et par gutter rendende ud og ind ad døren her efter mit lille 130l sprang for et par uger siden.
Søg og du skal lede.....
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Jeg tvivler på at det er skimmel svamp. Akvariet har ikke kørt i mange uger. Og det opstår KUN når jeg sætter skummeren til , EFTER at skummeren har været tør.
Det kan godt være det har noget med de beskidte bobler - men, efter et 2-3 timer så er alt normalt igen. og i sådan et tilfælde bliver vi nød til at åbne for alt der kan åbnes i lejligheden også forlade stedet.

Det er bare underligt fænomen som jeg ikke finde svar på da det ikek sker hos andre end mig. Men renser i jeres skummer HELT CLEAN når i tager den fra, for det jeg gør er bare skyller den og tømmer koppen også på igen. Det er satme interessant og jeg vil til bunds med dette problem.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

siqu skrev:Jeg tvivler på at det er skimmel svamp. Akvariet har ikke kørt i mange uger. Og det opstår KUN når jeg sætter skummeren til , EFTER at skummeren har været tør.
Det kan godt være det har noget med de beskidte bobler - men, efter et 2-3 timer så er alt normalt igen. og i sådan et tilfælde bliver vi nød til at åbne for alt der kan åbnes i lejligheden også forlade stedet.

Det er bare underligt fænomen som jeg ikke finde svar på da det ikek sker hos andre end mig. Men renser i jeres skummer HELT CLEAN når i tager den fra, for det jeg gør er bare skyller den og tømmer koppen også på igen. Det er satme interessant og jeg vil til bunds med dette problem.
Skimmelsvamp kan man som ikke fagmand, ikke altid lugte.
At akvariet ikke har kørt ret længe, er desværre ikke en sikker indikator.
Jeg har været på vandskader i forbindelse med det store skybrud i Kbh. for et par år siden, hvor vi 2-4 uger efter skybrudet måtte skære alle vægge og træværk ned op til 70 cm fra gulv.
Dyhr har jo også, som han skriver, skadeservicefolk rendende fordi akvariet sprang læk for et par uger siden.
Desuden er det jo kun når skummeren kører, aerosolerne dannes. Det der er i skummeren er i den forbindelse underordnet. Jeg tror ikke på, at det er det der giver generne.

Skimmelsvamp er ikke noget man skal spøge med. Man kan blive ret dårlig af det. Hvis det er det der er problemet, skal du tage det alvorligt.

Du skriver jo, at der ikke er andre der har oplevet det samme som dig, ergo er det ikke ret sandsynligt at det har noget med selve skummeren, dens funktion eller det afskummede at gøre.
Var det skummeren der havde noget med det at gøre, ville andre have det samme problem.

Jeg håber du finder en løsning.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ikke for at kapre tråden... men har dog lige et spørgsmål! I mit Akvastabil Mk.II skab , er der som det eneste, to "udluftningshuller"... der er kommet en del mørke pletter der ligner mugpletter, ? er det bare at vaske det ned i Rodalon? selvfølgelig uden at spilde noget i sumpen.... :wink: der er jo til tider ret fugtigt i skabet, så jeg tænker om en blæser er nødvendigt?
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

MoG skrev:ikke for at kapre tråden... men har dog lige et spørgsmål! I mit Akvastabil Mk.II skab , er der som det eneste, to "udluftningshuller"... der er kommet en del mørke pletter der ligner mugpletter, ? er det bare at vaske det ned i Rodalon? selvfølgelig uden at spilde noget i sumpen.... :wink: der er jo til tider ret fugtigt i skabet, så jeg tænker om en blæser er nødvendigt?
Ja, det skulle være nok med Rodalon. Det er sandsynligvis bare noget svamp/mug. Rodalon slår almindelige svampe ihjel.
Evt kan du lige støvsuge det værste væk inden du vasker det af, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.

Også ja til den med en lille ventilator. Det er en god ide.

Erik

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ok.. tak Erik
Morten
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

smid noget ventilation på jeres skabe, der er mere fugt derinde end i selv kan se, og hvis i er bange for støj så køb noget kram som Notua eller lign.

http://www.coolerkit.dk/shop/noctua-nf- ... 1348p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

crazy seahorse skrev:
siqu skrev:Jeg tvivler på at det er skimmel svamp. Akvariet har ikke kørt i mange uger. Og det opstår KUN når jeg sætter skummeren til , EFTER at skummeren har været tør.

Skimmelsvamp kan man som ikke fagmand, ikke altid lugte.
At akvariet ikke har kørt ret længe, er desværre ikke en sikker indikator.
Jeg har været på vandskader i forbindelse med det store skybrud i Kbh. for et par år siden, hvor vi 2-4 uger efter skybrudet måtte skære alle vægge og træværk ned op til 70 cm fra gulv.
Dyhr har jo også, som han skriver, skadeservicefolk rendende fordi akvariet sprang læk for et par uger siden.
Desuden er det jo kun når skummeren kører, aerosolerne dannes. Det der er i skummeren er i den forbindelse underordnet. Jeg tror ikke på, at det er det der giver generne.

Skimmelsvamp er ikke noget man skal spøge med. Man kan blive ret dårlig af det. Hvis det er det der er problemet, skal du tage det alvorligt.

Du skriver jo, at der ikke er andre der har oplevet det samme som dig, ergo er det ikke ret sandsynligt at det har noget med selve skummeren, dens funktion eller det afskummede at gøre.
Var det skummeren der havde noget med det at gøre, ville andre have det samme problem.

Jeg håber du finder en løsning.

Erik
Du skriver en masse godt :)

Men det er ALLE der befinder sig i det rum som akvariet i som bliver syge.
Vi sad en aften 4 personer hyggede , og jeg skulle sætte min skummer til for første gang. Jeg troede at det bare var fordi vandet er nyt og blev blandet op med salt, at det bare skule køres igennem skummeren et par gange så ville den tunge luft forsvinde.. Lidt efter lidt begyndte vi at hoste, få hovedpine, blive søvnig. Jeg slukkede for den og vi kom ud af lejlgheden og sov hos min kamarat. Igennem natten, fik vi koldsved, svede ture, frøs, hostede så lungerne nærmes klappede sig sammen. Næste morgen tog jeg til lægen da det er mig som det var værest med, lægen var helt overrasket og forstod intet. han lyttede til mine lunger men der var intet selvom jeg stadig hostede. Og vi opdagede lidt næseblod da vi pudsede vores næser pga de var også stoppet. :(

Men det sker kun når skummeren bliver startet op efter den har været slukket i et døgn og tør. Efter 3-4 timer efter den så har været startet er alt normalt. Derfor, tør jeg ikke slukke det lort altså :/ Men jeg køber en stor pc blæser og sætter i skabet.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Tvivler på der er skimmelsvamp, efter som at der er sprit nye gulve på som er ½ år gamle, og vægene er blevet renoveret i samme omgang. der lugter af nyt træ.
I det hjørne hvor akvariet står, var vores spisebord engang, og akvariet har ikke kørt i mere end 3-4 uger nej. Tvivler på der kunne fordampe så meget vand til at danne skimmelsvamp selvom der bliver luftet ud i vores lille 25kvm stue 2 gange dagligt.

Var der skimmelsvamp så var den tunge luft der konstant, men det er KUN når skummeren bliver startet op fra den har været slukket og tør.
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Er den skummer skyllet igennem med en blanding af klor og ebola?
Det lyder godt nok slemt.
Søg og du skal lede.....
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Der må da være en venlig akvarist i området som kan kigge forbi og se på det.

Så - han kan sige om der er noget unormalt, inden du går videre til at indkalde svampebob....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Dyhr skrev:Er den skummer skyllet igennem med en blanding af klor og ebola?
Det lyder godt nok slemt.
Dyhr:

Nej skulle den det ?

Jeg havde taget skummeren op, og skyllede bare skummerkoppen med alm vand, ellers lod jeg resterne være på og indvenig. Rensede den ikke som sådan. Skummeren overnattede på badeværlset og næste dag jeg skulle sætte den til så kom det tunge luft.

Er der noget bestemt i forhold til rensing af skummere, eller førstegangs opstart af skummere som man skal inden man sætter den til sit akvarie. ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"