engelquist skrev:Kan der være skimmelsvampe i dit underskab...??
Måske en grundig afrensning med rodalon og udluftning i underskabet kunne hjælpe...
Jeg er enig med Engelquist. De symptomer du beskriver passer meget godt med de gener som skimmelesvamp kan give, så vidt jeg husker.
Det passer også meget godt med, at du oplever det når din skummer kører/har kørt.
Det er ikke selve skummeren der er problemet, men de aerosoler (luftbårne partikler, vanddamp) der kommer når boblerne brister.
Skimmelsvampesporer er uendeligt små og bæres fint rundt af disse aerosoler.
Bla derfor stopper man altid affugtere når der, i forbindelse med en vandskade, er konstateret skimmelsvamp netop for ikke at sprede sporerne.
Skal man affugte kører man med en speciel type affugtere (sorbtionsaffugtere vistnok benævnt). Disse skal sættes op af proffesionelle.
Har du skimmelsvamp kan du desværre ikke klare den med Rodalon, da det ikke slår skimmelsvamp ihjel.
Du kan bla bruge et produkt der hedder Protox Hysan. Det kan købes i større byggemarkeders proff. afdeling.
Det er dyrt. Sidst jeg købte det kostede det 1.150,00 for 5 L
Hvis du bor til leje, så kunne/bør du kontakte din udlejer og sige at du har mistanke om skimmelsvamp.
En fugtteknikker vil hurtigt kunne konstatere om det er tilfældet.
Sådan nogle fyre er dyre, det samme er den efterfølgende behandling - som man helst ikke skal give sig i kast med selv.
Vi har, i mit firma lavet flere af den slags behandlinger, men altid efter instrukser fra en fugtteknikker. Det er også ham der efter behandling skal udfærdige en attest på, at skimmelsvampen er fjernet.
Det gode ved det her er - hvis det er skimmelsvamp du har, at det som udgangspunkt er en forsikringssag og altså uden omkostninger for dig.
Men det giver selvfølgelig nogle gener mens det står på.
Erik