"Koge" levende sten

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

"Koge" levende sten

Indlæg af hellfish »

Det er stort i staterne at placere stenene mørkt og lade bakterier æde alt det organiske materiale over et par måneder med masser af vandskifte og derved gøre dem levende og fri for fosfat osv..

Jeg har ikke lige en tempereret garage at gøre dette i, kun et skur der følger temperaturen uden for ;). Jeghar fået fat på nogle døde sten som jeg gerne vil fjerne organisk materiale i, og så lave søjler af.
Hvordan har i gjort?
Har ingen lantanum at koge den i heller
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Koge" levende sten

Indlæg af Carsten »

Det er skam ikke kun i USA at man gør det på den måde. Samme metode bruges her. Desværre er et ord som tålmodighed ikke i højsædet her hjemme.
når de nu er døde, så læg dem i noget ferskvand i nogle dage for at løsne skidtet. Skyl dem derefter og giv dem så en omgang med højtrykspuleren.
Så er langt det meste af det skidt som kan komme væk fjernet.
Der efter smider du dem i saltvand, og modningen kan begynde.
Du kan sagens lade dem stå inden døre, der burde ikke komme nogen luft fra dem, da det meste organiske materiale er væk.

Hvis du vil fjerne fosfaten ved hjælp af Lanthium, så skal du nok bruge ganske meget, så jeg ville ikke bruge det fra start af, men først til sidst i processen.

Hvis du skla bruge Lanthium, så har jeg noget på lager.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Ja det jeg klar over, skulle bare lige bruge noget til at indlede mit indlæg med ;).. Fedt så kommer jeg dem i ferskvand til at starte med for at løsne .. Det var sådan set egentlig det jeg ville have bekræftet ! Har nu ikke problemer med tålmodigheden, nærmere pladsen synes ikke jeg kan have det stående i stuen og nattegraderne hæmmer vel nitrificeringsprocessen ??
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af hellfish »

Har ikke sat mig ind i lacl3 nok til jeg lige tør kaste mig ud i det :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg har prøvet at smide dem i en murebalje med ferskvand en sommer - det stank af råddenskab :shock:

Bagefter lå de hele vinteren på vores terrasse. Nu er de i baljen - og garanteret fri for glasroser :wink:
Besvar

Tilbage til "Dekoration"