ID af søstjerne
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2010
ID af søstjerne
Hej alle
Vi har inden for det sidste års tid, fået nogle små søstjerner. Kender I dem???
De små er ca. på størrelse med en 25 øre og de store på størrelse med en 2 krone.
Desunden er vi blevet usikker på, om disse små væsner er godt for vores balje, idet de inden for de seneste uger er begyndt, at spise nogle små Xenia skud??
Lad os høre hvad I siger.
Venlig hilsen
Kasper & Nanna.
Vi har inden for det sidste års tid, fået nogle små søstjerner. Kender I dem???
De små er ca. på størrelse med en 25 øre og de store på størrelse med en 2 krone.
Desunden er vi blevet usikker på, om disse små væsner er godt for vores balje, idet de inden for de seneste uger er begyndt, at spise nogle små Xenia skud??
Lad os høre hvad I siger.
Venlig hilsen
Kasper & Nanna.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Re: ID af søstjerne
Det er en Asterina. Der er flere forskellige slags; nogle er harmløse og andre gnasker i polypper og lignende. De er svære at skelne fra hinanden, så for at være på den sikre side kan I pille så mange ud som muligt manuelt.
Mvh Tobias
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Min tanke var også Asterina... Men var lidt i tvivl, pga udseendet.
Du kan evt. Købe dig en harlekin - reje, den spiser dem. Jeg har for en måneds tid siden købt sådan en Svend... Jeg havde pludselig fået mange Asterina søstjerner , men synes allerede at den har taget godt for sig!
Du kan evt. Købe dig en harlekin - reje, den spiser dem. Jeg har for en måneds tid siden købt sådan en Svend... Jeg havde pludselig fået mange Asterina søstjerner , men synes allerede at den har taget godt for sig!
Morten
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Asterina på størrelse med en 2-krone?
Så store har mine i hvert fald aldrig været...
Jeg tænker mere at det er de små sorte slangesøstjerner, det passer bedre i størrelsen, ved dog ikke hvad de hedder.
Jeg tænker mere at det er de små sorte slangesøstjerner, det passer bedre i størrelsen, ved dog ikke hvad de hedder.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Der er sindsygt mange arter af Asterina sp. så det skal nok passe at nogle af dem blive som en 2-krone.Mikkel E skrev:Asterina på størrelse med en 2-krone?
Mit råd er klart at forsøge at holde dem nede, de kan virkelig formerer sig eksplosivt og så begynder de altså at irritere korallerne. Jeg døjer med dem og fjerner nok min. 100 hver gang jeg skifter vand.
Men jeg vil ikke betegne dem som et slemt problem, jeg har haft dem meget længe og uden problemer(altså ikke typen der gnasker polypper), men jeg har alligevel observeret dem nogle gange hvor de kravler ovenpå og nede imellem Zoanthus sp., så jeg har dem lidt mistænkt for at spise polypper alligevel. Jeg ser det typisk når jeg i perioder har rigtig mange søstjerner.
Så holder du dem nede, evt. supplerer med en harlekinreje - så skal det nok gå

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2012
Jeg observerede så sent som i forgårs en lille grønlig Asterina, gnaske i en af mine Zoas. Vidste at de spiste de svampe der gror på mine levende sten, men har aldrig set dem æde polypper.. før nu 

-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2010
Ok, tak for svarene. Tror vi tynder lidt ud i antallet af dem.