"Dip" koraler, hvad bruger i?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

"Dip" koraler, hvad bruger i?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Som emnet antyder, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad i bruger til at "dyppe" jeres koraler med, inden i får dem i jeres tank :wink:

Jeg har ikke selv brugt det, men vil gøre det fremover inden jeg tilføjer nye koraler i mit system. Derfor vil jeg gerne høre om jeres erfaring.

Det kunne være rart at have nogle konkrete produkter at forholde sig til, inden jeg går ud og begynder og teste for mig selv.
Jeg ved at nogle er meget dyre, nogle meget billige men hvad er bedst at bruge og hvad får man mest ud af for sine penge? :K

Der er nok mange svar, men jeg er åben for en debat om emnet.

Jeg har set en del videoer om det, og kan se at forskellige typer koraler reagere forskelligt på at blive dyppet.

Men hvis i har nogle produkter i kender til og har erfaring med, så vil jeg med glæde høre om det :GO

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: "Dip" koraler, hvad bruger i?

Indlæg af Schwensen »

Min erfaring er godt nok stadig sparsom med dette produkt, men det virkede virkelig godt på de tre koraller, som jeg har behandlet i skiftet fra mit gamle akvarium og over i det nye. Det var dog ikke nogen SPS eller LPS koraller, men en sten med ricordeaskive, en gorgonier og en sarcophyton der fik behandlingen. Jeg har problemer med planarier i det gamle, og disse dryssede af korallen! Jeg lod den stå i blandingen i 15 min, som der forskrives, og har ikke set nogen planarier i det nye :) Det skulle desuden tage andre skadedyr.

Der skal ikke bruges ret meget af det; mener det er et pump (det er ligesom med en flydende sæbe) pr. 200 ml saltvand, som tages fra akvariet. Alle koraller står fint i dag :)
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Ikke så mange har budt ind her. Jeg har selv kun nogle få LPS, og de har alle fået ferskvandsdyp. Det fjerner en del småkravl, men desværre også alt det gode småkravl.

Se evt. en af mine ældre tråde, hvor jeg spørger om nogenlunde det samme:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=51094
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Selvom jeg har en flaske Coral-cure stående, så er den aldrig blevet brugt.
Et hurtigt ferskvand dyp, fjerner lige så meget som de fine dyre bade.
Det som mange af os har kæmpet med er Montipora spisende snegle, og de er så hårdføre at de ikke lader sig gå på af hverken jod dyp(coral-cure og andre) eller ferskvandsbade.

Hvis man dypper i ferskavand, så erdet jo stadigt muligt at fiske de gode smådyr op hvis man ønsker det.
De burde ikke være gået til efter 10-15-20 sekunder i ferskvand
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey,

Takker for jeres input :GO
Ikke for at være på tværs, men jeg har set (youtube) og læst flere steder (via google), at ferskvands dyp kan være meget skadelige (i nogle tilfælde tage livet af) mange koraler.

Jeg ved at Zoa er meget resistente overfor ferskvand, så der er nok ikke problemer med dem, men ved nogle sps og lps'er har jeg hørt om flere tab ved brug af ferskvand.

Spørgsmålet er så hvilke koraler som kan tåle det, hvilke kan ikke.

Jeg har ikke selv så meget forstand endnu, til at jeg tør tage chancen.

Egentlig havde jeg troet at de fleste "nørder"som os (undskyld udtrykket), ville have benyttet den slags "dip" flittigt :)

Jeg kan godt forstille mig at nogle af de billige produkter er ligeså gode som de dyre, men jeg har ikke selv prøvet nogen, så jeg havde håbet på nogle tips om hvilke produkter jeg kan forsøge mig med.

Hvis i har fundet tråde eller debat sider, om emnet andre steder på dansk eller engelsk, så må i da også gerne smide et link, hvis det ikke er noget i har personlige erfaringer med :h
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Hey,

Takker for jeres input :GO
Ikke for at være på tværs, men jeg har set (youtube) og læst flere steder (via google), at ferskvands dyp kan være meget skadelige (i nogle tilfælde tage livet af) mange koraler.
Der er ingen som siger at de koraller som er gået til ikke alligevel ville være smuttet. Og hvormange procent er det??
Det er jo altid let at skyde skylden på andet end det som måske er den korrekte årsag, nemlig at man har klokket i det et andet sted.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Der er ikke noget let dyp som "desinficerer" dine nye koraller -det eksisterere ikke.
Karantæne er den eneste måde at være sikker på at du ikke får uønskede skadedyr ind i systemet.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

nielsk skrev:Der er ikke noget let dyp som "desinficerer" dine nye koraller -det eksisterere ikke.
Karantæne er den eneste måde at være sikker på at du ikke får uønskede skadedyr ind i systemet.
+1 :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

nielsk skrev:Der er ikke noget let dyp som "desinficerer" dine nye koraller -det eksisterere ikke.
Det troede jeg faktisk at der var :oops:

Hvad gør i andre så? Har i et lille ekstra system stående og hvor længe har i jeres koraler / fisk i karantæne?

Jeg har lige prøvet at dyppe et par af mine "gamle" koraler i ferskvand.

Der kom nogle underlige små "reje lignende" transparente dyr ud ca 4 mm lange.
Jeg har mistænkt at have "skadedyr" i nogle af mine koraler.

Er der ikke nogle steder på nettet, hvor man kan læse om de små skadedyr man kan have i vandet?
Ligesom vi har lister med fisk og koraler, så er der måske et sted hvor vi kan de på de ting, som vi skal være obs på at skille os af med? :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="Petercw"]
Jeg har lige prøvet at dyppe et par af mine "gamle" koraler i ferskvand.

Der kom nogle underlige små "reje lignende" transparente dyr ud ca 4 mm lange.
Jeg har mistænkt at have "skadedyr" i nogle af mine koraler.

[quote]

Du har lige taget livet af x antal nyttige tanglopper
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har taget et par billeder af dem her:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=57184

Jeg troede faktisk at det var nogle små "skadedyr"? :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"