Røde slimalger
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Røde slimalger
Hejsa.... Jeg har nu haft mit første saltvandsakvarie kørende i et års tid. Alt har været gjort efter alle kunstens regler, har væbnet mig med tålmod og har høstet frugten heraf. Men da jeg for små tre måneder siden valgte at flytte mine sølle 30 liter til et 60 liters akvarie begyndte tingene at "halte" lidt. Man skulle jo tro at det med "større er bedre" ville holde stik, men ikke i denne kontekst.
Akvariet er fyldt med røde slimalger, og kan ikke blive dem kvit. Har forsøgt mig med målrette cirkulation samt et minimum af fodring, men ligelidt hjælper det.
Her er lidt info:
60 liter.
6 kg. LS
Hængefilter med LS
Tunze powerhead
INGEN skummer.
Af liv, udover det der har været med LS.
2 stk. Eremitter
1 Ocellaris
Er der nogen der kan fortæller mig hvordan jeg slipper af med disse forp.... alger, så ville jeg blive meget taknemmelig.
Skal gerne tage et billede af det, hvis dette skulle hjælpe til en løsning.
Takker på forhånd.
Mvh
Stefan
Akvariet er fyldt med røde slimalger, og kan ikke blive dem kvit. Har forsøgt mig med målrette cirkulation samt et minimum af fodring, men ligelidt hjælper det.
Her er lidt info:
60 liter.
6 kg. LS
Hængefilter med LS
Tunze powerhead
INGEN skummer.
Af liv, udover det der har været med LS.
2 stk. Eremitter
1 Ocellaris
Er der nogen der kan fortæller mig hvordan jeg slipper af med disse forp.... alger, så ville jeg blive meget taknemmelig.
Skal gerne tage et billede af det, hvis dette skulle hjælpe til en løsning.
Takker på forhånd.
Mvh
Stefan
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Røde slimalger
Slimalgerne skyldes altid at der er for meget næring i vandet.
Hvad er no3 og po4 niveauet?
Hvad for vand har du brugt?
Du kommer til at anskaffe dig en skummer. Det er pokkers vigtigt især i et så lille akvarie som det du har.
Hængefilteret hvad gavn gør det, lige nu?? Og hvorfor levende sten deri??
Prøv at fjerne den levende sten som er i filteret og kom en pose med Rowaphos i istedet for.
Men inden bør du lige have fået målt po4, og det med et ordenligt testsæt.
Der kan godt gå lang tid får end at algerne er væk, for der akn sidde meget po4 i stenene, og rowaen skal skiftes et par gange - sandsynligvis
Hvad er no3 og po4 niveauet?
Hvad for vand har du brugt?
Du kommer til at anskaffe dig en skummer. Det er pokkers vigtigt især i et så lille akvarie som det du har.
Hængefilteret hvad gavn gør det, lige nu?? Og hvorfor levende sten deri??
Prøv at fjerne den levende sten som er i filteret og kom en pose med Rowaphos i istedet for.
Men inden bør du lige have fået målt po4, og det med et ordenligt testsæt.
Der kan godt gå lang tid får end at algerne er væk, for der akn sidde meget po4 i stenene, og rowaen skal skiftes et par gange - sandsynligvis
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Som sædvanlig helt enig med Carsten.
Men udover det Carsten skriver så er det af mine egne erfaringer har jeg oplevet at, også cirkulation og varmestyrring der har været det bedste mod røde slim alger.
Er du gået fra 30 liter til 60 liter med samme cirkulation?
Hilsen
Niels
Men udover det Carsten skriver så er det af mine egne erfaringer har jeg oplevet at, også cirkulation og varmestyrring der har været det bedste mod røde slim alger.
Er du gået fra 30 liter til 60 liter med samme cirkulation?
Hilsen
Niels
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
NO3= 0, har altid fået at vide at PO4 er unødvendigt for mit akvariehold, men nu bliver jeg da i tvivl. Det er også her på forum jeg er blevet opfordret til at benytte levende sten i mit filter frem for andre medier. Du må så lige hjælpe mig lidt, hvad er Rowaphos? Men alt tyder på at jeg skal have fat i et PO4 test set.
Jeg bruger vand fra hanen da jeg har fået at vide af andre i området er dette er "lige i skabet", men kan da være jeg skal overveje noget osmose vand i stedet?
Min temp ligger på 25*C og nej mit powerhead er vokset med akvariet. Dette er et Tunze nanostream, det flytter 1800 l vand i timen.
Jeg bruger vand fra hanen da jeg har fået at vide af andre i området er dette er "lige i skabet", men kan da være jeg skal overveje noget osmose vand i stedet?
Min temp ligger på 25*C og nej mit powerhead er vokset med akvariet. Dette er et Tunze nanostream, det flytter 1800 l vand i timen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det med at du ikke skal bekymre dig om po4, må være noget du har misforstået.Stefan J skrev:NO3= 0, har altid fået at vide at PO4 er unødvendigt for mit akvariehold, men nu bliver jeg da i tvivl. Det er også her på forum jeg er blevet opfordret til at benytte levende sten i mit filter frem for andre medier. Du må så lige hjælpe mig lidt, hvad er Rowaphos? Men alt tyder på at jeg skal have fat i et PO4 test set.
Rigtigt mange problem i hobbyen bunder ud i et forhøjt indhold af no3 og po4
Nu er der kun en som kender dit setup og det er dig, men hvis en levende sten i filteret kan gøre nogen forskel, så kører du lige på grænsen til det umulige. Med mindre filteret er fuldstændigt over dimisioneret.
Find en plads i akvariet til de/den levende sten fra akvariet, og find noget andet at komm i filteret. En lille pose med Rowaphos vil nok være smart. Rowaphos er det ultimative inde for fosfatfjerner lige nu. Du kan også få noget nitrat fjerner til at komme i filteret.
Og se nu at få fat i en skummer! Mange af problemerene som skyldes for meget næring i vandet stammer fra en fordårlig afskumning.
Du oplyser ikke noget om hvor i landet du kommer fra, så det er svært at vurdere om vandet er godt nok fra hanen, men de fleste vinder altid noget ved at bruge osmosevand.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Jer er også enig med Carsten.
Po4 og No3 er nogle af de vigtigste næringsstoffer at holde styr på i et saltvandsakvarie.
Kom gerne med et billede, bare for overblikkets skyld.
Husk at ikke alle testsæt til PO4 kan bruges (Det vil være surt at bruge penge på noget der ikke kan bruges
)
Rowaphos er et filtermedie der bruges til at nedbringe PO4. Det binder PO4 og skal skiftes med jævne mellemrum for at virke
Man kan fx have det liggende i en filtersok.
Po4 og No3 er nogle af de vigtigste næringsstoffer at holde styr på i et saltvandsakvarie.
Kom gerne med et billede, bare for overblikkets skyld.
Husk at ikke alle testsæt til PO4 kan bruges (Det vil være surt at bruge penge på noget der ikke kan bruges

Rowaphos er et filtermedie der bruges til at nedbringe PO4. Det binder PO4 og skal skiftes med jævne mellemrum for at virke

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Der er såmænd ikke noget jeg har misforstået Carsten, er blot blevet fejlinformeret. Det gør det ikke mindre trist.
Skummer skal jeg absolut sørger for, og det bliver ASAP. Mht. filtermedie går jeg efter jeres råd og erhverver mig noget rowaphos. Hvor ofte skal dette udskiftes?
Jeg skal så lige høre om der findes en skummer som kan køres uden overløb? Ellers skal jeg jo til at smide min lille balje i "tørdok". :/ Heraf skal jeg nævne at jeg har benyttet mig af Rio's nano skummer, og det er absolut ikke noget jeg vil bruge igen.
Skal nok lige tage et par billeder af det imorgen, hvis tid er. Tager derfra imod alle råd.
Skummer skal jeg absolut sørger for, og det bliver ASAP. Mht. filtermedie går jeg efter jeres råd og erhverver mig noget rowaphos. Hvor ofte skal dette udskiftes?
Jeg skal så lige høre om der findes en skummer som kan køres uden overløb? Ellers skal jeg jo til at smide min lille balje i "tørdok". :/ Heraf skal jeg nævne at jeg har benyttet mig af Rio's nano skummer, og det er absolut ikke noget jeg vil bruge igen.
Skal nok lige tage et par billeder af det imorgen, hvis tid er. Tager derfra imod alle råd.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Doseringsmængden står på bøtten, men jeg ville nok lige måle om det er det der er problemet, før du starter "behandlingen" 
Der findes en del løsninger til indevendige og hængende skummere, men jeg har ikke erfaring med nogle af dem, og ved ikke hvordan de forskellige modeller er. Her er der nogle andre med nano der skal på banen

Der findes en del løsninger til indevendige og hængende skummere, men jeg har ikke erfaring med nogle af dem, og ved ikke hvordan de forskellige modeller er. Her er der nogle andre med nano der skal på banen

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Uden at have erfaring med nogen af dem, så er der tunzes 9002 og 9004 skummere, som jeg mener begge har en form for overløb, så du ikke behøver at lave dette i dit akvarium.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Virum
Når du fjerner de røde slim alger kommer de så frem det samme sted? ....eller er de bare overalt?
Hilsen
Niels
Hilsen
Niels
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Jeg troede at jeg skulle betragte rowaphos som et generelt filtermedie som erstatning for de levende sten jeg oprindeligt blev anbefalet. Er der så nogen der kan anbefale et godt filtermedie til mit hængefilter frem for de LS? Dette ville jeg virkelig gerne gøre mere effektivt.
Algerne kommer hovedsageligt der hvor lyset er kraftigst, muligvis logisk, dette er det eneste umiddelbare mønster jeg kan se. Når jeg fjerner dem er de tilbage efter en dag eller to.
Jeg har set på Tunce DOC 9002, tror muligvis også den kan kører uden overløb. Den er dog meget dyr, så hvis nogen ligger inde med denne brugt skal i ikke holde jer tilbage fra at kontakte mig.
Henter et PO4 test sæt i løbet af dagen, så smider jeg lige en melding på udfaldet.
Algerne kommer hovedsageligt der hvor lyset er kraftigst, muligvis logisk, dette er det eneste umiddelbare mønster jeg kan se. Når jeg fjerner dem er de tilbage efter en dag eller to.
Jeg har set på Tunce DOC 9002, tror muligvis også den kan kører uden overløb. Den er dog meget dyr, så hvis nogen ligger inde med denne brugt skal i ikke holde jer tilbage fra at kontakte mig.

Henter et PO4 test sæt i løbet af dagen, så smider jeg lige en melding på udfaldet.
- Pontoppidan83
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
Hej Stefan,
Jeg har en 9002 liggende. Smid en pb hvis det har interesse
Jeg har en 9002 liggende. Smid en pb hvis det har interesse

Mvh Rasmus
Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
Egen tråd (360L med 2x pacific sun black python 160w LED)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=55879
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Men lad for gud skyld vær med at købe et Salifert. Det duer kun til at konstatere om der er vand i akvariet.Stefan J skrev: Henter et PO4 test sæt i løbet af dagen, så smider jeg lige en melding på udfaldet.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Modtaget Carsten, tak for råddet. Kan først hente det imorgen og regner med at købe et JBL test sæt.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Levende sten og skummer er jo vores grundliggende filter... LS indeholder jo de bakteriekulture der nedbryder bla. Nitrit (NO2) til Nitrat (NO3). (Det er det nitrogene kredsløb og derved et biofilter...)
Og en skummer både ilter vandet og fjerner mekanisk en stor del, før det bliver nedbrudt til div stoffer som f.eks. NO2...
ROWAPHOS er KUN til at fjerne PO4 med...
Macroalger + lys fra f.eks LED spot, tager både NO3 og PO4, men skal holdes for sig selv i en sump, da de ellers hurtigt kan overgror akvariet...
Så god cirkulation + Levende sten + masser af ilt er vigtigt, og er der så stadigvæk problemer med for meget PO4 og/eller NO3, må man benytte flere metoder som f.eks. det nævnte Rowaphos filter medie...
Det er IKKE en god idé at bruge noget carbon, som Biopellets, VSV, Vodka eller lign., når man har cyano, da man derved osse fodre cyano'en...

Og en skummer både ilter vandet og fjerner mekanisk en stor del, før det bliver nedbrudt til div stoffer som f.eks. NO2...
ROWAPHOS er KUN til at fjerne PO4 med...
Macroalger + lys fra f.eks LED spot, tager både NO3 og PO4, men skal holdes for sig selv i en sump, da de ellers hurtigt kan overgror akvariet...
Så god cirkulation + Levende sten + masser af ilt er vigtigt, og er der så stadigvæk problemer med for meget PO4 og/eller NO3, må man benytte flere metoder som f.eks. det nævnte Rowaphos filter medie...
Det er IKKE en god idé at bruge noget carbon, som Biopellets, VSV, Vodka eller lign., når man har cyano, da man derved osse fodre cyano'en...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Sættet fra JBL er IMO heller ikke noget værd.Stefan J skrev:Modtaget Carsten, tak for råddet. Kan først hente det imorgen og regner med at købe et JBL test sæt.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand