Hjælp til rørføring til sump på 12L pico/nano
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Hjælp til rørføring til sump på 12L pico/nano
Jeg får snart udstyr til at få lavet mit 12L projekt. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal gå efter at få en sump på akvariet.
Hvis jeg skulle have sump på, ville det blive en 9-12L sump.
Mit problem er dog at jeg ikke helt ved hvordan jeg skulle kunne lave rørføring. Mine bekymringer er: (skal nok lige siges at jeg aldrig har lavet rørføring før)
- Den mindste størrelse PVC jeg har set er 25mm, som virker ret voldsomt, til så lille et akvarie.
- Hvor mange huller vil jeg skulle bruge? Normalt er 3 jo anbefalet, men ville jeg kunne nøjes med et eller to?
- 25mm er meget for returpumpen, som jo ikke skal være ret stor. Kan man evt. bare bruge en gummislange, som føres op igennem nedløbsrøret?
- Vil prisen på PVC blive helt overdrevet til så lille et system? Det hele virker lidt dyrt, og jeg ved ikke hvor lidt jeg kan nøjes med.
Nogen der har nogle ideer til hvordan jeg kunne gøre dette? Eller holdninger til om jeg burde? Eller bare gode råd omkring billig rørføring?
Planer og ideer er meget velkomne.
Hvis jeg skulle have sump på, ville det blive en 9-12L sump.
Mit problem er dog at jeg ikke helt ved hvordan jeg skulle kunne lave rørføring. Mine bekymringer er: (skal nok lige siges at jeg aldrig har lavet rørføring før)
- Den mindste størrelse PVC jeg har set er 25mm, som virker ret voldsomt, til så lille et akvarie.
- Hvor mange huller vil jeg skulle bruge? Normalt er 3 jo anbefalet, men ville jeg kunne nøjes med et eller to?
- 25mm er meget for returpumpen, som jo ikke skal være ret stor. Kan man evt. bare bruge en gummislange, som føres op igennem nedløbsrøret?
- Vil prisen på PVC blive helt overdrevet til så lille et system? Det hele virker lidt dyrt, og jeg ved ikke hvor lidt jeg kan nøjes med.
Nogen der har nogle ideer til hvordan jeg kunne gøre dette? Eller holdninger til om jeg burde? Eller bare gode råd omkring billig rørføring?
Planer og ideer er meget velkomne.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vejle - Downtown
- Kontakt:
Omkring det med rørføringen gennem gummislange skulle jeg ikke kunne se nogen forhindring i. Ikke andet en gummislange har det med at rulle sig "sammen"- i hvert fald det jeg har
det er i hvert fald ikke glad for at være lige hehe

Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
http://koiimport.dk/ har PVC ned til 16 mm, der er da lidt bedre.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2006
Og akvarieudstyr har ned til 10 mm. http://akvarieudstyr.dk/database/vis_pr ... ktID=14775
Men det er begrenset hvad man kan få dertil, så som vinkler, kuglehaner etc.
I princippet kan du nøjes med ét hul, men så skal du føre returrøret op over akvariet, men om det er smart er en smagssag.
Men det er begrenset hvad man kan få dertil, så som vinkler, kuglehaner etc.
I princippet kan du nøjes med ét hul, men så skal du føre returrøret op over akvariet, men om det er smart er en smagssag.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2006
Så har du ikke ledt længe nok
http://koiimport.dk//group.asp?group=84
Hvor mange l/t. regner du med pumpen skal være på?

Hvor mange l/t. regner du med pumpen skal være på?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vejle - Downtown
- Kontakt:
hehe- Carsten- Tålmodighed er jo en slem ting.. Når først man er kommet igang med det ene, kommer det andet meget hurtig og det skal bare ske nu hehe
Henrik - Stay positive
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Jeg ville vælge noget mindre kompliceret.
Det er alligevel begrænset hvad du kan holde i så få liter, derfor ingen grund til skummer (IMO)
Et hængefilter eller lign. ville være mit valg. fx: http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=112
Det er alligevel begrænset hvad du kan holde i så få liter, derfor ingen grund til skummer (IMO)
Et hængefilter eller lign. ville være mit valg. fx: http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=112
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hej Boris, nu kommer der faktisk en skummer i, endda en motorskummer. Den er ikke ret stor så den ville også kunne stå i et overløb, men det ville jo være mere elegant med den i en sump...og der ville jeg også bedre kunne lave en bobbelfælde, det bliver lidt besværligt i det lille overløb (især når silikonesprøjter er så kæmpe store).
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Ok, så her har jeg et forslag til hvordan jeg kunne forestille mig at lave min rørføring... Men da jeg aldrig har prøved det før, vil jeg gerne have input på det...
- Ved kun at have et rør i overløbet skulle jeg gerne undgå at overløbet skal være så stort.
- Den udstrømmer kan jeg skule bag de levende sten, og skulle samtidig undgå for mange vikler på min returpumpe.
- Når retur er tyndere end nedløb, skulle jeg gerne undgå at nedløbet ikke kan følge med.
- Jeg ville gerne have plads til et mini-refugie, men ved ikke helt om jeg får plads til det i en 12L sump...
- Jeg ved ikke om bobelfælden som den er på tegningen vil være effektiv nok.
Ser det fornuftigt ud? Noget jeg kan gøre bedre?

- Ved kun at have et rør i overløbet skulle jeg gerne undgå at overløbet skal være så stort.
- Den udstrømmer kan jeg skule bag de levende sten, og skulle samtidig undgå for mange vikler på min returpumpe.
- Når retur er tyndere end nedløb, skulle jeg gerne undgå at nedløbet ikke kan følge med.
- Jeg ville gerne have plads til et mini-refugie, men ved ikke helt om jeg får plads til det i en 12L sump...
- Jeg ved ikke om bobelfælden som den er på tegningen vil være effektiv nok.
Ser det fornuftigt ud? Noget jeg kan gøre bedre?

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Synes da egentlig det ser meget fornuftigt ud, men er der virkelig plads til "alt" det i så lille en sump?? Hvad er det for en skummer samt returpumpe du har?? Bobbelfælden tror jeg nok skal virke.. Jeg havde det i samme stil på mit gamle og det virkede ganske fint. 

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det er en super lille Current USA "Fission" motorskummer, jeg har lige testet den idag, den ser ud til at lave god skum og er 15-20 cm høj og stadig rimelig slank.
Jeg ved ikke helt hvilken returpumpe jeg skal vælge, men der er mange muligheder, men har ikke helt styr over hvor maget tab af styrke man har med en halv meter løft...
Jeg vil helst undgå for mange filtersvampe... Kan også prøve at lave mere bobelfælde... Det er jo bare om jeg så kan få plads til refugie.... ellers må jeg flytte osmosevandet ud af sumpen og bare have en beholder ved siden af akvariet...
Jeg ved ikke helt hvilken returpumpe jeg skal vælge, men der er mange muligheder, men har ikke helt styr over hvor maget tab af styrke man har med en halv meter løft...
Jeg vil helst undgå for mange filtersvampe... Kan også prøve at lave mere bobelfælde... Det er jo bare om jeg så kan få plads til refugie.... ellers må jeg flytte osmosevandet ud af sumpen og bare have en beholder ved siden af akvariet...