HÆNDELSESFORLØB
I onsdags kom kæresten hjem fra arbejde. Hun synes der lugtede af brændt elektronik i lejliheden henne ved akvariet.
Efter hun havde været hjemme i 30-60 minutter blev stanken værre.
Tunze osmolatoren begyndt at give en permanent hyle-tone og den lyste rødt.
Hun ringede til mig, da jeg arbejde sent. Jeg sagde at hun skulle tage strømmen fra osmolatoren.
Jeg kom hjem og kiggede på tingene og der virkede osmolator osv. som det skulle. MEN der lugtede stadigvæk af brændt / kortsluttet elektronik.
Jeg besluttede mig for at afkalke Tunze osmolatoren (den lille hvide pumpe). Puttede den ned i en kop med halvt eddiekesyre og vand i 20 min. Jeg lod den faktisk også kørre i 5 sek, for at få afrenset den inden i. Derefter satte jeg den ned i en 25 liters ferskvands-dunk som jeg plejer at bruge til vandpåfyldning.
Den pumpe har ellers kørt upåklageligt, men jeg tror det er et par år siden jeg har afkalket den.
MEN allerede daen efter begyndte akvarievandet at være hvidligt og alle koraller er svundet ind til nærmest ingenting + stenkoraller bliver hvidlige og smider alt. Selv "kenyatræer" og skiver er skrumpet ind til små mønter. Fiskene svømmer rundt og virker ok.
Bubbelking skummeren arbejder på højtryk og koppen er fyldt godt op med snask på kun disse få dage.
Har ikke haft tid til at måle vandværdier, men har sat 100 frisk liter saltvand over til at blive opvarmet.
HVAD er gået galt?
Jeg bruger vandhanevand og har gjort det i 3 år uden nogen problemer, men kan kalken få pumpen til at stoppe og brænde sammen?
Hvorfor sagde Tunze-osmolator styreenheden Biiiiiiiiiiiiip selvom vandniveauet var ok?
Er det eddiekesyren fra pumpen?
Kan der være nogle tungmetaller fra tunzepumpen?
Kan det være noget andet elektronik-knas der har lækket og som er sivet ud i akvariet?
Kan aktivt kul hjælpe på noget? Jeg har flere æsker liggende men har aldrig brugt det?
Skal jeg koble VODKA og ROWAPHOS på igen? Har slået det fra i ½ år, da det har kørt fint uden.
Hvad skal jeg gøre??
Det er godt nok sygt ærgeligt dette her show