Hej,
Tak. Ja jeg havde 1 krav da jeg besluttede mig for at lave saltvand (ok konen var med inde over siden det står midt i stuen på et gammelt møbel). Minimalt udstyr i akvariet og absolut lydløst. Dvs et powerhead og ikke så meget andet.
Så undersøgte jeg lidt, og fandt ud af mange havde gode erfaringer med nano setups uden
skummer, men med 10-15%
vandskift i ugen. Ok det er jo til at klare med så få liter (1 spand vand). Ugentlig
vandskift har også den fordel at de fleste ting tilsættes igennem saltet.
Så tænkte jeg over hvordan man kunne lavet en lukket
sump. Efter at have tænkt over det nogen tid kom jeg frem til det jo bare er et spandfilter med ind og udgang. Overvejede at lave
lys inden i filteret og så en anden der havde lavet det. Meeen jeg vil godt kunne se min algae samt jeg ville gerne have max plads til denitrificerence bakterier. Fra mit planteakvarie havde jeg konstant problemer med 0 no3, selv med mange
fisk. Der har jeg et stort (eheim 2080) filter, og bakterierne spiser altså en del nitrat. Der tilsætter jeg store mænger nitrat. Så ideen var at lave det på samme måde for saltvand, men med det formål at få no3 på 0.
Så kom fosfat og jeg kiggede på den her phosban reactor. Den er ret stor til så lille et
akvarie, og normalt fyldes den kun halvt op. Så jeg satte bare en makro alge i med lidt skumgummi imllem og
lys på. Jeg vil dog næsten tro at den reaktor ikke er nødvendig med
vandskift.
Dvs setup er følgende:
Indsug
akvarie->indgang eheim->filter vat->purigen->denitrate (2 kurve)->eheim udgang->phosban reactor indgang->phosguard->makro algae->tilbage til akvariet
Dvs pumpen i eheim filteret driver systemet.
Jeg skifter det filtervat en gang i ugen når jeg skifter vand. I mit planteakvarie skifter jeg allerede 180L om ugen, så de ekstra 10L med salt er til at overse.
Akvariet er 90x30x20 (Ada 90F). Filter er eheim 2073 (overdimensioneret), indsug og udsug er i glas,
Lys er 2x24W T5HO 18k med reflektor og ca 30 Blå dioder (trenden.dk, billigt).
Lys i skabet til alge er en normal 2700k sparepære, 11w.
Men der er også en ulempe og det er at ved
vandskift skal man passe på at niveauet ikke komme under de højst placerede
koraller. Jeg har en enkelt som jeg lige flytter når jeg skifter vand.
Julegaven håber jeg bliver en Seneye..det ser dog for fedt ud for en IT nørd som mig.