Kan i ikke dele lidt erfaringer med begge dele, sidst startede jeg bare op på udelukkende levende sten og levende sand.
Edit: akvariet er fyldt med vand og igang med at blande salt i, så hurtige råd er guld værd lige nu

+1Petercw skrev:Hey,
Alt afhængig af hvor stor baljen er, så ville jeg komme en eller to hårdføre fisk i (fx et par klovnefisk)
Hele essensen er blot at der skal tilføres nogle affaldsstoffer, som bakterierne kan leve af![]()
Om det er affaldsstoffer fra en reje/fisk i forrådnelse eller om det er en levende fisk som udleder affaldsstoffer i vandet, det er bakterierne ligeglade med.
Det er op til hvad du synes er nemmest at håndtere.
Personligt synes jeg det er sjovere at se på nogle fisk, end en død reje der rådner
Det tror jeg ikke vil fungere, for bakterierne skal bruge ammonium for at starte processen op. Og det tvivler jeg på biopellets hjælper med.Schwensen skrev:Kan det ikke give samme "boost", hvis man starter op med biopellets som føde til bakterierne, og så starte med en eller to levende sten for at tilføje bakterierne? Dette overvejer jeg hvert fald i mit nye system.
Nemmerlig havde håbet på du ville komme med lidt info, tak KennethBirkefeldt skrev:Som skrevet i en anden tråd, så har jeg brugt produktet da jeg startede op for godt en måned siden.
Hvor stort er dit akvarie? Hvis det er under 300liter så skal du nok nøjes med én fisk, og hvis det er større så vil to fisk nok være passende. I meget store akvarier er to fisk måske ikke nok.JaizEdelmann skrev:Hold da op så kom der sgu nogen svar
Altså Så hvis man skal bruge det middle der så smider jeg 2 klovnfisk i nu inden cycle også hælder jeg bare det middle mens fiskene er i om et par dage?
så den for nogen måneder siden men er igang med at se den igen så jeg lige for lidt mere information, jeg har 420liter i display og omkring 150liter i sumpen ca.Birkefeldt skrev:Hvor stort er dit akvarie? Hvis det er under 300liter så skal du nok nøjes med én fisk, og hvis det er større så vil to fisk nok være passende. I meget store akvarier er to fisk måske ikke nok.JaizEdelmann skrev:Hold da op så kom der sgu nogen svar
Altså Så hvis man skal bruge det middle der så smider jeg 2 klovnfisk i nu inden cycle også hælder jeg bare det middle mens fiskene er i om et par dage?
Men du skal putte fisk og bakterier i på samme tid. Ikke fiskene først. Har du set den video jeg linkede til tidligere?
Mvh Kenneth