ozon eller uv...?? hvad er bedst
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5560 Aarup
- Saltvand siden?: 2009
ozon eller uv...?? hvad er bedst
ja som der står i overskiften, hvad er bedst uv eller ozon, og hvad er forskellen....??
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Re: ozon eller uv...?? hvad er bedst
Ved ikke hvad der er bedst, men Ozon er O3-molekyle, der er pisse giftigt da det er meget reaktionsvilligt, men også meget ustabilt.
UV i dette tilfælde er UVC-stråling, der dræber alle mikro-organismer (samme stråling der giver os solskoldning)
Jeg ved ikke om man kan få en kombi til akvariebrug, da UVC-bestråling af O2 (ilt) giver O3. Tror det desværre ikke.
UV i dette tilfælde er UVC-stråling, der dræber alle mikro-organismer (samme stråling der giver os solskoldning)
Jeg ved ikke om man kan få en kombi til akvariebrug, da UVC-bestråling af O2 (ilt) giver O3. Tror det desværre ikke.
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
nej tror heller ikke man kan få en kombi, det var mere om det ene var bedre end det andet, og hvor mange watt tro du man ska op på, jeg har f.eks 240 l + 128 l sump, har 3 kirurger, klovne, og div. sps (monti, acropora og seriatepora) og lps og zoantus...
har kigget på nogle på 38 watt, men er det i overkanten eller skal man højere op.... havde tænk mig den skulle sidde på tilbageløbspumpen som køre med ca. 700 l/t.....
har kigget på nogle på 38 watt, men er det i overkanten eller skal man højere op.... havde tænk mig den skulle sidde på tilbageløbspumpen som køre med ca. 700 l/t.....
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Jeg har ingen erfaring med nogle af systemerne i akvariesammenhæng.
Jeg synes dog at have hørt at man skal lidt op i størrelse, for at have en effekt af UV. Altså er de små på 10w ubrugelige. Men dette er bare hvad jeg har hørt. Det er nok bedst hvis der kommer nogle på banen der kører med systemerne selv
Jeg synes dog at have hørt at man skal lidt op i størrelse, for at have en effekt af UV. Altså er de små på 10w ubrugelige. Men dette er bare hvad jeg har hørt. Det er nok bedst hvis der kommer nogle på banen der kører med systemerne selv

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
ja vi må nok bare vente til der er andre end os der sidder og nørder forum her om formiddagen... 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du behov for det?? Har du alger eller er fiskene befængt med pletter??
Hvis ikke, så ville jeg slet ikke tænke i de baner, og bruge pengene til noget andet.
Det siges dog at ozon kan få vandet til at se klarere ud
Hvis ikke, så ville jeg slet ikke tænke i de baner, og bruge pengene til noget andet.
Det siges dog at ozon kan få vandet til at se klarere ud
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
min hvidbrystet har en del pletter, spiser dog stadig og har også mave, men har altså en del platter, og så var det også for at få vandet til at se lidt klarer ud, har nemlig lidt "grums" svævende rundt....
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Ja der sker ikke nok på forummet, her om formiddagenchris paarup skrev:ja vi må nok bare vente til der er andre end os der sidder og nørder forum her om formiddagen...

Man kan bare sidde og opdatere hele tiden uden resultat

@ Carsten
Tager UV også de alger der sætter sig på ruden?
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
[quote="mikkeljacobsen89]
Tager UV også de alger der sætter sig på ruden?[/quote]
Når de svæver rundt i akvariet så ja, men når de sætter sig nej.
Tager UV også de alger der sætter sig på ruden?[/quote]
Når de svæver rundt i akvariet så ja, men når de sætter sig nej.
Uv filter er godt at have sat til systemet, så kan man tænde hvis der opstår noget eller man indkøber nye fisk, eller har svære fisk så er uv godt. Ang ozon så tager det gult vand som uv mm og forhøjer selvfølgelig også redox værdien. Hvis der skal slås parasitter ihjel så skal man højt i W og T5 uv rør svarer til meget mere end de små rør, og flow gennem uv har også noget at sige, mindre flow mere kontakt tid i uv.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
okay, lyder godt jesper, men har hvidbrystet kirurg, palet, gul, og cola kirurg... men hvor lang tid om dagen kan/skal det køre, tænker om det skal køre konstant, 10 timer eller 2x5 timer.....
Kommer lidt an på hvor stort uv er, og om behovet er der ? Men har fiskene parasitter så ville jeg starte langsomt op med uv 2-3 timer om dagen og se om det hjalp, ellers flere timer. Perioden skal vare noget tid da nogle parasitter forlader fisken for at yngle, og derefter kommer de igen og som regel flere af slagsen. Men husk uv og ozon tager også de gode bakterier/kulturer i akvariet.chris paarup skrev:okay, lyder godt jesper, men har hvidbrystet kirurg, palet, gul, og cola kirurg... men hvor lang tid om dagen kan/skal det køre, tænker om det skal køre konstant, 10 timer eller 2x5 timer.....
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
okay, takker jesper, godt med lidt guldkorn...
ville 36 watt være ok eller for lidt/meget, og skal den sidde på tilbageløbspumpen fra sumpen...??

ville 36 watt være ok eller for lidt/meget, og skal den sidde på tilbageløbspumpen fra sumpen...??
36w lyder fint, men kommer an på om det er t5 rør eller de korte rør ? Det uv jeg lige har solgt var 39w men var 80-90cm lang. Du kan sætte uv på retur og sætte en kuglehane på så du kan styre flow og lukke hvis der ikke er behov for uv, og rengøre uv systemet.chris paarup skrev:okay, takker jesper, godt med lidt guldkorn...![]()
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Ozon og UV har slet ikke tilnærmelsesvis samme funktion eller formål i akvarier.
UV siges at kunne hjælpe på parasitter og svævealger.
Ozon nedbryder opløste biologiske stoffer.
Jeg kører selv med ozon. Jeg har bemærket, at afskumningen lugter langt mere modbydeligt og der er mere af det end tidligere. Samtidig har jeg opnået en betydelig effekt på vandets klarhed.
Jeg har godt nok et stort UV liggende men jeg har aldrig brugt det. Det er imho lidt noget voodoo.
/Kim
UV siges at kunne hjælpe på parasitter og svævealger.
Ozon nedbryder opløste biologiske stoffer.
Jeg kører selv med ozon. Jeg har bemærket, at afskumningen lugter langt mere modbydeligt og der er mere af det end tidligere. Samtidig har jeg opnået en betydelig effekt på vandets klarhed.
Jeg har godt nok et stort UV liggende men jeg har aldrig brugt det. Det er imho lidt noget voodoo.
/Kim
Uv er på ingen måde woodoo. Vil næsten sige det er russisk rulette ikke at bruge det hvis man har sarte fisk eller vil indkøbe nogle
Ang ozon så giver det klart vand som kul gør og ja skummeren skummer mere,
Uv filter er dokumenteret parasit dræbende, det er ozon ikke men mange mener det også tager parasitter inklusiv mig selv. Jeg vil klart anbefale UV frem for ozon hvis vi snakker parasitter.

Ang ozon så giver det klart vand som kul gør og ja skummeren skummer mere,
Uv filter er dokumenteret parasit dræbende, det er ozon ikke men mange mener det også tager parasitter inklusiv mig selv. Jeg vil klart anbefale UV frem for ozon hvis vi snakker parasitter.
Jeg kan stå inde for denne, den virker kraftig men det skal den være for at tage parasitter og den virkerchris paarup skrev:okay super... havde sådan en i tankerne...
http://www.fish-street.com/coralife_36w ... ory_id=102

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/uv/d ... 0-ltr.html
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
okay super, kigger nærmere på det...
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Begge dele kan bruges.
UV er stærkest til at tage fx parasitter(i hvert fald på vores hobbyniveau) men du skal op i watt/belysningstid for at have en ordentlig effekt.
Ozon bruges primært ift. at holde vandet klart - tænk på det som en slags ekstra klistrede luftbobler i skummeren. Men det er også med til at øge iltindholdet i akvariet(hæve pH), nedbryde NO2, samt at slå bakterier ihjel. Sidstnævnte er ikke nødvendigvis en fordel og derfor anbefales det heller ikke at have fx. Biopellets reaktor lige efter en skummer der kører med ozon, da det simpelthen dræber bakterierne i pelletsreaktoren. Det kommer naturligvis an på koncentrationen af Ozon, fx bruger man på nogle vandværker, ozonreaktorer til at holde Kim-tallet nede.
UV er stærkest til at tage fx parasitter(i hvert fald på vores hobbyniveau) men du skal op i watt/belysningstid for at have en ordentlig effekt.
Ozon bruges primært ift. at holde vandet klart - tænk på det som en slags ekstra klistrede luftbobler i skummeren. Men det er også med til at øge iltindholdet i akvariet(hæve pH), nedbryde NO2, samt at slå bakterier ihjel. Sidstnævnte er ikke nødvendigvis en fordel og derfor anbefales det heller ikke at have fx. Biopellets reaktor lige efter en skummer der kører med ozon, da det simpelthen dræber bakterierne i pelletsreaktoren. Det kommer naturligvis an på koncentrationen af Ozon, fx bruger man på nogle vandværker, ozonreaktorer til at holde Kim-tallet nede.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
okay lyder som om det er uv jeg skal på jagt efter..... 

- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Hej
Jeg vil ikke træde nogen over tæerne, men jeg vil påstå at der er megen andenhåndsviden og viderefortalte historier om begge dele.
Vi arbejder med fiskeopdræt, altså hvor man har x antal millioner fisk i anlægget: Både UV og ozon kan dræbe parasitter, alger mv, det er et spørgsmål om dosering.
UV har den fordel at det holdes i et kammer, og derfor ikke kan skade fiskene i DT, det kan ozon, såfremt det ikke når at nedbrydes undervejs til DT. Ozon vil både blege koraller og brænde gællerne på dine fisk, såfremt der er for meget.
Ozon har til gengæld den fordel at det nedbryder bl.a. komplekse molekyler, så disse igen bliver tilgængelige for de bakterier i tanken som kan nedbryde dem.
Ozon giver klart vand, men gør ikke skummeren mere effektiv, da de mindre molekyler ikke så nemt klæber fast til luftboblerne, det klarere vand er fordi ozon er meget effektivt til at bedbryde de farvestoffer (tanninstoffer) der gør vandet gulligt.
Såfremt man vil have noget virkeligt potent skal man tilsætte ozon i indgangen til UV-kammeret, så dannes der fire radikaler, der virkelig kan dræbe både alger, vira m.m.
Jeg vil ikke træde nogen over tæerne, men jeg vil påstå at der er megen andenhåndsviden og viderefortalte historier om begge dele.
Vi arbejder med fiskeopdræt, altså hvor man har x antal millioner fisk i anlægget: Både UV og ozon kan dræbe parasitter, alger mv, det er et spørgsmål om dosering.
UV har den fordel at det holdes i et kammer, og derfor ikke kan skade fiskene i DT, det kan ozon, såfremt det ikke når at nedbrydes undervejs til DT. Ozon vil både blege koraller og brænde gællerne på dine fisk, såfremt der er for meget.
Ozon har til gengæld den fordel at det nedbryder bl.a. komplekse molekyler, så disse igen bliver tilgængelige for de bakterier i tanken som kan nedbryde dem.
Ozon giver klart vand, men gør ikke skummeren mere effektiv, da de mindre molekyler ikke så nemt klæber fast til luftboblerne, det klarere vand er fordi ozon er meget effektivt til at bedbryde de farvestoffer (tanninstoffer) der gør vandet gulligt.
Såfremt man vil have noget virkeligt potent skal man tilsætte ozon i indgangen til UV-kammeret, så dannes der fire radikaler, der virkelig kan dræbe både alger, vira m.m.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Hej ChristianChristianJS skrev:Hej
Forklaringen med de klistrede luftbobler er kun for at "simplificerer" effekten af ozon. Er helt med på det ikke er sådan det fungerer.

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Svendborg
Nå ja Chris, skulle du få lyst til at kombinere UV MED Ozon, har jeg da en Sander Model 100 Ozonisator liggende som jeg ikke har kørt med i lang tid.
Den kan du få billigt...
Den kan du få billigt...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2860 Søborg
- Geografisk sted: søborg
- Kontakt:
Vi bruger rigtig meget af begge dele på det nye akvarium, og styres det rigtig er det utroligt effektivt på hele akvariet. Bruger man ozon kan det anbefales at styre det via en redox måler, og uv skal man ha en del af ind. Ellers virker det ikke. Så ikke de der 10 w. Anlæg, der skal mere til. Tror mange akvarister kunne undgå problemer ved at ha ozon og uv på deres akvarier, men igen under kontrol.
På vores ocean akvarium har vi 160 gram ozon anlæg og ca. 8000 w. Uv anlæg, måske mere.
På vores ocean akvarium har vi 160 gram ozon anlæg og ca. 8000 w. Uv anlæg, måske mere.
Med venlig hilsen
Thomas
støt de danske butikker, ellers er der ingen tilbage om nogle år.
Se det nye national akvarium på www.denblåplanet.dk eller på www.akvarium.dk
Thomas
støt de danske butikker, ellers er der ingen tilbage om nogle år.
Se det nye national akvarium på www.denblåplanet.dk eller på www.akvarium.dk
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
kan man justere på et ozon anlæg hvor meget det skal gi eller hvordan fungere det, har som sagt aldrig arbejdet med ozon, og hvor meget vil du tro jeg skal bruge saltvand. min tank er på 240 l og 128 l sump...??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Kommer an på mærket - men går udfra de fleste kan. Fx Sanders Ozonisator 100 mg kan max give 100 mg(givet forholdene er rigtige) og kan skrues helt ned til næsten ingenting.chris paarup skrev:kan man justere på et ozon anlæg hvor meget det skal gi eller hvordan fungere det, har som sagt aldrig arbejdet med ozon, og hvor meget vil du tro jeg skal bruge saltvand. min tank er på 240 l og 128 l sump...??
Man skal regne med 3-5 mg pr 40 L, men det er meget forskelligt fra akvarium til akvarium, så redox måler er klart den bedste regulering.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
okay og hvor skaffer man sådan en måler.... skal man tilsætte noget til ozon for det køre...??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
En velassorteret saltvandsbutik har det. Ozonen genereres inde i generatoren via et lille højspændingsrør. Det er dog en god ide at montere en lufttørrer på indsugningen. Tør luft leder ikke så godt og derfor vil der opstå en højere spændingsforskel og herved skabes mere ozon.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
Okay super... Er der nogle ting det ikke kan køre med eller ikke kan undvære, så som DSB, kul, eller andet der SKAL være der..??