Akvarie?
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Akvarie?
Hej alle.
Nu har jeg siddet og læst en masse omkring saltvandsakvarie, og er kommet så langt at jeg vil høre lidt om mulighederne for at anskaffe et.
Jeg kunne godt tænke mig et akvarie, men er lidt i tvivl om størrelsen, tænker omkring de 120 liter.
Problemet er bare der hvor jeg har tiltænkt mig det skal stå må det ikke være højere end 120 i højden (da jeg har skråloft der hvor jeg har tænkt det skal stå), havde ellers kigget en masse på Red Sea Max, da det hele er inkluderet men højden her er desværre 140 cm.
Så har jeg tænkt at købe et "normalt" akvarie, men her er mit spørgsmål.
Vil det være en fordel at købe et med eller uden "låg" altså der hvor jeg (har jeg tænkt) vil fjerne det gamle lys og installere nyt så det derved vil passe til et saltvandsakvarie. Eller vil det være en fordel at få det åbent og så hænge lyset i loftet så så det er næsten lige over?
* Er der forskel på hvor meget det vil larme hvis det er helt åbent?
Jeg har tænkt at jeg ikke vil have en sump "endnu" da det virker liiiiige for hardcore for mig som begynder, da vil jeg hellere nøjes med en god skummer som kan klare opgaven og nogle cirkulations pumper i akvariet.
Og man kan vel sagtens stille akvariet på en kommode eller lignende som er af ordentligt kvalitet, da der kommer en del kilo ovenpå?
(Har læst noget om at man bare skulle lægge flamingo eller noget imellem, akvarie og kommode.
Har i noget erfaring med dette eller andre gode ideer? eller forslag til hvor man kan købe akvarier med tilhørende (flotte) borde?
Nu har jeg siddet og læst en masse omkring saltvandsakvarie, og er kommet så langt at jeg vil høre lidt om mulighederne for at anskaffe et.
Jeg kunne godt tænke mig et akvarie, men er lidt i tvivl om størrelsen, tænker omkring de 120 liter.
Problemet er bare der hvor jeg har tiltænkt mig det skal stå må det ikke være højere end 120 i højden (da jeg har skråloft der hvor jeg har tænkt det skal stå), havde ellers kigget en masse på Red Sea Max, da det hele er inkluderet men højden her er desværre 140 cm.
Så har jeg tænkt at købe et "normalt" akvarie, men her er mit spørgsmål.
Vil det være en fordel at købe et med eller uden "låg" altså der hvor jeg (har jeg tænkt) vil fjerne det gamle lys og installere nyt så det derved vil passe til et saltvandsakvarie. Eller vil det være en fordel at få det åbent og så hænge lyset i loftet så så det er næsten lige over?
* Er der forskel på hvor meget det vil larme hvis det er helt åbent?
Jeg har tænkt at jeg ikke vil have en sump "endnu" da det virker liiiiige for hardcore for mig som begynder, da vil jeg hellere nøjes med en god skummer som kan klare opgaven og nogle cirkulations pumper i akvariet.
Og man kan vel sagtens stille akvariet på en kommode eller lignende som er af ordentligt kvalitet, da der kommer en del kilo ovenpå?
(Har læst noget om at man bare skulle lægge flamingo eller noget imellem, akvarie og kommode.
Har i noget erfaring med dette eller andre gode ideer? eller forslag til hvor man kan købe akvarier med tilhørende (flotte) borde?
- Ulle
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Ribe
Re: Akvarie?
Det der med en sump er en god ide at have
det er jo bare et sted du har din skummer og lidt mere til
men der er steder du kan få lavet dit akvarie efter mål
men prøv at skriv hvad du vil have a fisk og koraller etc
så er der helt sikkert nogle flinke mennesker der kan hjælpe dig
og hvad din økonomi siger!

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Du kan sagtens lave noget som vil passe ind, men synes du skal arbejde på en sump. Det er pænere når man kan gemme sin skummer osv nede i sumpen.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Ole.. engang imellem når du skriver noget, sidder jeg tilbage med en.. WTF! Hvad mener manden!?
om det er mig der bare er spejlblank, skal jeg ikke kunne sige..
Håber ikke du tager det ilde op!
Til trådstarter:
Jeg vil da ikke mene at det er "hardcore" at have sump.. jeg vil nærmere sige du gør livet nemmere for dig selv, ved at have samlet alt grejet under akvariet. plus at det er langt kønnere!

Til trådstarter:
Jeg vil da ikke mene at det er "hardcore" at have sump.. jeg vil nærmere sige du gør livet nemmere for dig selv, ved at have samlet alt grejet under akvariet. plus at det er langt kønnere!

Morten
-
- Copepod
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
Tak for jeres svar..
Okay MoG, så kan jeg godt se det er noget jeg bestemt skal kigge nærmere på
Det var mere fordi jeg tænkte på opstart udgifterne, da det som sagt er det første.
Men, når det sagt, kan jeg bestemt godt se at det er med at gøre det så simpelt som muligt til at starte med, så man får den bedste oplevelse fra start af
Nu kan jeg se du kommer fra Holmegaard, er der nogle steder her i området du kan anbefale at man kigger forbi når vi snakker akvarier (med sump)?
Okay MoG, så kan jeg godt se det er noget jeg bestemt skal kigge nærmere på

Det var mere fordi jeg tænkte på opstart udgifterne, da det som sagt er det første.
Men, når det sagt, kan jeg bestemt godt se at det er med at gøre det så simpelt som muligt til at starte med, så man får den bedste oplevelse fra start af

Nu kan jeg se du kommer fra Holmegaard, er der nogle steder her i området du kan anbefale at man kigger forbi når vi snakker akvarier (med sump)?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
MoG skrev:Ole.. engang imellem når du skriver noget, sidder jeg tilbage med en.. WTF! Hvad mener manden!?![]()
![]()
+1

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg har en speciel humor,det var ment som en joke ikke andet
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg synes den var genial - og du må aldrig forandre eller skille dig af med den skæve humorole. skrev:jeg har en speciel humor,det var ment som en joke ikke andet

Jeg skal oz læse dine ord mere end een gang nogle gange - og så ender jeg som regel med at grine, eller være blevet klogere

God søndag til jer alle
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
peder@
ååhhh menneskeheden ååhhh bestraffelsen
ååhhh menneskeheden ååhhh bestraffelsen
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Geografisk sted: Stege
Jeg sidder tit og tænker på, om noget af al det græs og alger som ole har, kommer i hans pibe.MoG skrev:Ole.. engang imellem når du skriver noget, sidder jeg tilbage med en.. WTF! Hvad mener manden!?![]()
![]()

Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
nej faktisk IKKE!!
for det første ryger jeg ikke for det andet bliver søgrœs brugt som isolering bla netop fordi det ikke er antændelig
for det første ryger jeg ikke for det andet bliver søgrœs brugt som isolering bla netop fordi det ikke er antændelig
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Geografisk sted: Stege
@Ole
Det var så min helt specielle humor
Det var så min helt specielle humor

Mvh