Den vil bruge mindre(præcist hvor meget kan jeg ikke sige) - men køb en wattmåler - er en dejlig god investering, så finder man mange sjove ting i hjemmet som er dyrere end du tror, og kan derfor spare lidt hist og her
Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tors 4. okt 2012 08:25, rettet i alt 1 gang.
pederrevnørd skrev:Den vil bruge mindre(præcist hvor meget kan jeg ikke sige) - men køb en wattmåler - er en dejlig god investering, så finder man mange sjove ting i hjemmet som er dyrere end du tror, og kan derfor spare lidt hist og her
Mvh
Peder
Lige nu er Google ikke min ven
Hedder en wattmåler noget andet på fagsprog?
apfolmer skrev:Husk at de billige målere fra Harald skrald IKKE kan måle forbruget korrekt på halvledere (guider) , så måleren skal være beregnet til dette.....
apfolmer skrev:Husk at de billige målere fra Harald skrald IKKE kan måle forbruget korrekt på halvledere (guider) , så måleren skal være beregnet til dette.....
Er det ikke af mindre betydning, når watt forbruges måles inden driveren
En 160 watt bruger ca. 180 watt ved fuldt knald. Effekttab i transformer m.m.
På halv kraft vil mit gæt være 80 watt på dioderne og 20 watt i tab. En transformer (som reelt her er en switchmode psu) virker bedst ved max ydelse, så derfor vil den også have et tab (varme) ved halv kraft.
Så ca. 100 watt ved 50% er mit bud.
Bruger du samtidig sol op og sol ned er dit forbrug endnu lavere.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! [/center]
DGMadsen skrev:Okay det lyder godt, frygtede lidt at den ville køre med 180 W hele tiden og så bare æde mere i trafoen på varme. (ligesom gammeldags lysdæmpere)
Der tror jeg også du har lidt ret og der bruges derfor ik 50% ved 50% men tættere på 75% ved 50% men der må måler på.