Tilføj ny kirurg sammen med eksisterende

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Tilføj ny kirurg sammen med eksisterende

Indlæg af chrislolk »

Hej forum,

Har en gul kirurg i min balje på nuværende tidspunkt og vil gerne have en veliferum også, men hvordan introduceres denne bedst muligt til den gule kirurg?

Den gule er pænt aggressiv og har fornyligt taget livet af en xsmall Ctenochaetus strigosus i løbet af en halv dag. Siden den dag er det som om den gule har lugtet blod og bruger nu det meste af dagen på at jage sit eget spejlbillede i glasset, og tæske det voldsomt med halen. Derfor er jeg nu meget betænktsom ved at komme nye fisk i baljen!

Umiddelbart tænker jeg at købe veliferummen i en størrelse større end den gule og så sørge for at den bliver lukket ud i baljen om natten så den kan komme på plads før den gule "står op". Måske også sætte et spejl op så den har travlt med sit spejlbillede i stedet for den nye kirurg.

Men er der andet jeg kan gøre? Håber på, at hvis veliferummen er større end den gule, så kan den sætte den på plads hvis den angriber.

Håber nogen har lidt gode ideer så jeg ikke mister en ny fisk igen.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Re: Tilføj ny kirurg sammen med eksisterende

Indlæg af iq150 »

Hejsan!
Hvis veliferummen er betydelig størrer end den gule, skulle det ikke give problemer (+1/+2) cm er knebent nok. Hvis det går helt galt, har jeg tit haft held med, at nedsænke et spejl i akvariet, så den gule er optaget med, at give sig selv tæsk i et par dage, til den nye har fundet gemmestederne og faldet lidt til. Evt. slukke lyset så meget som muligt.

-------

Jeg sælger forøvrigt en ordenlig veliferum lige nu (Ikke at dette skulle være en salgs annonce:))
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Min gule er small (ca. 5-6 cm) og jeg regnede med at købe veliferummen i medium.

Har godt set din annonce og du har nogle rigtig lækre ting. Din veliferum er dog nok lige stor nok til mit setup. Det ville være synd at flytte den fra fra 470 liter til 288.
Med venlig hilsen
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

ellers, gør som man ka i den ferskeverden.

køb den nyefisk, gør rent i tanken, skift vand. ordne koraller rense pumper mm. så plejer de gamle fisk at blive utrykke og så tilsætter du den ny fisk.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

pudsigt.. jeg står i nogenlunde samme situation og overvejede at oprette en tråd.. Jeg skal både have introduceret en Paracanthurus hepatus- palet og en Zebrasoma veliferum- sejlfinne... Har da selvfølgelig mine betænkeligheder omkring det!
Det bedste er vel at købe dem i minimum samme størrelse og sætte de to nye i på samme tid? Min den gule virker ikke så ond i sulet, endnu! :wink:
Men hvis man gør dette:
1) købe den minimum i samme størrelse som den der allerede er i akvariet
2) sætte de nye kirurger i på samme tid.
3) gøre det i mørke/halvmørke
4 Evt. spejle?

det er vel det, ikke..? man kan vel dårligt gøre andet.. eller hvad? :smart:
Morten
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af iq150 »

De værste, min erfaring, er de gule.. hvis de føler sig for meget hjemme, er de nogle onde sa¤#%, Jo størrer forskel på de eksisterende og de nye, jo bedre. Fik en brun kirug der var lidt størrer end den gule.. = gik ikke. Da jeg fik min store veliferum, ingen problem (den var så også 2-3x så stor), senere fik jeg min store xanthurum, ingen problem (da den var 2-3x så stor som den gule og veliferum'en var ligeglad, trods samme størrelse).

Men ja, bedst at sætte flere i på samme tid, Den grundlæggende tanke burde være, at distrahere den gule så meget som muligt, så den nye ikke bliver jagtet 24/7.

-Jeg tror, at går det så går det, og går det ikke efter en lille uge, kommer det aldrig til at gå. Den gule kan pludselig få jerneblødning og starte forfra, også efter 2-3 måneder hvor det har gået nogenlunde. Og er den anden (end den gule) svægget af den ene eller anden grund, går den på den igen.

Så derfor, Så stor og fed som muligt :)-nu tror jeg ikke, at veliferum'en er den værste, da finnen gør, at den pludelig ser størrer ud, end den er.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Fint. Så satse jeg på at finde en der er størrere end min gule kirurg og håber så på det bedste.

Hvis andre har flere ideer er de velkomne til at komme med forslag.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hvis du kan fange den gule, kunne du jo også bytte den med en ny og derved sætte 2 nye i på en gang.

Det tilbud fik jeg selv da jeg købte min xanthurum. Men ikke tale om at konen bytte den gule med en anden. Troede jeg måske bare det var en ting vi snakkede om og ikke et medlem af famillien? Det var sgu lige før hun truede med skilsmisse og alt muligt. Bare fordi vi har haft den gule fra helt lille :rolleyes:

Der var ingen vej udenom , jeg måtte chance den med en xanthurum der var lidt større end den gule.
Det var faktisk min Palet der tog mest på vej over det. Den vogtede som en løve over sin "hule" og blev kridhvid hver gang den Lilla nærmede sig, og på trods af den lilla var dobbelt så stor bakkede den sidelæns ind i den lilla til til den fjernede sig.

Først flere timer senere, hen under aften, begyndte den gule at spille op. Den jagtede den lilla rundt i en times tid. Pludselig fik den lilla nok af det, stoppede op og satte den gule på plads (jeg kunne næsten høre den hyle :-)) . Så var det overtået. Både paletten og den lilla blev dog helt fyldt med hvide pletter men de forsvandt igen på få dage og så var alle 3 buddy buddies, og har været det siden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jeg har netop for en lille times tid siden, tilføjet en Paracanthurus hepatus-(Paletkirurg) og en Zebrasoma veliferum- (sejlfinnekirurg). Jeg har i forvejen en Zebrasoma Flavescens- (gul kirurg) gående, så jeg var da en anelse bekymret for situationen. De to nye beboere kom i en spand med en slange fra akvariet der langsomt dryppede vand i spanden. Akvariet havde jeg "pakket ind", så der næsten var mørkt. Efter en god times tid, satte jeg dem i på samme tid. Til min store overraskelse kom den gule ud og svømmede bare stille og roligt rundt og kiggede på "de Nye"..! Der har indtil videre (7-9-13) ikke været optræk til slåskamp overhovedet! sejlfinnen svømmer rundt som om den har boet der i flere år. Paletten svømmer rundt, godt nok stille og roligt, men svømmer ind i alt muligt! ligner nærmest den er blind... :wink: går ud fra den måske alligevel er er en anelse stresset pga nye omgivelser.

HVIS der skulle bliver ballade, var det så ikke allerede sket? begge de nye har allerede været i den gule kirurgs "grotte", uden ballade. Eller er det for tidligt at glæde sig? :smart:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Morten,

Tillykke med den nye - det lyder som en god start - og det er da bestemt godt :y
Normalt sker disse kampe umiddelbart efter tilførelsen(min erfaring)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

3 kirurger i 288 liter???
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Jerslev skrev:3 kirurger i 288 liter???
Hov! Nej, jeg har to i mit 288 liters og har ikke planer om flere.

Det er MoG, der har tre i hans. Ved ikke hvor stor hans balje er, og blander mig også helt udenom, hvad folk putter i deres baljer. De kender deres egne baljer bedre end jeg gør! :wc:

Og som opfølgning på tråden kan jeg sige at sammenflytningen mellem min gule og veliferummen går fint. Fik den med dejong i mandags og der har næsten ikke været problemer på trods af, at der ikke er særlig stor forskel i størrelsen på de to.
Den gule har prøvet at sætte den på plads, så veliferummen har enkelte skrammer, men ikke noget særligt, og i dag svømmer de to fint sammen ved siden af hinanden.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Jerslev skrev:3 kirurger i 288 liter???
Hvis det er tre små, så er der vel ikke noget galt i det.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Peder--> jo tak! :wink: der var ingenting da de kom i.. vi har været væk siden kl 17 og kom hjem kl 20. Satus er, at den gule har fået lidt bidmærker i finnerne, så lidt magtkamp har der nok været. Den gule og sejlfinnen svømmer rundt nu ved siden af hinanden uden problemer og spiser. Paletten trykker sig og "ligger" dog ind under stenene.. så jeg ved reelt ikke om den har fået tæsk eller bare er stresset pga de nye omgivelser. Den første time efter de kom i, var der ingen slåskamp eller noget overhovedet! men jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er foregået de sidste 3 timer.. :wink:

Jerslev--> det er 275 Liter.. Jeg synes umiddelbart det er ok med de 3.. den gule og sejlfinnen er små- mediums.. paletten er medium. Jeg er selv modstander af, når der puttes alt for mange store fisk i et lille akv. og har ofte givet udtryk for det. Bla. når folk stopper så mange fisk i deres RSM130 så låget dårligt kan lukke.... :biggrin: spøg til side.. nej jeg synes umiddelbart det antal fisk jeg har er ganske fint, når man sammenligner med andre. Bliver det et problem, eller føler jeg at de mistrives, ja så må en af dem videre. :wink:

Jeg vil dog gerne bede folk kommentere på, om det er helt ude i hampen, at have disse 3 kirurger?

Jeg er godt nok spændt på om paletten er i live imorgen. så der krydses fingre! :wink: er det normalt at paletterne er lidt "underlige" når de er stresset? Jeg ved godt de er sarte, men mere om jeg kan forberede mig på at skylle den ud i :wc: imorgen..! :)
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Nå.. En lille update.

Den gule var død til morgen :( jeg kan ikke rigtig lure hvorfor.. Den har gået i akvariet i over en måned og spiste lystigt uden hvide pletter! Jeg lagde dog mærke til at sejlfinnen havde overtaget grotten hvor den gule var.. Jeg er noget i tvivl om hvad det kan skyldes...? Den havde fået nogle hug på finnerne, men den svømmede rundt og spiste fint med de andre, uden problemer.

Med hensyn til paletten, så kommer den lidt frem engang imellem, men ellers gemmer den sig inde under stenene.. Håber snart den kommer ud og får noget at spise!

Nu venter jeg simpelthen med at tilføre flere fisk, til jeg har set at de klarer den.. Jeg har mistet nogle stykker nu, inden for relativt kort tid. :G
Morten
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"