mine jumfruer har gyet
æg plamage
faren vogter
de stolte forældre
håber de bliver til noget men nok næbbe
men takker for den Gobeck! fik dem gratis af ham i sommer
Senest rettet af Johnny lør 30. sep 2006 08:17, rettet i alt 1 gang.
Tillykke med det....
Tror bare ikke, der bliver det vilde ud af dem med mindre du fisker dem op, når de klækker og flytter dem til en anden balje.
Jeg har selv lidt planer om at forsøge opdræt på et tidspunkt - det bliver nok klovne i første omgang.
Jeg skal bare lige have rigget noget plankton-udstyr på plads
Mon ikke de skal flyttes til en anden balje for at have en chance for at overleve når de klækker ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
brian jo det tror jeg derfor derfor søger jeg inkørte sten + minifloter eller lin vil stable lille balje på benene jeg har ikke de store forhåbninger men så har jeg da prøvet
Johnny skrev:vil du tro de tager arteamia jeg har 1 kilo bitte bitte små fra marty
Desværre er artemiaerne større end ungerne når de klækker.
Der bliver ikke noget ud af den klump æg de har lagt, andet end at de andre fisk for en lille "snack"
Sådan en unge når den er klækket er vel ikke meget mere end 1½-2mm
Ja, selvfølgeligt vil de kune tage plankton, men af den rigtige art. du skal have hjuldyr. Det er desværre ikke bare noget som man bare lige hælder i akvariet. Der er en del forberedelse inden. En masse kulturer med phytoplankton og zooplankton skal sættes igang et pænst stykke tid inden, man kan høste af det.
Det er det da! Og et tegn på at det du laver ikke er helt i skoven.
Sådan et par plejer at forsætte med at lægge æg måske en gang hver 3 uge, så hvis du har modet, så kunne det da være sjovt at prøve at opfodre ungerne.
Nu bliver det sg. svært. Jeg har ikke lige en hjemmeside i hovedet.
for der er faktisk en del sider hvor der står lidt hist og pist.
Men så besværligt er det nu heller ikke, og der er ingen grund til at gøre det til en videnskab.
Du skal have fat i et antal store flasker, f.eks 2 liter sodavands flasker.
en luftpumpe, med masser at slange og luftsten til. 1 stk lystofarmatur, så lille som muligt, eller afpasset efter antallet af flasker.
Tag f.eks 10 stk. 2 literflasker. Fyld de 6 af dem med friskafhærdet saltvand, ca 3/4 fyldt. Placer dem på et bord/hylde således at lysstofarmaturet ligge mellem flaskerne, 3 på hver side.
smid en luftsten i hver flaske, og lad en svag men jævn strøm af luftbobler komme ud af stenene.
Hver flaske podes med PHYTOPLANKTON( planteplankton) og gødes ca. hveranden dag.
Når flaskerne er helt fyldte med phytoplankton er de klare til at blive delt.
De 4 andre flasker fyldes ca ½ med saltvand og 1/4 med phytoplankton.
flaskerne podes med ZOOPLANKTON(dyriskplankton, f.eks hjuldyr)
Flaskerne har ikke noget behov for lys! Efterhånden som planktonen spiser phytoplanktonen, bliver vandet mere og mere klart, der fyldes med phytoplankton efter behov. På et tidspunkt kommer der så mange hjuldyr i vandet, at man kan se dem. Og nu er tiden inde til at fodre med dem.
Sådan er processen, og det er jo klart at flaskerne skal vedligholdes rengøres og stikkes om.
Jeg har selv lavet ganske store mængder at phytoplankton, men zooplanktonen fik jeg aldrig fat i, så længere kom jeg aldrig.
Jeg har selvfølgeligt gjort nogle erfaringer, og nogle af dem er:
1. Sæt mange flasker over, der vil altid være nogen som ikke lykkes.
2. I literaturen står der at det er frisk saltvand der skal bruges, jeg har forsøgt, men havde størst held med at bruge vand fra akvariet.
Det kan gøres sålænge der ikke har været hjuldyr i. Blot 2 hjuldyr, kan ødelægge en hel stamme af phytoplankton.
3. Phytoplankton kulturene skal gødes. Jeg brugte almindelig potteplante gødning, men ville idag bruge gødning specielt beregnet til plankton kultur, da det jo var en nitratbombe at fyre af i akvariet.
4. Temperaturen skal være ca 22-25 grader.
Skal nok se om jeg kan finde nogle sider med links