Jeg har planer om at få bygget et 250-350 liter akvarie. Derfor er jeg pt. ved at undersøge, hvilken teknik jeg skal bruge. Jeg er ret kræsen og bruger gerne lang tid på at studere de forskellige produkter, inden jeg køber noget.
Jeg har pt. et RSM 130D, så jeg er slet ikke kendt med de forskellige mærker og har ærlig talt ikke meget forstand på det. Derfor jeg søger hjælp

Jeg har søgt længe på forskellige skummere, mærker og modeller, men det er en jungle at finde rundt i. Mine krav til min skummer er følgende:
1 prioritet: Den skal være så lydløs som mulig. Akvariet skal stå i stuen så lyden er en vigtig faktor!
Den skal gerne være ratet til 400-500 liter plus. Den skal gerne kunne trække lidt ekstra, hvis der sker ballade i baljen

Jeg er pris bevidst, så det skal gerne være "bedst til prisen" (Jeg har ikke vundet i lotto)
Jeg har set på følgende mærker:
Reef Octopus xp 1000
SWC cone skummere
Vertex
Jeg så en SWC skummer her hos Mr. saltwater:
Jeg skal selvfølgelig bare have en mindre model, men den lader til at være næsten lydløs.
Nu bruger han vidst en Reef octopus.
Alt i alt så søger jeg blot lidt råd om, hvordan jeg går ud og søger på de skummere.
Det hjælper ikke just at google, da der kommer hundrede tusinde af blandede resultater

Det er også svært at følge med i, hvilke modeller som er nye, hvilke der er gamle og nu er erstattet af nye og bedre modeller.
Hvad er jeres erfaring med skummere og hvordan beslutter i jer for, hvilken skummer i skal have?
Jeg har prøvet hos forhandlere, men de tager en fra hylden og siger "Denne her er perfekt". Det høre jeg om alt for mange af deres produkter. De kan jo ikke være perfekte og lige lydløse alle sammen.
Håber at i kan give et skub med på vejen

Mvh Peter