Jern i akvariet?
- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2012
Jern i akvariet?
Hej alle akvarierister
kan jeg putte jegn/metal i akvariet hvis det er rustfri?
kan jeg putte jegn/metal i akvariet hvis det er rustfri?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Jern i akvariet?
Hej Agger
Der er ikke noget jern der holder til at være i saltvand i lang tid af gangen, heller ikke rustfri.
Hvad skal du have lavet?
Der er ikke noget jern der holder til at være i saltvand i lang tid af gangen, heller ikke rustfri.
Hvad skal du have lavet?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Der er nok nogle få typer metal du godt kan komme i, men alstå ikke jern. Titanium f.eks.burde ikke give problemer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Enig, men titanium er nok lige dyrt nok til de fleste løsninger.PoulD skrev:Der er nok nogle få typer metal du godt kan komme i, men alstå ikke jern. Titanium f.eks.burde ikke give problemer.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og titanium oxyderes også.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Agger hvad ville du bruge det til? Måske vi kan finde en løsning som ikke er jern?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Mig bekendt findes der en type rustfrit stål, som bruges i nogle af vores pumper.
Mener jeg at ha hørt fra Frank i Græsted, som er ekspert på området.
Mvh
Peder
Mener jeg at ha hørt fra Frank i Græsted, som er ekspert på området.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Rustfrit stål er jo en legering. Der findes typer af rustfrit stål som er endog meget modstandsdygtige mod saltvand, men de kan alle oxyderes med stærke iltholdige syrer.
Titanium er et grundstof og kan så vidt jeg ved ikke reduceres /oxyderes. Rhodium og enkelte andre metaller bør også kunne bruges, af samme grund.
Royal Exclusiv hævder, at de bruger titanium vinger og titanium skruer i deres BK skummere.
Titanium er et grundstof og kan så vidt jeg ved ikke reduceres /oxyderes. Rhodium og enkelte andre metaller bør også kunne bruges, af samme grund.
Royal Exclusiv hævder, at de bruger titanium vinger og titanium skruer i deres BK skummere.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er jeg nu ikke helt enig med dig i, eller rettere andre er ikke helt enige med dig i det.PoulD skrev:Titanium er et grundstof og kan så vidt jeg ved ikke reduceres /oxyderes. Rhodium og enkelte andre metaller bør også kunne bruges, af samme grund.
Vi kender vel alle det med galvaniske strømme og så koraller.
Mindst 2 her fra forummet, Stillhoff og mener at den anden kaldte sig PerA, forsøgte sig begge med at sætte strøm til akvariet for at få korallerne til at vokse hurtigere. Nu er det jo ikke 220V der blev sat på, men vist noget i nærheden af 1,5volt, og selv med den svage strøm var de begge 2 overrasket over at det titanuimsnet(PerA) og stænger(Stillhoff) simpelthen forsvandt i løbet af forbløffende kort tid.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Rustfrit stål er stål(Altså Jern behandlet med kulstof) der er blandet op med Chrom og Mangan. Disse to stoffer er det der gør stålet rustfrit. jo større andel Chrom og Mangan der er i jo mere rustbestandigt(dog aldrig 100 %). Det problem man løber ind i ved for høj andel af Chrom og Mangan, er at det mister sin styrke.
Titanium oxiderer, så vidt jeg ved, ligesom aluminium. Det vil sige at det er overfladelaget der oxiderer og skaber en oxidationsfri overflade. Men da dette vil være nedsinket i saltvand, vil jeg næsten tro at det finder vej igennem det yderstelag alligevel.
Dette er min er erfaring/viden om emnet, ret mig endelig hvis jeg tager fejl
Titanium oxiderer, så vidt jeg ved, ligesom aluminium. Det vil sige at det er overfladelaget der oxiderer og skaber en oxidationsfri overflade. Men da dette vil være nedsinket i saltvand, vil jeg næsten tro at det finder vej igennem det yderstelag alligevel.
Dette er min er erfaring/viden om emnet, ret mig endelig hvis jeg tager fejl

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Hvad med de stål aksler der sidder i mange pumper, hvordan kan de holde til at sidde i saltvand i flere år, uden at det kan ses på dem?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
umiddelbart vil jeg tro de er overfladebehandlet med en gang klarlak eller lignende?
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
mikkeljacobsen89 skrev:umiddelbart vil jeg tro de er overfladebehandlet med en gang klarlak eller lignende?
Tror da at selv den hårdeste lak vil blive slidt af. Tænk hvor mange omdrejninger propellen laver om dagen.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Ja, måske en anden form for overfladebehandling så? Selv syrefast rustfrit stål, vil korrodere over tid i saltvand, det er i hvert fald hvad jeg har lært.
Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
Mikkel
Mit Nano rev:
Mit tidligere rev:
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det bliver også kraftigt slidt med tiden, derfor de store bruger keramiske..mipe skrev:Hvad med de stål aksler der sidder i mange pumper, hvordan kan de holde til at sidde i saltvand i flere år, uden at det kan ses på dem?
Fx. de hydor jeg har haft(de små) med rustfri aksel, har haft rust inderst på akslen, men ellers får det ikke lov at tage fat.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er jo så underligt at Tunze, som jo nok også kan kaldes et af de store firmaer, ikke bruger keramiske akseler.
Jeg har kun set dem i Aquabee og Red Dragon pumper
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hmm? Mener da mine 6045 er keramiske.. Så husker jeg nok forkert.Carsten skrev:Det er jo så underligt at Tunze, som jo nok også kan kaldes et af de store firmaer, ikke bruger keramiske akseler.
Jamen det må jo være en sammenblanding af bedre kvalitet rustfri og af de er konstrueret således at det ikke får lov at få fat..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Carsten, det er eksempler på elektrokemisk korrosion. Hvis Titanium skal være anode i en sådan proces kræver det da vist en katode at et mere ædelt metal. Nu kan det selfølgelig tænkes, at der har været platin eller guld i disse 2 akvarier meen mon ikke det er mere sandsynligt, at net og stænger ikke har været rent Titanium, men derimod legering med aluminium, som ligger meget længere nede i spændingsrækken: Når det er sagt, må jeg medgive at titanium kan oxyderes (men ikke reduceres). Buttom line er, at jeg ikke tror du finder ret mange andre metaller (almindeligt tilgængelige) som har en bedre korrosionbestandighed i saltvand.Carsten skrev:Det er jeg nu ikke helt enig med dig i, eller rettere andre er ikke helt enige med dig i det.PoulD skrev:Titanium er et grundstof og kan så vidt jeg ved ikke reduceres /oxyderes. Rhodium og enkelte andre metaller bør også kunne bruges, af samme grund.
Vi kender vel alle det med galvaniske strømme og så koraller.
Mindst 2 her fra forummet, Stillhoff og mener at den anden kaldte sig PerA, forsøgte sig begge med at sætte strøm til akvariet for at få korallerne til at vokse hurtigere. Nu er det jo ikke 220V der blev sat på, men vist noget i nærheden af 1,5volt, og selv med den svage strøm var de begge 2 overrasket over at det titanuimsnet(PerA) og stænger(Stillhoff) simpelthen forsvandt i løbet af forbløffende kort tid.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Bliver spændende at høre hvad Agger egentlig skal bruge det til 

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg skal ikke kunne sige om det var en legering, men jeg ved at Stillhoff betalte en formue for det titanium.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Haha. Det er nok ligesom en kryds og tværs. Du ved, 1 mand bruger ½ time på at lave et spørgsmål som der så er 10.000 andre der hver især bruger 2 timer på at besvare. Formålet? TidsfordrivAndersGS skrev:Bliver spændende at høre hvad Agger egentlig skal bruge det til

- agger
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
wow tak for alle svarende skal bruge nogen der kan puttes i akvariet som der er huller i og så tænkte jeg et papir spand alså til at smide gamelt papir ud i men hullerne må ike være støre en der der kan kommer dyr på 4-6mm ind men hvad kunne jeg elders gøre
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvor stor skal den være??agger skrev:wow tak for alle svarende skal bruge nogen der kan puttes i akvariet som der er huller i og så tænkte jeg et papir spand alså til at smide gamelt papir ud i men hullerne må ike være støre en der der kan kommer dyr på 4-6mm ind men hvad kunne jeg elders gøre
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Køb en rulle tagrendenet og strips det sammen til den spand du skal bruge, det er rimeligt stift og kan holde til en del.agger skrev:wow tak for alle svarende skal bruge nogen der kan puttes i akvariet som der er huller i og så tænkte jeg et papir spand alså til at smide gamelt papir ud i men hullerne må ike være støre en der der kan kommer dyr på 4-6mm ind men hvad kunne jeg elders gøre
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kunne også være intersant at høre hvad det er for dyr der skal kunne kome gennem hullerne
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
hold op en masse betragtninger ,
,,, i har ret i at alm. rustfast ikke en 100 procent korosionsonsbestandigt i daglig tale kaldet Aisi 304 .
men Rustfri stål , syrefast ( Aisi 316 ) har jeg aldrig hørt om kan koridere ,,, jeg laver en del emner til medicinalindustrien , og det bliver bla. salttågetestet inden brug , og kan tåle autoklavering , sterilisering , med syre osv .
mvh Frank

men Rustfri stål , syrefast ( Aisi 316 ) har jeg aldrig hørt om kan koridere ,,, jeg laver en del emner til medicinalindustrien , og det bliver bla. salttågetestet inden brug , og kan tåle autoklavering , sterilisering , med syre osv .
mvh Frank
hilsen Frank
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Kunne man i teorien lave en anode (eller er det en katode) ligesom man har på spuns ved moler etc? Som så ædes først istedet for jern spunsen ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jo, problemet er bare at zinkanoden ender i akvarietBingocaller skrev:Kunne man i teorien lave en anode (eller er det en katode) ligesom man har på spuns ved moler etc? Som så ædes først istedet for jern spunsen ?

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ja det har du jo ret i Anders - så er det bare om jern eller zink er værst 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Tror det er lige slemt i de mængderBingocaller skrev:Ja det har du jo ret i Anders - så er det bare om jern eller zink er værst

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk