Sand der står vådt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Sand der står vådt

Indlæg af Sopranos »

Hej SF
For et par måneder siden købte jeg en pose sand, skyllede det hele, men brugte kun lidt. Sandet står i en spand, med det vand jeg ikke kunne hælde af.
Har jeg nu lavet mig en bakterie bombe? Jeg vil gerne bruge noget af det igen, men kom i tvivl om det var klogt.
Er der nogen der kan/vil råde mig her.

Venlig hilsen Lene
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Re: Sand der står vådt

Indlæg af mchr »

Hvis du vasker det godt før du bruger det, tror jeg ikke der sker noget ved det.
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Det er et ret godt spørgsmål, synes jeg.

Jeg har nemlig noget lignende i et lille akvarie med ca. 10 cm sand, saltvand og en levende sten. Der er ikke pumpe på og ikke lys på. Jeg kan dog se enkelte pods, eller små rejer, fare rundt dernede, og jeg ved der er slangestjerner i stenen. På et tidspunkt da jeg havde fodret med lidt pillefoder, var der en rådden lugt og misfavning af sandet, hvor foderet havde ligget. Misfarvning og lugt af råddenskab er dog helt væk, så måske "DSBén" kører i et eller andet omfang.

Håber nogen har noget klogt at bidrage med her.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hvis man skyller sandet godt igennem inden brug kan man sagtens bruge det. Hvis man er nervøs for det, kan man altid bare koge det først.

Mvh Kenneth
Sopranos
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af Sopranos »

Tak for jeres svar, det er meget venligt af jer.
Hilsen Lene
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Hvis du har lavet en bakteriebombe så er der jo bare foder til koraller, svampe og andet, bakterierne gør ikke nogen skade. Men det vil jo kræve at der har været meget næring tilgængeligt til at starte med, så det har du nok ikke.
Hvis du koger det først dræber du alle bakterierne så alt næring frigives og kan optages af alger, så det ville jeg ikke gøre. Men igen det vil kun være et problem hvis der var meget næring til at starte med.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Sopranos skrev:Hej SF
Sandet står i en spand, med det vand jeg ikke kunne hælde af.
efter 24 timer opstaar der delvis hypoxi eller anoxi total mangel paa ilt
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

mcnats skrev:Hvis du har lavet en bakteriebombe så er der jo bare foder til koraller, svampe og andet, bakterierne gør ikke nogen skade. Men det vil jo kræve at der har været meget næring tilgængeligt til at starte med, så det har du nok ikke.
Hvis du koger det først dræber du alle bakterierne så alt næring frigives og kan optages af alger, så det ville jeg ikke gøre. Men igen det vil kun være et problem hvis der var meget næring til at starte med.
Generelt set, så undgår man vel netop at div næring, uønskede algesporer og bakterier bliver flyttet med gammelt sand, hvis man koger og skyller det godt.

Men i trådstarters tilfælde er det nyt sand, som bare har stået vådt, uden at være blevet biologisk belastet. I dette tilfælde vil jeg helt sikkert mene, at det er nok kun at skylle det i rent vand inden det tages i brug.

Mvh Kenneth
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ok det oversaa jeg li

i saafald saa er det lige meget om man skylder sandet i akvariet eller ikke,dyrene er vandt til det fra naturlig omgivelser
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Birkefeldt skrev:
mcnats skrev:Hvis du har lavet en bakteriebombe så er der jo bare foder til koraller, svampe og andet, bakterierne gør ikke nogen skade. Men det vil jo kræve at der har været meget næring tilgængeligt til at starte med, så det har du nok ikke.
Generelt set, så undgår man vel netop at div næring, uønskede algesporer og bakterier bliver flyttet med gammelt sand, hvis man koger og skyller det godt.

Men i trådstarters tilfælde er det nyt sand, som bare har stået vådt, uden at være blevet biologisk belastet. I dette tilfælde vil jeg helt sikkert mene, at det er nok kun at skylle det i rent vand inden det tages i brug.

Mvh Kenneth

Det eneste du får ud af at koge vandet er bare at du dræber alle bakterier, hvilket jeg ikke kan se nogen fordel i, tvært i mod. Men hvis du skylder det grundigt, får man formentlig skyllet det meste næring ud.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"