DecOceans Balling - sporstoffer?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

DecOceans Balling - sporstoffer?

Indlæg af Moente »

Jeg har kørt med Carstens Balling - kh, ca og mg i vel over en måneds tid nu. Ved siden af har jeg doseret sporstoffer i form af OranoTrace (http://www.deepoceanshop.dk/organotrace-250-ml.html), men er det egentlig nødvendigt? Et eller andet siger mig, at der er nødvendige sporstoffer i Carstens balling - men tager jeg fejl? Eller bør jeg fortsat dosere OrganoTrace ved siden af?

På forhånd tak.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: DecOceans Balling - sporstoffer?

Indlæg af Bingocaller »

Det sidste sømand! For nu har du lige fået lokket mig på Organovognen og kører også med Carstens vand ;)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

Moente skrev:Jeg har kørt med Carstens Balling - kh, ca og mg i vel over en måneds tid nu. Ved siden af har jeg doseret sporstoffer i form af OranoTrace (http://www.deepoceanshop.dk/organotrace-250-ml.html), men er det egentlig nødvendigt? Et eller andet siger mig, at der er nødvendige sporstoffer i Carstens balling - men tager jeg fejl? Eller bør jeg fortsat dosere OrganoTrace ved siden af?

På forhånd tak.
skriv og spørg Carsten selv
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
15
Postnummer: 2610 Rødovre

Indlæg af huttelihut »

Bland det selv, det er meget billigere og lige så godt
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Moente »

Jeg vil da også skrive til Carsten, men hvis en herinde vidste, hvad han ellers putter i, så vil det jo være hurtigere.
Mvh Tobias
Hr. C
Foxface
Foxface
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Tvivler på han vil udtale sig om hvad han putter i...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 366
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Moente skrev:Jeg har kørt med Carstens Balling - kh, ca og mg i vel over en måneds tid nu. Ved siden af har jeg doseret sporstoffer i form af OranoTrace (http://www.deepoceanshop.dk/organotrace-250-ml.html), men er det egentlig nødvendigt? Et eller andet siger mig, at der er nødvendige sporstoffer i Carstens balling - men tager jeg fejl? Eller bør jeg fortsat dosere OrganoTrace ved siden af?

På forhånd tak.
Der skulle være de nødvendige sporstoffer i Carstens Ca og Kh tilsætninger.

Men hvis du går ind og kigger på de akvarier der er har været udvalgt til månedens akvarie på RC, så klarer mange problemet
omkring sporstoffer via de faste vandskift. Nogle tilfører dog yderligere lidt Strontium, men det virker som om det er lidt tilfældigt.

Medmindre du kører med et eller andet obskurt (billigt og udefinerbart) saltmærke, så skulle du være rigeligt dækket ind. Hvis du altså passer dine vandskift.
Iflg det jeg har kunne finde ud af, er der en faktor 10 ifht havvand i de saltblandninger vi normalt kører med.
Nogle af stofferne er oven i købet højere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Moente »

Tak for dit indlæg, Erik.

Jeg har også i mellemtiden fået svar fra Carsten, der skriver følgende: "Der er de nødvendige sporeelementer i mine blandinger. Det er ikke nødvendigt (måske ligefrem skadeligt?) at tilføre ekstra."

Så jeg holder en pause fra OrganoTrace og ser jeg en negativ ændring fortsætter jeg med det jeg har. Jeg har ikke lavet vandskift i mit nye system endnu, men det kommer snart.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvad blev konklusionen?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
14
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg kører med Carstens dejlige vand og jeg tilsætter ikke noget ud over det. Det har kørt sådan i over et halvt år.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Bingocaller skrev:Hvad blev konklusionen?
Carsten, der skriver følgende: "Der er de nødvendige sporeelementer i mine blandinger. Det er ikke nødvendigt (måske ligefrem skadeligt?) at tilføre ekstra."
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Nu tænkte jeg mere på Tobias konklusion på

"Så jeg holder en pause fra OrganoTrace og ser jeg en negativ ændring fortsætter jeg med det jeg har. Jeg har ikke lavet vandskift i mit nye system endnu, men det kommer snart." :)

Det andet skal Carsten jo skrive et eller andet sted hvis han vil stå inden for hans produkt :) (Som jeg selv kører med og er super glad for)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg Dosere ikke andet end Carsten Balling og Vodka. Kan ikke se det er nødvendigt :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Moente »

Jeg ser ingen forskel på vækst og farver efter jeg stoppede med OrganoTrace, så formoder at Carstens Balling indeholder de nødvendige sporskifters og overflødiggør OrganoTrace.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Ok Thanks !
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

huttelihut skrev:Bland det selv, det er meget billigere og lige så godt
Det kan da godt være du kan blande det selv, men du aner jo ikke hvad der er af stoffer i Decoceans, ej heller aner du i hvilket forhold det er. Der er kun een der ved det og det er Carsten, og jeg tror ikke han fortæller det. Det har taget ham mange år at komme frem til en blanding der fungerer.

Jeg VED, efter at have brugt det siden det kom på markedet, at det fungerer.

DYRT??? Nej det synes jeg ikke i forhold til alle de andre produkter der er på markedet.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

nesnej skrev:
huttelihut skrev:Bland det selv, det er meget billigere og lige så godt
Det kan da godt være du kan blande det selv, men du aner jo ikke hvad der er af stoffer i Decoceans, ej heller aner du i hvilket forhold det er. Der er kun een der ved det og det er Carsten, og jeg tror ikke han fortæller det. Det har taget ham mange år at komme frem til en blanding der fungerer.

Jeg VED, efter at have brugt det siden det kom på markedet, at det fungerer.

DYRT??? Nej det synes jeg ikke i forhold til alle de andre produkter der er på markedet.
Undskyld mig Henning, men din udtalelse syntes jeg beviser at du ikke har prøvet andre metoder :wc:

Peace :grouphug:
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Nu er det vist ved at være på tide jeg kommer ud af hulen og ytre mig.

Som Lorden er inde på, synes jeg også det er enøjet, at sige det ikke er dyrere end andre produkter.
Det alternativ der ligger lige for er DIY Balling, som beviseligt er billigere at lave og bruge.

Samtidig er den Magnesium man selv blander ca. dobbelt så koncentreret som DecOceans.
Man kan uden problemer halvere sin dosis ved et skifte.

Dette ikke sagt for at nedgøre DecOceans væsker, for de fungerer udmærket.
Men at påstå de er billigere eller lige så billige er altså ikke rigtigt.

Hvis man har en tungt besat sps balje, så ryger der en del væske dagligt.
Bruger man feks en liter om dagen af hver, løber det altså op i en betragtelig sum.

Ydermere så ser jeg det som et stort problem, at man ikke kan få at vide hvad der er i af tilsætninger.
Jod og Strontium er der selvfølgelig i, det giver sig selv. Men jeg er nødt til at tilsætte mere Strontium og Jod, da væskerne ikke indeholder nok.
Og før kunne man købe en der hed Kombi, som blev brugt sammen med Strontium og Jod tilsætningerne.
Den kan man ikke købe mere. Havde man kunne købe den, ville man have mulighed for at tilpasse sin væske til det behov man har.
Som det er nu skal man gætte sig frem og tilsætte nogle af de forskellige blandinger man kan købe og så håbe på at det dækker.
Og skal man være sikker på ikke at overdossere, skal man faktisk gå over på Balling da der jo er nogle ting tilsat i DecOceans i forvejen.

Så Henning - når du har fået fyldt din nye balje op med koraller, så tror jeg du vil bliver overrasket over hvor meget væske du skal tilsætte dagligt
for at holde værdierne oppe.
Jeg har kørt på DecOceans væsker i 1,5 år, så jeg har gjort mig mine erfaringer med dem.
Ud fra dem må jeg sige at de ikke dækker MINE behov. Jeg er nu gået over til kalkreaktor og har aldrig haft så flotte og sunde koraller før.
Det koster lidt at starte op og det kræver at man sætter sig ind i hvordan det fungerer, men så kører det også uden problemer.
Og den daglige drift er væsentlig billigere.

Thomas.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det er dyrt i forhold til selv at blande Balling saltene i RO-vand derhjemme og mineralsaltet i dunk 3, indeholder osse nogle sporstoffer, men problemet er at man ikke ved hvad der evt. mangler derudover for at det køre optimalt, dog er der jo mange herinde der køre hjemmeblandet Balling og mange tilsætter som regel aminosyre og måske Jod udover...

Kunne være en idé at undersøge hvor mange der bruger de flasker med sporestoffer sammen med deres Balling...

Nu er transport til/fra KBH osse med i mit regnstykke...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med stor sandsynlighed, får alle dem der sælger sporeelementer det fra samme sted, i stærkt koncentreret form. Og så blander de selv vand i efter behov.
Har gennem årene prøvet flere forskellige mærker, men er endt med at bruge Aquafair koncenterede sporeelementer.
1 dråbe pr. 50 liter om dagen. Så selvom 3x250ml koster 460 kroner, så er der til MEGET lang tid.
spdiving

Indlæg af spdiving »

Som Carsten selv siger i butikken er det billige væsker på dyre dunke. En udtalelse han selv kommer med om ZeoVit produkterne fra Koralenzucht. Mon ikke vi kan sammenligne DecOcean med Koralenzucht.
I begge tilfælde af forskellige tilsætninger findes der langt billigere løsninger der koster det halve og virker lige så godt.

Men har man aldrig prøvet andet end en metode og påstår det er det eneste der virker. Så er det mere en region end hvad der er fakta.

Steen
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Det kommer vel også an på hvor mange liter man har, og hvor meget man selv gider at gøre. Carsten har lavet noget der virker, og som han synes er den perfekte blanding, og mon ikke han har haft andre kloge hovedet inde over hans produkt. Men det kan sikkert gøres billigere hvis man vil. Det er jo nemt at købe et par blandede dunke og så gå igang.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

[quote="andersboerglum"]Det kommer vel også an på hvor mange liter man har, og hvor meget man selv gider at gøre. [quote]

Der er vel ikke den store forskel i arbejdsgangen om man hælder x antal ml af en mærke, eller xx antal af et andet mærke. Men rent økonomisk kan der være MEGET stor forskel.

Og grund substansen i væskerne er formentligt den samme.
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
13
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Ejaas »

Jeg som nybegynder er hoppet på Decocean´s Ca+ , kh+ og mg+ og det er det nemmeste at have med at gøre , det virker bare det skidt , kan da godt være at det kan gøres billigere , men jeg holder mig til de 3 dunke.
Har snakket med carsten om dem og der er alt hvad der skal være i væskerne af sporestoffer , og til en ca 200 mand for 5 liter synes jeg ikke det er synderligt dyrt.
Jeg har hverken tid eller lyst til at lave kemiske cocktails til min balje , billigere eller ej , jeg kunne se en klar forskel efter jeg startede op.

jeg holder mig nu til fagmandens råd frem for en hjemme kemikers ord. ( ikke for at træde nogen over fusserne )

Herfra får Væskerne fra Decocean :GO :GO :GO :GO :GO
Saltvands / Zoa Junkie
spdiving

Indlæg af spdiving »

andersboerglum skrev: Det er jo nemt at købe et par blandede dunke og så gå i gang.
Det har du ret i. Men det koster også en del mere at købe færdig produkter. At du og andre vil betale for det er ganske fint.
Men det gør ikke blandingen fra Carsten bedre en de mange andre produkter og metoder der findes.

Red Sea - Grotech - Salifert - Tropic Marin - Koralenzucht osv. laver også færdig produkter der bare skal tilsættes også er du i gang. Men lige som Carstens balling er det en dyre løsning end at blande selv eller bruge kalkreaktor.

Steen
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af EliteEdge »

Ejaas skrev:Har snakket med carsten om dem og der er alt hvad der skal være i væskerne af sporestoffer , og til en ca 200 mand for 5 liter synes jeg ikke det er synderligt dyrt.
Det kan det da blive! 200,-for 5L - 5L kan meget hurtigt blive brugt i et fx 200L system..

Køber du selv saltene kommer du 4 gange længere for en 400,- seddel på hele Balling-pakken :)
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

koster 25 ltr ikke 500 kr hos ham ?
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
spdiving

Indlæg af spdiving »

wondersurfer skrev:koster 25 ltr ikke 500 kr hos ham ?

Det er vel 500kr pr. dunk med 25l ialt. Så 1000kr får du 25l kar til brug.

Blander du selv koster de samme 25l klar til brug lidt under det halve.

Steen
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
14
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg har et 180liters akvarie. Jeg bruger som sagt Carstens blanding. Jeg har det fint med at betale det som det koster hos ham. Det er ikke detvilde jeg bruger. Siden januar hvor jeg startede op har jeg ikke fået brugt en 5 liters dunk op af de forskellig. Når jeg ikke bruger mere har jeg det fint med ikke at skulle hente ting og sager. Stå og bruge tid på at blande dem. Jeg syntes at jegbruger nok tid på akvariet når man samtidigt sætter hus istand.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Det giver jo næsten sig selv, at det billigere at blande selv, Præcis ligesom med barbersprit og parfume o.s.v. Hvis man gider, kan man da blande det selv. Og det skulle også være ret nemt:

1. Hæld 645ml GBL (aka maling fjerner) i en gryde af rustfrit stål (endelig ikke alu).

2. Tilsæt 315 gram NaOH.

3. Hæld meget langsomt 50 milliliter varmt RO vand i, og læg så hurtigt låg på.

4. Vent lidt til reaktionen starter. Hvis den ikke starter efter 2-3 minutter så varm en anelsse

5. Hvis noget af NaOH'en ikke er blandet helt op, så pisk indtill det er helt blandet.

6. Efter det er færdigt varmer du det stille op til det koger og lader det koge i en time.

7. Tilsæt RO vand til du har i alt 5 liter

8. Juster PH til 7.5 med eddikesyre eller citronsyre

9. Hæld væsken i sort dunk

10. Påsæt en mærkat, hvor der står KH+

Nemt og billigt og hvis du ellers ikke får besøg af ordensmagten, er der til pænt mange byture :biggrin:

:beer:
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"