Hvor mange alger i sump før nytte?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions: 0
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hvor mange alger i sump før nytte?
Sidder lidt og leger med tanken om at bygge en kasse med huller i og sætte den fast i min sump med sugekopper.
Har ikke noget refugie så kassen er nødvendigt så indholdet ikke bliver suget og i returkammeret.
Planen er at smide en pærer over på timer ur og så fylde det med chato alger
Men er der en kritisk masse for hvor meget plads/ mængde Alger man skal have før det giver en virkning?
Tænker på at det kunne være et step på vejen for at holde specielt phosfsat lidt i skak
Der er nok plads til en kasse på 20 bred 20 høj og 20 dyb - ville det være nok plads til - hvis jeg smider chato i der?
Har ikke noget refugie så kassen er nødvendigt så indholdet ikke bliver suget og i returkammeret.
Planen er at smide en pærer over på timer ur og så fylde det med chato alger
Men er der en kritisk masse for hvor meget plads/ mængde Alger man skal have før det giver en virkning?
Tænker på at det kunne være et step på vejen for at holde specielt phosfsat lidt i skak
Der er nok plads til en kasse på 20 bred 20 høj og 20 dyb - ville det være nok plads til - hvis jeg smider chato i der?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- permadsen12
- Kejser fisk
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Re: Hvor mange alger i sump før nytte?
Rigtig godt spørgsmål. Er lige med på en lurer her. 

med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
-
- Kejser fisk
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
Det kommer vel i virkeligheden an på hvor stor din vandmasse er, og hvor meget du belaster akvariet.
Jeg har lidt over en god håndfuld i et refugie i mit 40 liters, og jeg kan se stor forskel på om algerne er der, eller ej - de gange jeg er kommet til at høste for meget er det gået lidt galt
Så vidt jeg har læst mig frem til er mere bedre, og selv en lille del gør en forskel
Jeg har lidt over en god håndfuld i et refugie i mit 40 liters, og jeg kan se stor forskel på om algerne er der, eller ej - de gange jeg er kommet til at høste for meget er det gået lidt galt

Så vidt jeg har læst mig frem til er mere bedre, og selv en lille del gør en forskel

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
En lille del er et step på vejen, men faktisk skal det næsten 30-50 % vandmasse med god belysning og meget alge i, førend det virkelig batter.
En lille sump med noget chaeto vil dog hjælpe, men ønsker man det som eneste filtrering, så skal vandmasse være=DT
Mvh
Peder
En lille sump med noget chaeto vil dog hjælpe, men ønsker man det som eneste filtrering, så skal vandmasse være=DT
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Ok som jeg læser har lidt også ret - så jeg tror sgu jeg springer ud i det
et eller andet skal man jo få tiden til at gå med 
Næste spørgsmål:
Hvor mange watt sparepærer skal over ?
Hvor mange timers lys dagligt?
Og så er det noget med at lyset skal køre om natten når det andet lys er slukket for stabilt ph?

Næste spørgsmål:
Og så er det noget med at lyset skal køre om natten når det andet lys er slukket for stabilt ph?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
et par tanker,darwin beskriver koralrev som oaser i örkenen,groft konverteret til vore maalestok maa det betyde et bitte fragment i en swimmingpool med solen over
hvis det skal nytte for noe,det er ikke meget et koralrev fylder og stadig har det noget af det mest diverse og komplekse dyreliv
bare at kigge paa dyrene i min sandbund kan holde mig beskaeftig resten af livet
og den sjat chaetomorpha jeg havde i sumpen blev taettere og rundere med mer lys over jeg maette hive ud i det tit da og det blegnet i bunden for mig
paa sunde koralrev kommer svampe paa anden pladsen efter koraller Wilkinson(1983)viser at 6 ud af de 10 mest almidelige svampe arter paa "the great barrier reef"primaert er producenter istedet for konsumenter,altsaa de producerer cirka 3 gange mere oksygen igennem fotosyntese end hvad de naar at bruge til respiration,..
saa du har selv skabt frankenstein
alger konverter lys der skinner paa revet om til mad,meste af dette laekker/siver tilbage og bliver forbrugt faktisk 98% af algeceller der laekker er brugt af koraller,jeg kan ikke paa staende haand huske hvor meget alger fylder paa revet maaske andre kan komme ind jeg mener det r omkring 98%

paa sunde koralrev kommer svampe paa anden pladsen efter koraller Wilkinson(1983)viser at 6 ud af de 10 mest almidelige svampe arter paa "the great barrier reef"primaert er producenter istedet for konsumenter,altsaa de producerer cirka 3 gange mere oksygen igennem fotosyntese end hvad de naar at bruge til respiration,..
saa du har selv skabt frankenstein

alger konverter lys der skinner paa revet om til mad,meste af dette laekker/siver tilbage og bliver forbrugt faktisk 98% af algeceller der laekker er brugt af koraller,jeg kan ikke paa staende haand huske hvor meget alger fylder paa revet maaske andre kan komme ind jeg mener det r omkring 98%
-
- Foxface
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Svendborg
Bingocaller skrev:Ok som jeg læser har lidt også ret - så jeg tror sgu jeg springer ud i detet eller andet skal man jo få tiden til at gå med
Næste spørgsmål:
Du kan roligt belyse det 24/7...
Det vokser konstant.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Kan ikke lige overskue at det skal have 24/7 - er 12 timer ikke nok ?
-
- Foxface
- 19
Nok, er jo relativt. Det kan sagtens fungere, men du får konstant vækst ved non stop belysning = øget nedbrydning af affaldsstoffer
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
overskue? hvis det brænder hele tiden skal du jo intet gøre end sætte stikket i kontakten og glemme alt om du har gjort detBingocaller skrev:Kan ikke lige overskue at det skal have 24/7 - er 12 timer ikke nok ?
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
- Rev haj
- 19
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Tænker rent omk mæssigt ved at have det kørende 24/7 
Hvor mange watt skal der over?

-
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
det er da småpengeBingocaller skrev:Tænker rent omk mæssigt ved at have det kørende 24/7
mht watt så en mener jeg har en 15 w sparepære der svare til 60w på et af vores værelser
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
- Rev haj
- 19
fuck wattson og hjulet og alt det der du smaekker da bare den dyreste led lampe du kan finde over

- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- 14
- Postnummer: 3330 Gørløse
Jeg har købt noget led-bånd specielt til plantevækst på EBay, men syntes ikke der var helt knald nok på, så en MR16 led spot på 4w er tilføjet, jeg har ialt 5w i sumpen, en lille pris at betale for et akvarie der kører meget bedre!
-
- Foxface
- 19
Ha Ha!ole. skrev:og faar du cyano saa slukker du bare for hele molevitten
Den var go´
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Rev Rokke
- 15
- Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
- Macdoo
- Dragefisk
- 14
- Postnummer: 2450 København SV
- Geografisk sted: Kastrup
Jeg har købt en led spot i ikea til 80 kr på 5 w. Virker fint.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
Link til ebay!ChristianJS skrev:Jeg har købt noget led-bånd specielt til plantevækst på EBay, men syntes ikke der var helt knald nok på, så en MR16 led spot på 4w er tilføjet, jeg har ialt 5w i sumpen, en lille pris at betale for et akvarie der kører meget bedre!
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- 14
- Postnummer: 3330 Gørløse
-
- Foxface
- 19
Hermed billede...J. Andersen skrev:Lad os da få et par billeder af de fine sumpe med alger og lys i......
- Vedhæftede filer
-
- GetAttachment.jpg (9.56 KiB) Vist 1214 gange
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj