High power LED med dampening???

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

High power LED med dampening???

Indlæg af Tonny »

Er der nogle herinde der har lavet en high power led lampe med lysstyring via Arduino el. lignende hvor den ramper lyset op og ned?

Ved high power LED mener jeg minimum 50W led pære.
I så fald hvor fandt i en driver til dette?
Jeg har kig på følgende pære.

http://kortlink.dk/b33c

på forhånd tak...
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: High power LED med dampening???

Indlæg af jascore »

Hvis du kan programerer en arduinos pwm så kan du bare knalde en n channel mosfet på der kan klare de volt og ampere din led skal bruge.
Så behøver du ikke en driver der kan dæmpes, men bare en alm driver. Det kan være du kan finde nogle herinde der programerer arduino 1.0. Jeg selv bruger bare en alm avr som programeres i c.
Kan godt sende dig et diagram hvis du vil. det er forholdsvis simpelt. og vil tro at materialerne til en avr model koster omkring 100-200 kr
Kan også lave en til dig.
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Jeg har også prøvet at lave noget dæmpning med en mosfet (skal være en Logic level mosfet for at kunne nøjes med en gate spænding på 5v fra din microcontroller).
Jeg fik det bare aldrig til at virker 100% da mine LED drivere bliver ved at gå i stykker (begynder at blinke med LED'erne). Har aldrig arbejdet mere i det, men tror at fejlen skyldes, at LED driverne er konstantstrøms forsyning, som selvfølgelig gerne vil give en konstant strøm. Når man dæmper lyset gennem en mosfet skruer man ned for strømmen gennem LED'erne og derved også udgangsstrømmen på LED driverne, som ikke er bygget til at få tvunget deres udgangsstrøm ned. Derfor (tror jeg) driverne går i stykker efter lidt tid.

Har som skrevet tidligere ikke arbejdet videre med ideen, så jeg har ikke en løsning på problemet, desværre. Måske andre har en ide??
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jascore »

Jeg kører bare med en alm transformer, ikke constant current, så det lyder meget sandsynligt det chrislolk skriver med at presse udgangsstrømmen ned.

så er der jo det alternativ at du kan lave din egen driver. Der er en del forskellige chips på markedet til det formål, som også har en pwm pin
HVis du har fingre til smd så kan denne driver klare op til 80W led og den ligger på omkring 90% efektivitet.

http://pcbheaven.com/userpages/high_eff ... ck_driver/
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Det korte af det lange er at det skal være simpelt, men dog stadig med dæmpning via en styring og ikke pot meter.

Jeg er ikke meget for at begynde at rode med alle mulige små komponenter for at bygge en driver, helst et færdigt produkt.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"