Men vil det have effekt hvis jeg sætter den i sumpen over returkammeret?
Andre råd modtages gerne!

Nemlig!Birkefeldt skrev:Mht køling med blæsere, så nævner det næsten selv. At i sumpen er der ikke varme fra lyset. Men det er netop det man gerne vil modvirke med en blæser. Nemlig blæse den varme luft væk under lampen, hvilket samtidig øger fordampningen fra akvarievandet og på den måde køler.
Tror ikke du får meget ud af at sætte en blæser over sumpen.
Mvh kenneth
Det er da bare fantastisk med en tråd hvor alle er enige for en gangs skyldjohanne86 skrev:Haha vi får vist skrevet det samme mange af os - samtidig
AndersGS skrev:Det er da bare fantastisk med en tråd hvor alle er enige for en gangs skyldjohanne86 skrev:Haha vi får vist skrevet det samme mange af os - samtidig
Nej akvariet er placeret på den bedst mulige placering i stuen (øst,nord-øst), dvs. det får på intet tidspunkt i løbet af dagen nogen sol overhovedet! Det er et stort vinduesparti det står ved siden af, men som sagt ingen sollys overhovedet! Ja , vi har kun gulvvarme i huset. (Thomas (Dsc) sagde godt at vi måske kunne få lidt varmeproblemer til sommer pga.det er Nyt hus. (selvom vi slukker gulvvarmen KAN der engang imellem om sommeren være ganske ulideligt pga. varme.) Nyt hus+store vinduespartier = VARMT!Ondemand skrev:Løft evt. låget en smule så den kan komme af med lidt varme. Får akvariet sol? kan se det står ved siden af et vindue/teressedør. Og har du gulvvarme?
Anders, kunne du ikke være rar og fortælle hvad det går ud på, mht. det nummer med mobiloplader og pc-blæser?AndersGS skrev:Tunze har lavet denne: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter045
Men istedet for at betale 70 EUR.
Så ville jeg nøjes med en gammel mobiloplader og en 12 V blæser fra en PC - det har jeg vist også skrevet før. Det virker upåklageligt.
Håber det giver mening?MoG skrev:Anders, kunne du ikke være rar og fortælle hvad det går ud på, mht. det nummer med mobiloplader og pc-blæser?AndersGS skrev:Tunze har lavet denne: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter045
Men istedet for at betale 70 EUR.
Så ville jeg nøjes med en gammel mobiloplader og en 12 V blæser fra en PC - det har jeg vist også skrevet før. Det virker upåklageligt.
Hej Erikcrazy seahorse skrev: Det giver desværre meget let rustdannelser på ubeskyttede metaloverflader, såsom stålben og lign.
Jeg har mit kontor lige tæt på mit akvarie og de clips jeg bruger begyndte pludselig at ruste. Det samme skete på benene på vores mødebord.
Her kunne man anføre at der måske var kommet lidt vandstænk på, men en sådan en dæk-ting som sad over trafoen til en lampe så fin ud på den side der er synlig,
mens indersiden var ræverød af rust. Den sidder helt oppe under loftet, så den har ikke været i kontakt med vand.
Jeg har løst (forhåbentlig) det problem med en badeværelsesventilator som trækker luften ud af rummet.
Hvis jeg samtidig lufter ud andet sted i huset, giver det en ret effektiv køling af rummet generelt, da luften fra resten af huset trækkes ned gennem akavrierummet.
Erik
Ja det er set før - jeg ville dog ikke turde da jeg ikke ved hvad plastik de er lavet af samt den minimale chance for at der kunne gå hul på dem og man så fik kølevæske i akvariet.Dyhr skrev:Jeg er stadigvæk så ny, at jeg ikke har oplevet varmeproblemer, men har da tænkt på det.
I den forbindelse er der så nogensinde nogen der har prøvet at lægge fryseelementer ned i sumpen og i givet fald med hvilket resultat?