VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Spørgsmål til VVS folket.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Spørgsmål til VVS folket.
Hejsa VVS folk.
Har et spørgsmål til jer omkring at udnytte varmen fra en radiator der køre på et naturgas fyr, vil det være muligt at gå på radiatoren og lave et lup til at køre igennem en sump i sted for et varmeleme???? Og hvis ja hvad vil det koste vil i tro ???
Har et spørgsmål til jer omkring at udnytte varmen fra en radiator der køre på et naturgas fyr, vil det være muligt at gå på radiatoren og lave et lup til at køre igennem en sump i sted for et varmeleme???? Og hvis ja hvad vil det koste vil i tro ???
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2001
Re: Spørgsmål til VVS folket.
følger lige med 

- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2009
Indledende skal jeg lige understrege at jeg ikke er VVSér 
Der er vel flere ting i det.
For at overfører varmen skal du på en eller anden vis finde en metode, der kan transportere varme til dit akvarie. Problemet er her, hvis du bruger en massiv varmeleder(metal), kan du ikke styre din overførelse (medmindre du ansætter en til manuelt at koble loopet fra når temperaturen er opnået). Dernæst er der mange herinde der kan synge en laang sang om brugen af diverse metaller i saltvand, de oxidere simpelthen. Når vi udelukker metaller, så udelukker vi også muligheden for brug af en lille varmeveksler, mig bekendt findes der kun typer opbygget af (som regel kobber). Måske man kunne bruge en plastikslange med alm. vand i som varmetransportør, jeg tvivler dog på du får noget ud af det. Jeg ved ikke om du kan fornemme det, men det bliver hurtigt lidt af et udstyrsstykke.
Såfremt du fandt en løsning med en lille varmeveksler, så bliver du nød til at overveje hvordan du skal styre din varmeoverførelse. Termostat eller lignende, samme princip som dit varmelegeme.
Jeg kan desværre ikke foreslå en brugbar løsning i denne sammenhæng, jeg har selv haft tanken i sin tid. Det blev simpelthen for besværlig en erfære og jeg måtte desværre sande at varmelegemet er en god opfindelse.
Dette er min konklusion, hvilket ikke udelukker andres smarte forslag og ideer. Jeg er spændt på om der er nogen der kan løse dette.
Mvh Bergenser

Der er vel flere ting i det.
For at overfører varmen skal du på en eller anden vis finde en metode, der kan transportere varme til dit akvarie. Problemet er her, hvis du bruger en massiv varmeleder(metal), kan du ikke styre din overførelse (medmindre du ansætter en til manuelt at koble loopet fra når temperaturen er opnået). Dernæst er der mange herinde der kan synge en laang sang om brugen af diverse metaller i saltvand, de oxidere simpelthen. Når vi udelukker metaller, så udelukker vi også muligheden for brug af en lille varmeveksler, mig bekendt findes der kun typer opbygget af (som regel kobber). Måske man kunne bruge en plastikslange med alm. vand i som varmetransportør, jeg tvivler dog på du får noget ud af det. Jeg ved ikke om du kan fornemme det, men det bliver hurtigt lidt af et udstyrsstykke.
Såfremt du fandt en løsning med en lille varmeveksler, så bliver du nød til at overveje hvordan du skal styre din varmeoverførelse. Termostat eller lignende, samme princip som dit varmelegeme.
Jeg kan desværre ikke foreslå en brugbar løsning i denne sammenhæng, jeg har selv haft tanken i sin tid. Det blev simpelthen for besværlig en erfære og jeg måtte desværre sande at varmelegemet er en god opfindelse.

Dette er min konklusion, hvilket ikke udelukker andres smarte forslag og ideer. Jeg er spændt på om der er nogen der kan løse dette.
Mvh Bergenser
- Tom Ekelund
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kolding
I princippet kan du lave det som en gang gulvvarme (søg på google) vil dog anbefale at der bliver brugt en Danfos returventil der føler på vand temperaturen i slangen ,så har du en seperat opvarmings kilde. God fornøgelse det er ikke svært at lave.
Senest rettet af Tom Ekelund søn 6. maj 2012 13:16, rettet i alt 1 gang.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Ja jeg er godt klar over at metal er noget skidt min tanke var at bruge pvc slange hvor man måske bruger et t-stykke på den varm side af radiatoren og så sætter en elektronisk termostat på med en følger i akvariet så den åben og lukker ved en temp. På 26 grader og så tá den pvc slang/rør og ligge under sumpen og på den måde vil kunne varme vandet op. Som jeg ser det krever det kun en termostat og to x t-stykker og noget pvc slange
Men kan godt være det andet er den nemme løsning men ikke den billige hehe
Men kan godt være det andet er den nemme løsning men ikke den billige hehe
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Tom Ekelund
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kolding
Hov glemte at sige at det var pex slange..